امروزه به دلیل مشکلات متعددی که در الگوهای غذایی و سبک زندگی وجود دارند، استفاده از مکمل‌های غذایی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. واقعیت این است که اکثر مردم دچار نوعی یکنواختی در برنامه غذایی خود شده و غذاهای آنها از تنوع چندانی برخوردار نیست. در بسیاری از موارد، ما قادر به برقراری تعادلی درست بین آنچه می‌خوریم و آنچه نیاز داریم نیستیم. بنابراین، برخی از مواد مغذی یا ویتامین‌ها یا … در بدن ما با کمبود موجه می‌شوند و در نتیجه، سلامتی ما را با مخاطرات جدی مواجه می‌گردد. مکمل‌های غذایی از اینرو حائز اهمیت هستند که می‌توانند چنین کمبودها و خلاءهایی را جبران نمایند. ما در این مقاله، یکی از مکمل‌های غذایی بسیار ارزشمند بنام بونی مگز را معرفی خواهیم نمود که بواسطه برخورداری از عناصر بسیار ارزشمند در ترکیباتش، قادر به ترمیم بخش مهمی از کمبودهای تغذیه‌ای و تامین سلامتی ما می‌باشد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بونی مگز چیست؟

بونی مگز یک مکمل غذایی ترکیبی عالی است حاوی منیزیم و ویتامین B6 که به شکل قرص‌های روکش‌دار توسط شرکت کیمیا آرا تولید می‌شود. این دارو در قوطی‌های پلاستیکی با ظرفیت 60 عدد قرص بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌گردد. مکمل بونی مگز به دلیل دارا بودن منیزیم به مقدار کافی، باعث سم‌زدائی، افزایش انرژی، تقویت عضلانی، بهبود عملکرد سیسستم عصبی و جذب بهتر ویتامین‌هایی چون کلسیم و D می‌گردد.

همچنین، ب-6 موجود در این مکمل نیز آثار بسیار مهمی برای بدن دارد؛ ب-6 موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی و کاهش خطر سکته قلبی، کمک به تسکین سندروم پیش از قاعدگی، درمان کم‌خونی ژنتیکی،پیشگیری از آلزایمر، تنظیم مصرف انرژی توسط سلول‌های مغزی و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌گردد. بونی مگز با جنسیت مصرفی عمومی برای تمامی گروه های سنی و جنسی مناسب می‌باشد. این مکمل فاقد گلوتن بوده و لذا توسط بیماران مبتلا به سلیاک نیز قابل استفاده است.

کمبود منیزیم یکی از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی و خستگی زودرس می‌تواند باشد.

بونی  مگز چه خواصی دارد؟

بسیاری از ما بنوعی دارای کمبود ویتامین یا سایر مواد آلی و مغذی هستیم. منیزیم یکی از این مواد حیاتی است که اغلب افراد در حد خفیف تا متوسط دارای کمبود هستند. ویتامین ب6 نیز از جمله ویتامین هایی است که بدن قادر به تولید آن نمی باشد و باید از طریق خوراکی تامین شود. این دو عنصر حیاتی، در ترکیب بونی مگز در حد مصارف روزانه تکمیلی گنجانده شده‌اند. مصرف روزانه 2 تا 4 قرص برای بزرگسالان و 2 قرص برای کودکان، می‌تواند تا حد زیادی به تامین طیف وسیعی از کمبودها و رفع مشکلات جسمی و روانی منجر گردد. در این قسمت تلاش کرده‌ایم تا به اتفاق هم، بخشی از مهمترین خواص بونی مگز را بطور گذرا مرور نمائیم.

 بونی مگز برای رفع خستگی

بونی مگز باعث رفع خستگی می شود

بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره به کالری (انرژی) نیاز دارد. می‌دانیم که مهمترین منبع تامین انرژی (یا همان کالری)، غذاها و نوشیدنی‌هایی هستند که می‌خوریم. غذاها در بدن طی مکانیسم پیچیده‌ای از متابولیسم، ابتدا تجزیه و انرژی ذخیره شده در آنها آزاد می‌شود (کاتابویسم). سپس این انرژی آزاد شده، طی فرایند آنابولیسم، مجدداً بصورت ترکیباتی جدید درآمده و در اختیار بدن جهت انجام فعالیت‌های مختلف قرار داده می‌شوند.

زمانی که بدن، کالری لازم را دریافت ننماید و یا متابولیسم بدن دچار اشکال شده و قادر به تولید انرژی نباشد، در آنصورت، خستگی به عنوان یکی از صدها عارضه‌ای است که رخ می‌دهد. بنابراین، خستگی عموماً ناشی از کمبود انرژی است. وجود منیزیم کافی در قرص‌های بونی مگز، به بدن کمک می‌نماید تا متابولیسم بهتری داشته باشد. منیزیم از طریق کمکی که به بهبود هضم غذا می‌کند، موجب تامین انرژی بیشتری شده و نتیجتاً به رفع خستگی کمک شایان توجهی می‌نماید.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث افسردگی می‌شود؟

بونی مگز به رفع اسپاسم عضلانی کمک می کند

اسپاسم عضلانی به حالتی گفته می‌شود که طی آن، عضلات بطور غیر ارادی و ناگهانی منقبض شده و امکان حرکت در ناحیه گرفتگی را بسیار محدود و توام با درد شدید می‌نماید. البته بسته به شدت گرفتگی، میزان درد و محدودیت حرکتی می تواند خفیف تا بسیار شدید و طولانی مدت حتی بالغ بر یک هفته یا بیشتر هم گردد. اسپاسم عضلات می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این حالت بعضاً ممکن است ناشی از خستگی مفرط عضلات، یا کشش بیش از حد ماهیچه‌ها باشد. بعضاً هم ممکن است به دلیل سرد شدن سریع و ناگهانی عضلاتی که قبلاً کاملاً گرم بودند، باشد. اما در موارد بسیار هم، کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن، می‌تواند چنین پیامدی در برداشته باشد. منیزیم یکی از مواد معدنی است که کمبود آن در بدن، زمینه را بطور موثری برای بروز مکرر اسپاسم عضلانی فراهم می‌سازد.

مصرف بونی مگز به کاهش استرس و اضطراب کمک می نماید

منیزیم تطابق‌پذیری مغز را افزایش می‌دهد. تطابق پذیری مغز به این معنی که مغز از توانمندی ترمیم سلول‌های مرده از طریق بازتولید آنها و ساختن ارتباطات عصبی جدید برخوردار باشد. بررسی‌های آزمایشگاهی محققین نشان می‌دهند که با استفاده از منیزیم می‌توان استرس را تا حد قابل توجهی کاهش داد. منیزیم در بدن، منجر به بهبود عملکرد و تسکین شبکه عصبی و آرامش می‌گردد.

منیزیم، همچنین موجب خواب بهتر شده و از این طریق نیز به آرامش عصبی کمک می‌کند. همچنین، التهابات مغزی می‌توانند عملکرد عصبی مغز را تحت تاثیر منفی خود قرار دهند و منیزیم ماده‌ای است که می‌تواند باعث کاهش التهاب مغزی و ایجاد آرامش گردد. وجود ویتامین ب-6 در ترکیب بونی مگز هم نقش موثری در کاهش استرس ایفا می‌نماید. وجود این ویتامین برای تولید و عملکرد هورمون‌های سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید که با ایجاد احساسات و خلق و خوی خوب مرتبط هستند، کاملاً ضروری است.

افسردگی با مصرف بونی مگز کاهش می یابد

خاصیت دیگر منیزیم به بیماری افسردگی مربوط می شود. مطالعات نشان می دهند که با استفاده از منیزیم بمدت دو هفته، می توان علائم افسردگی را بطور چشمگیری کاهش داد. علاوه بر منیزیم، ویتامین ب-6 هم نقش مهمی در کاهش اضطراب و افسردگی دارد. بالا بودن سطح آمینو اسید هموسیستئین در خون منجر به بروز برخی مشکلات روانی و منجمله افسردگی می شود. ویتامین ب-6 به احتمال زیاد، می تواند سطح این آمینو اسید را کاهش داده و علائم افسردگی را بهبود بخشد. مطالعه‌ای که روی 250 فرد مسن انجام شد، نشان داد که کمبود ویتامین ب-6 در خون، احتمال افسردگی را به میزان دو برابر افزایش می‌دهد. این ویتامین از نظر روحی و روانی بقدری آثار مثبت دارد که اصطلاحاً آنرا ویتامین عشق و محبت هم می‌نامند.

عملکرد قلب و عروق با بونی مگز بهبود می یابد

بیماری‌های قلبی و عروقی، یکی از شایعترین مشکلات پزشکی در حال حاضر هستند که عمدتاً بخاطر سبک زندگی پر استرس و الگوی غذایی ناسالم ایجاد می شوند. مکمل بونی مگز به دلیل دارا بودن منیزیم، می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش مشکلات قلبی و عروقی برجای بگذارد. منیزیم ماده‌ای است که باعث کاهش سطح فشار خون می شود و در نتیجه احتمال سکته قلبی و مغزی را پائین می‌آورد. خاصیت دیگر منیزیم به رابطه‌اش با آریتمی قلب (ضربان نامنظم) مربوط می‌شود. منیزیم با توجه به تاثیری که بر بهبود عملکرد شبکه عصبی بدن می‌گذارد، باعث می‌شود تا عضلات کل بدن بدون تنش و با هماهنگی مناسبی درگیر فعالیت تخصصی خودشان شوند. در این میان، عضلات قلب نیز بطور منظم تر و هماهنگ تری اقدام به پمپاژ خون نموده و لذا، مشکل آریتمی تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

 خستگی زودرس

بونی مگز، استحکام بخشنده استخوان هاست

بونی مگز به استحکام استخوان ها نیز کمک می‌کند. منیزیم موجود در این دارو، باعث می‌شود تا ویتامین D اثربخشی بیشتری داشته باشد. از آنجا که ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند، لذا هر اندازه اثربخشی ویتامین D بیشتر باشد، جذب کلسیم هم بیشتر خواهد شد. طبیعتاً چون محل جذب کلسیم عمدتاً در بافت های استخوانی و غضرفی بدن است، لذا ضمن استحکام این قسمتها، کلسیم جذب نشده‌ای باقی نمی ماند تا در رگها رسوب کرده و مشکلات عروقی و قلبی ایجاد نماید. تحقیقات متعدد حاکی از این هستند که کمبود منیزیم باعث پوکی و شکنندگی استخوان‌ها می‌گردد.

با بونی مگز، علائم سندرم پیش از قاعدگی کنترل می شود

قرص های بونی مگز به واسطه ویتامین ب6 موجود در ترکیباتشان، می‌توانند در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفید باشند. سندرم پیش از قاعدگی، اختلالی جسمی-روانی است که در طی فاز لوتئال به وقوع می‌پیوندد. تخمین زده می‌شود که حدود 75 درصد از زنان، علائم چنین اختلالی را بصورت مکرر تجربه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف ویتامین ب6 در طول سیکل قاعدگی، قادر به کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌باشد.

کمک به ارتقاء سیستم ایمنی بدن با بونی مگز

سیستم ایمنی بدن به یقین مهمترین ساختار حفاظتی از ارگانیسم انسانهاست. ترکیبات دارویی بونی مگز به دلیل شامل بودن منیزیم و ویتامین ب6، بطور چشمگیری در ارتقاء سیستم ایمنی بدن موثر هستند. اساساً ویتامین‌های گروه ب نقش موثری در بهبود سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. ب 6 دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است و لذا وجود آن در ترکیب بونی مگز، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد. منیزیم نیز از جمله ترکیباتی است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و در عین حال، بدن را در برابر بیماری های عفونی و ویروس ها مقاوم می‌سازد.

سایر خواص بونی مگز

بونی مگز علاوه بر آنچه بیان گردید، خواص متعدد دیگری نیز دارد که به دلیل پرهیز از اطاله کلام، از تشریح آنها خودداری گردید. در ادامه برخی از خواص دیگر این مکمل ارزشمند غذائی مورد اشاره قرار می‌گیرند:

  • کمک به ساخت پروتئین از برخی آمینو اسیدها
  • کمک به ساخت هموگلوبین جهت انتقال اکسیژن از طریق خون
  • کمک به درمان کم خونی زنتیکی از طریق ساخت هموگلوبین
  • کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2

جمع‌بندی در مورد بونی مگز

مکمل‌های غذایی، یکی از الزامات مهم در برنامه های غذایی هستند. واقعیت این است که ما در خصوص تامین نیازمندیهای غذایی خود هر چقدر هم که حساسیت بخرج دهیم، باز هم قادر به تامین و تنظیم تمامی ویتامین‌ها، مواد مغذی، و سایر مواد و ترکیبات مورد نیازمان برای داشتن یک جسم سالم نخواهیم بود. بنابراین، چه بخواهیم چه نخواهیم، وجود این مکمل ها در برنامه غذائی‌مان اجتناب‌ناپذیر است.

بونی مگز بعنوان یکی از مکمل‌های غذایی، بواسطه برخورداری از دو عنصر بسیار مهم و حیاتی (منیزیم و ویتامین ب6) در ترکیبات خود، می‌تواند نقشی بسزا در تکمیل نارسائیهای تغذیه ای و ترمیم مشکلات جسمی ما ایفا نماید. این دارو  برخوردار از خواص ارزشمند متعددی است که تقویت عضلات و رفع خستگی، کاهش استرس و اضطراب و افسردگی، بهبود سیستم ایمنی، استحکام توده های استخوانی، بهبود شبکه عصبی، و ارتقاء عملکرد سیستم قلبی-عروقی صرفاً بخشی از آنها را شامل می‌شود. امیدواریم این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

source

توسط