فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی گفت: کاهش سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی در برداشت‌های غیرمجاز می‌تواند ضربات مهلکی در پی داشته باشد و به زیرساخت‌های اصلی آسیب وارد کند.

وی بیان کرد: هفت منطقه با وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع، بیشترین نرخ فرونشست در استان مرکزی را دارد که لازم است اقدامات لازم در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در سفر وزیر کشور به اراک، مطرح شد که معاونت عمرانی وزارت کشور و راه و شهرسازی در این استان کارگروهی برای بررسی الحاق روستاهای مجاور به شهر اراک تشکیل دهند که این پیشنهاد می‌تواند از طرف شهرداری یا استانداری مطرح شود تا با یک همگرایی، خدمتی در راستای روستاهای مجاور به شهرها انجام پذیرد. ‌

مخلص‌الائمه با یادآوری، شرکت ۳۵ دستگاه و یک‌هزار و ۱۰۰ نفر در عملیات تمرینی زلزله ساوه (مانور)، قوی‌ترین عملیات در تاریخ مدیریت بحران کشور برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این عملیات برخی از دستگاه‌ها از قبیل شرکت برق و باختر، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت ملی گاز، آتش نشانی اراک و شهرداری ساوه حضور پرقدرت و موفقی داشتند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: دستگاه‌هایی هم برای نخستین‌بار در این عملیات شرکت داشتند که با مشخص شدن نقص تمرین و تجهیزات این دستگاه‌ها، باید مجدانه در جهت رفع نواقص و آمادگی بیشتر گام‌های بلندتری در عملیات‌های بعدی برداشت.

مخلص‌الائمه، در خصوص سیلاب مردادماه سال گذشته نیز گفت: استان مرکزی رتبه اول بازسازی سیل را در همه عرصه‌ها با لحاظ عملکرد ۲۶ استان درگیر سیل، به خود اختصاص داد.

وی تصریح کرد: بازسازی ۲۰۰ واحد در کمتر از ۶ ماه، اختصاص حدود ۵۰ درصد کمک بلاعوض برای ساخت به تمام واحدهای آسیب دیده در سیلاب سال گذشته و پرداخت وام یک میلیارد ریالی، از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: از ۱۱۰ مصوبه گذشته ستاد مدیریت بحران این استان، ۹۰ درصد اجرایی و ۱۰ درصد باقی مانده است.

امید محترمی افزود: سازمان صمت و اداره کار موظف به تشکیل کارگروهی در جهت مشخص شدن تکلیف قانونی شهرک‌های صنعتی در راستای چهارچوب مصوبات ستاد مدیریت بحران هستند.

وی عنوان کرد: صنایع این استان ظرفیت خوبی در حوزه مدیریت بحران دارند که می‌طلبد پالایشگاه، پتروشیمی و ایرالکو در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی، با اشاره به شروع فصل سرما و خطر مسمومیت و گازگرفتگی، اظهار کرد: دستگاه‌ها با تولید محتوا در زمینه جلوگیری از خطر گازگرفتگی اقدامات لازم را انجام دهند تا با اقدامات پیشگیرانه مشکلی ایجاد نشود.

محترمی گفت: در آخرین مطالعات پهنه‌بندی خطر زمین لرزه در طرح کالبد ملی، استان مرکزی جزو منطقه البرز جنوبی است و در این پهنه‌بندی کشور به ۶ پهنه خطر بسیار بالا، خطر بالا، خطر نسبی بالا، خطر متوسط، خطر نسبی پایین و خطر پایین تقسیم شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

source

توسط