اگر قصد دارید یک مادربرد خوب بخرید اما بودجه زیادی ندارید بهتر است به جای یک مادربرد DDR5 گران‌‌قیمت به سراغ بهترین مادربرد DDR4 بروید تا علاوه بر هزینه کمتر، کارایی بهتری هم نصیب شما شود. در این راهنمای بهترین مادربرد دی دی آر ۴ قصد داریم به معرفی برترین مادربوردهای دی دی آر 4 از لحاظ کارایی، قیمت و امکانات خاص بپردازیم.

بسیاری از بخش‌های یک کامپیوتر دسکتاپ قابل ارتقا هستند اما در مورد مادربرد این امکان وجود ندارد. علاوه بر این اگر قصد دارید در سال‌های آینده سیستم خود را ارتقا دهید بهتر است در انتخاب مادربرد دقت بیشتری به کار ببرید.

برای انتخاب یک مادربرد مناسب به دانش کافی در این زمینه نیاز دارید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه ۱۰ کاندید بهترین مادربرد DDR4 و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

بهترین مادربرد DDR4 از دیدگاه‌های مختلف

تنوع مادربرد در بازار بسیار زیاد است و یافتن بهترین مادربرد DDR4 و در عین حال به صرفه کمی دشوار است. به همین دلیل در این نوشته سعی شده است که تا حد ممکن انواع مادربرد دی دی آر ۴ را معرفی کنیم تا سلایق و بودجه‌های مختلف را پوشش دهیم.

۱. Asus ROG Strix B550-F Gaming WiFi II؛ بهترین مادربورد DDR4

بهترین مادربرد ddr4 /لیست بهترین مادربردهای ddr4




  • سوکت: AM4
  • چیپست: AMD B550
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۱۹۰ دلار

نقاط قوت: پشتیبانی از PCIe 4.0، دارای WiFi 6E، امکان اورکلاک رم

نقاط ضعف: قیمت بالا، پیچیدگی زیاد بایوس، مشکل در نصب برخی کانکتورها مانند هدر USB 3.0

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming WiFi II یکی از بهترین مادربردهای DDR4 ایسوس برای پردازنده‌های AMD محسوب می‌شود. این مادربرد از جدیدترین پردازنده‌های رایزن سری 5000، 4000 G و 3000 پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از PCIe 4.0، دو اسلات M.2 و پشتیبانی از WiFi 6E و 2.5Gb Ethernet را نیز در خود گنجانده است. علاوه بر سیستم برق‌رسانی ۱۴ فازه، به لطف استفاده از تکنولوژی ASUS OptiMem II، مشکلی در اورکلاک حافظه نخواهید داشت.

همچنین بخوانید :

یکی از قابلیت‌های دیگر Asus ROG Strix B550-F Gaming WiFi II پشتیبانی از BIOS Flashback است که به آپدیت آسان و بی‌خطر بایوس کمک زیادی می‌کند. این مادربرد مقرون به صرفه ۱۹۰ دلاری در بخش صدا نیز گیمرها را راضی نگه می‌دارد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به نویزکنسلینگ با هوش مصنوعی، پشتیبانی از کدک‌های SupremeFX S1220A و صدای Sonic Studio III اشاره کرد. در بخش RGB هم شاهد حضور هدرهای Addressable Gen 2 RGB هستیم که جلوه زیبایی را به ستاپ گیمینگ شما می‌دهد. با توجه به موارد گفته شده لقب بهترین مادربرد DDR4 برازنده این محصول ایسوس است.

۲. MSI MAG B550 TOMAHAWK؛ بهترین مادربرد دی دی آر ۴ بین میان‌رده‌ها

بهترین مادربرد ddr4/انواع مادربرد دی دی آر ۴




  • سوکت: AM4
  • چیپست: AMD B550
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۸ میلیون تومان

نقاط قوت: دارای شش پورت ساتا و دو اسلات M.2، تنوع پورت‌های USB، شش عدد خروجی صدا

نقاط ضعف: فاقد وای‌فای داخلی

در لیست بهترین مادربردهای DDR4، برند MSI نیز با مادربرد MSI MAG B550 TOMAHAWK خودنمایی می‌کند. سیستم برق‌رسانی ۱+۲+۱۲ فازه این مادربرد گیمینگ می‌تواند حتی از پرمصرف‌ترین پردازنده‌های رایزن هم پشتیبانی کند. در قسمت جلوی مادربرد دو اسلات M.2 برای هاردهای NVMe و ۶ پورت ساتا برای هاردهای قدیمی و SSD به چشم می‌خورد.

همچنین بخوانید :

در بخش پورت‌های USB تنوع زیادی داریم. مادربرد MSI MAG B550 TOMAHAWK هم از USB 3.1 نسل دوم تایپ A و هم تایپ C پشتیبانی می‌کند. اگر گیمر هستید و به کیفیت صدا اهمیت می‌دهید باز هم MSI شما را ناامید نمی‌کند و برای صدا ۶ پورت با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد. مزیت دیگر این مادربرد، پشتیبانی از نورپردازی RGB است که با نرم‌افزار اختصاصی MSI Mystic Light می‌توانید ظاهری زیبا به ستاپ خود بدهید.

۳. MSI B550M PRO-VDH WiFi؛ در صدر برترین مادربوردهای دی دی آر 4 از نظر قیمت

بهترین مادربرد ddr4/هترین مدل مادربردهای ddr4




  • سوکت: AM4
  • چیپست: AMD B550
  • فرم ساختار: mATX
  • قیمت: حدود ۱۰۰ دلار

نقاط قوت: پشتیبانی از PCI 4.0، قابلیت اورکلاک، قیمت عالی نسبت به امکانات

نقاط ضعف: فاقد پورت USB تایپ C

دلیل قرارگیری مادربرد B550M PRO-VDH WIFI در لیست بهترین مدل مادربردهای DDR4 قیمت پایین نسبت به امکانات آن است. شاید نبود پورت USB-C یا وجود تنها ۴ پورت ساتا کمی شما را ناامید کند اما MSI در بخش‌های دیگر سنگ تمام گذاشته است. در بخش اتصالات پورت PCIe 4.0 به همراه پورت‌های M.2 و ۶ پورت USB و وای‌فای داخلی به چشم می‌خورد. همچنین امکان نصب ۴ رم از نوع DDR4 فراهم شده است که حداکثر از ۱۲۸ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کند.

یکی از نقاط قوت مادربرد B550M PRO-VDH WIFI، سیستم اورکلاکینگ قدرتمند است که به کمک آن می‌توانید عملکرد پردازنده و قطعات دیگر را بهتر کنید. وجود هیت‌سینک M.2 نیز به خنک‌تر شدن هاردهای SSD و عملکرد بهتر آن کمک زیادی می‌کند. در بخش صدا تنها ۳ پورت خروجی مشاهده می‌شود که برای طرفداران کیفیت صدا چندان خوشایند نیست. به طور کلی اگر نقاط ضعف گفته شده برای شما اهمیت ندارد، گزینه‌ای کم هزینه و مقرون به صرفه برای اورکلاک محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید :

۴. Gigabyte X570S Aorus Master؛ بهترین مادربرد ddr4 از نظر تنوع پورت

بهترین مادربرد ddr4/بهترین مادربردهای ddr4 گیگابایت




  • سوکت: AM4
  • چیپست: X570S
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۱۵ میلیون تومان

نقاط قوت: دارای ۴ اسلات M.2، تنوع زیاد در پورت USB، سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای

نقاط ضعف: قیمت بالا، وجود تنها یک لن ۲.۵ گیگابیت

اگر تعداد و تنوع پورت USB برای شما مهم است نگاهی به مادربرد Gigabyte X570S Aorus Master هم داشته باشید. این مادربرد در مجموع ۱۲ پورت USB دارد و یکی از بهترین مادربردهای DDR4 گیگابایت از نظر پورت محسوب می‌شود. یکی از نقاط قوت مادربرد، سیستم خنک‌کننده آن است و به همین دلیل به سیستم خنک‌کننده اکتیو هم نیازی ندارد.

در بخش صدا هم مثل همیشه گیگابایت بسیار خوب عمل کرده است. مادربرد Gigabyte X570S Aorus Master از کدک صوتی ALC1220-VB به همراه ESS Sabre Hi-Fi 9118 DAC استفاده می‌کند و تجربه صوتی بسیار جذابی را برای گیمرها فراهم می‌کند. در بخش ذخیره‌‌سازی نیز شاهد ۴ اسلات M.2 و ۶ پورت ساتا هستیم. راه‌های ارتباطی این مادربورد جذاب شامل بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای نسل ۶ می‌شود و تنها نقطه ضعف این بخش، وجود تنها یک پورت لن ۲.۵ گیگابیت است.

همچنین بخوانید :

۵. MSI Z790 EDGE WIFI DDR4؛ از برترین مادربوردهای دی دی آر 4 گران قیمت

بهترین مادربرد ddr4/بهترین مارک مادربوردهای دی دی آر 4




  • سوکت: LGA 1700
  • چیپست: Intel Z790
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۱۹ میلیون تومان

نقاط قوت: طراحی زیبا، دارای ۵ اسلات M.2، وای‌فای نسل ۶، تنوع در پورت‌ها

نقاط ضعف: قیمت بسیار بالا نسبت به سایر مادربردها

در نگاه اول به مادربرد MSI Z790 EDGE WIFI DDR4 متوجه ظاهر زیبای آن خواهید شد و به عنوان بهترین مارک مادربوردهای دی دی آر 4 در فهرست ما قرار می‌گیرد. این مادربرد با چیپ Z790 اینتل از نسل سیزدهم پردازنده‌های این شرکت پشتیبانی می‌کند و سیستم ۱۸ فازه آن حتی می‌تواند پردازنده i9-13900K را هم پشتیبانی کند. یکی از نقاط قوت مادربرد، تعداد بالای پورت‌ها و اسلات‌های آن است. علاوه بر ۵ اسلات M.2 بر روی مادربرد، ۱۰ پورت USB نیز مشاهده می‌شود.

در بخش رم می‌توانید از حافظه‌های DDR4 تا حداکثر سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز به صورت اورکلاک شده استفاده کنید. مادربرد MSI Z790 EDGE WIFI DDR4 برای شبکه از یک وای‌فای نسل ۶ به همراه لن ۲.۵ گیگابیت استفاده می‌کند تا ارتباط یکپارچه با اینترنت بی‌سیم و باسیم حفظ شود. در کل این مادربرد یکی از برترین مادربوردهای دی دی آر 4 از نظر زیبایی به حساب می‌آید.

۶. Asus TUF Gaming H670-PRO WIFI D4؛ جامع‌ترین مادربرد DDR4

بهترین مادربرد ddr4/مادربردهای ddr4 ایسوس




  • سوکت: LGA1700
  • چیپست: H670
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۱۰ میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از PCIE 5.0، پشتیبانی از وای‌فای نسل ۶، دارای ۴ اسلات M.2

نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از اورکلاک پردازنده، وجود تنها ۴ پورت ساتا

مادربرد Asus TUF Gaming H670-PRO WIFI D4 بهترین مادربرد دی دی آر ۴ از نظر جامع بودن محسوب می‌شود. برای مثال امکاناتی مانند برق‌رسانی ۱۵ فازه،‌ وای‌فای نسل ۶ و چهار اسلات M.2 به همراه هیت‌سینک برای SSD نیازهای شما را برطرف می‌کنند. در بخش USB نیز کمبودی مشاهده نخواهید کرد و انواع پورت‌ها مانند USB3.2 نسل دوم، USB تایپ C و تایپ A در آن وجود دارد.

همچنین بخوانید :

اگرچه Asus TUF Gaming H670-PRO WIFI D4 برای اورکلاک پردازنده مناسب نیست اما چند قابلیت برای اورکلاک رم در آن قرار دارد که به صورت دستی قابل تنظیم است. این مادربرد از رم‌های DDR4 با حداکثر سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز به صورت اورکلاک شده پشتیبانی می‌کند. برای ذخیره‌سازی نیز ۴ اسلات M.2 به همراه ۴ پورت ساتا مشاهده می‌شود.

۷. MSI MEG Z590 Unify؛ بهترین مادربرد دی دی آر ۴ از نظر خنک‌کنندگی

بهترین مادربرد ddr4/برترین مادربوردهای دی دی آر 4




  • سوکت: LGA 1200
  • چیپست: Intel Z590
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۱۳ میلیون تومان

نقاط قوت: خنک‌کنندگی عالی، تنوع زیاد در پورت USB

نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از پردازنده اینتل نسل ۱۲

اگر بودجه کمی برای ستاپ بازی دارید، MSI MEG Z590 Unify بهترین مادربرد دی دی آر ۴ برای شماست. امکاناتی مانند وای‌فای نسل ششم و ۴ پورت Thunderbolt که در مادربردهای گران‌قیمت مشاهده می‌شود در این مادربرد هم وجود دارند. به لطف وجود هیت‌سینک Frozr و کاور آلومینیومی، دمای مادربرد بالا نخواهد رفت و یک نقطه قوت بزرگ برای علاقه‌مندان به اورکلاکینگ محسوب می‌شود.

تنها نقطه ضعف مادربرد MSI MEG Z590 Unify این است که فقط از نسل دهم و یازدهم اینتل پشتیبانی می‌کند. با این حال در بخش پورت‌های USB شاهد ۱۲ پورت مختلف از جمله یک پورت تایپ C هستیم. برای رم‌ها نیز می‌توانید تا سرعت ۵۶۰۰ مگاهرتز را به صورت اورکلاک شده داشته باشید. با توجه به نکات گفته شده این مدل از نظر نسبت قیمت به کارایی در میان برترین مادربوردهای دی دی آر 4 جای می‌گیرد.

همچنین بخوانید :

۸. ASUS Prime B660M-A D4؛ بهترین مادربرد DDR4 از خانواده چیپست B660

بهترین مادربرد ddr4/بهترین مادربرد دی دی آر ۴




  • سوکت: LGA 1700
  • چیپست: B660
  • فرم ساختار: mATX
  • قیمت: حدود ۷ میلیون تومان

نقاط قوت: قابلیت اورکلاک حافظه با سرعت بالا، پشتیبانی از اسلات M.2

نقاط ضعف: نداشتن وای‌فای داخلی، عدم پشتیبانی از PCI-E 5.0

بهترین مادربرد ddr4 با چیپست B660 بدون شک ASUS Prime B660M-A D4 است. در این مادربرد می‌توانید رم DDR4 خود را تا سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز اورکلاک کنید که در این قیمت جذاب به نظر می‌رسد. طراحی این مادربرد بسیار ساده است و مانند رقبای خود ظاهر زیبایی ندارد. در عوض امکاناتی مانند دو اسلات M.2 به آن اضافه شده است تا بتوانید چند SSD پرسرعت را به آن متصل کنید.

مادربرد ASUS Prime B660M-A D4 از پردازنده‌های اینتل نسل دوازدهم نیز پشتیبانی می‌کند اما متأسفانه در این مادربرد از PCI-E 5.0 پشتیبانی نمی‌شود. یکی از نقاط قوت مادربرد، پشتیبانی از انواع پورت‌های USB به خصوص تایپ C است. متأسفانه در بخش شبکه نیز از وای‌فای خبری نیست و تنها راه ارتباط با اینترنت به صورت سیمی است.

۹. MSI PRO H610M-E DDR4؛ بهترین مادربرد دی دی آر ۴ ارزان‌قیمت برای پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل

بهترین مادربرد ddr4/لیست بهترین مادربردهای ddr4




  • سوکت: LGA 1700
  • چیپست: H610
  • فرم ساختار: mATX
  • قیمت: حدود ۴ میلیون تومان

نقاط قوت: ۶ پورت ساتا، دارای وای‌فای داخلی

نقاط ضعف: محدودیت در پورت‌ها

اگر به دنبال بهترین مادربرد دی دی آر ۴ برای پردازنده‌های نسل ۱۲ هستید و قصد ندارید هزینه بالایی بپردازید مادربرد MSI Pro H610M-E DDR4 را پیشنهاد می‌کنیم. حداقل امکانات ممکن مانند دو شکاف رم با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز، یک پورت PCIe 4.0 برای کارت گرافیک و یک اسلات M.2 برای اتصال هارد NVMe به همراه ۶ پورت ساتا در این مادربرد مقرون به صرفه گنجانده شده است.

همچنین بخوانید :

نقطه ضعف اصلی مادربرد MSI Pro H610M-E DDR4 تعداد پورت‌های آن است که با توجه به فرم ساختار و قیمت آن قابل توجیه است. از طرف دیگر این مادربرد دارای وای‌فای داخلی است که یک نقطه قوت بزرگ برای آن محسوب می‌شود. در بخش خنک‌کننده نیز از تکنولوژی خنک‌سازی هوش مصنوعی Frozr استفاده شده است تا علاوه بر خنک‌کنندگی بیشتر، صدای کمتری هم داشته باشد.

۱۰. ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi DDR4

بهترین مادربرد ddr4/انواع مادربرد دی دی آر ۴




  • سوکت: Intel LGA 1700
  • چیپست: Intel B660
  • فرم ساختار: ATX
  • قیمت: حدود ۹ میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از پردازنده نسل ۱۲ اینتل، پشتیبانی از وا‌ی‌فای ۶، نورپردازی RGB

نقاط ضعف: کوچک بودن هیت‌سینک‌ها، محدودیت در اورکلاک، کم بودن پورت PCI-E

آخرین کاندید بهترین مادربرد DDR4 ما ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi DDR4 است. البته اگر به اورکلاک علاقه دارید گزینه مناسبی برای شما نیست چون هم محدودیت دارد و هم هیت‌سینک‌ها کوچک هستند. در این مادربرد از PCI Express 5.0 نیز پشتیبانی می‌شود و متأسفانه برای ذخیره‌سازی فقط ۴ پورت ساتا در نظر گرفته شده است.

مادربرد ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi DDR4 در بخش شبکه بسیار خوب عمل کرده است. این مادربرد هم وای‌فای نسل ۶ و بلوتوث ۵.۲ دارد و هم دارای پورت اترنت ۲.۵ گیگابیت است. تنوع پورت‌های USB نیز خوب است و در آن هم تایپ A و هم تایپ C دیده می‌شود.

سؤالات متداول

آیا رم DDR3 روی مادربرد DDR4 قابل نصب است؟

خیر. به دلیل تفاوت ساختاری بین DDR4 با DDR3 امکان این کار وجود ندارد. علاوه بر این نمی‌توانید از آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برترین مادربوردهای دی دی آر 4 پرداختیم و به مزایا و معایب هر یک از آن‌ها اشاره کردیم. با این حال انتخاب بهترین مادربرد DDR4 به عوامل مختلفی مانند بودجه مورد نظر، کاربرد مورد استفاده و قطعات موجود بستگی دارد که از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. معیار انتخاب بهترین مادربرد دی دی آر ۴ برای شما چیست؟

source

توسط