از هاوینگ بیت کوین چه می‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم درباره این رویداد و تاثیر آن بر روی قیمت بیت کوین صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، پیشنهاد ما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

Halving کلمه‌ای انگلیسی به معنای تقسیم‌شدن یا نصف‌شدن است که در آن حرف L تلفظ نمی‌شود و باید آن را هاوینگ خواند. اما در دنیای رمزارز‌ها این واژه تبدیل به یک اصطلاح شده و معنای بیشتری دارد. هاوینگ اگر در ارتباط با کریپتو به‌کار برود یعنی فرایندی که آن از تعداد صدور کریپتو‌های جدید کاسته می‌شود و تعداد آن به نیمی از آنچه که بوده می‌رسد.

سال 2009 میلادی بود که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین برای اولین‌بار چنین مفهومی را معرفی کرد و سیستم خود را نشان داد. در روش استخراج، افراد زیادی در شبکه تلاش می‌کنند تا معادلات پیچیده شبکه را حل کنند و به افراد مختلف کمک کنند تا تراکنش‌های‌شان در شبکه تایید شود. آن‌ها در ازای این کار بلاک‌های جدید بیت کوین را پاداش می‌گرفتند. در آن زمان هر بلاک جدید تقریباً در 10 دقیقه ساخته می‌شد و چیزی برابر 50 بیت کوین پاداش داشت. سیستم ساتوشی می‌گفت که پس از هر 210 هزار بلاک که ماین می‌شود پاداش استخراج نصف خواهد شد. این مقدار از استخراج تقریباً چهار سال طول خواهد کشید و این یعنی ما هر چهار سال هاوینگ بیت کوین را شاهد هستیم.

تاریخچه روند هاوینگ در بیت کوین

اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 اتفاق افتاد. همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره کردیم پاداش استخراج تا این زمان 50 بیت کوین بود و پس‌از آن طی هاوینگ به عدد 25 کاهش پیدا کرد. هاوینگ بعدی در سال 2016 رخ داد. زمانی که بلاک 420هزارم استخراج شد. پس از آن پاداش بیت کوین به عدد 12.5 نزول کرد.

آخرین هاوینگ رخ‌داده در سال 2020 بود که از بلاک 630.001 پاداش به عدد 6.25 کاهش پیدا کرد و هنوز هم همین مقدار پاداش در جریان است. رویداد هاوینگ بیت کوین و پروتکل آن بخش مهمی از کد‌های منبع بیت کوین است و همه می‌توانند جزئیات آن را در کد‌های بیت کوین مشاهده کنند.

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

یک سوال اساسی دیگر کاربران این است که هاوینگ چقدر بر روی قیمت بیت کوین تاثیر خواهد داشت. حتما شنیده‌اید که تاریخ تکرار می‌شود! براساس نتایج و پیش‌بینی‌ها قیمت بیت کوین همیشه پس از رویداد هاوینگ صعودی است و ارزشش بیشتر شده است. قانون عرضه و تقاضا به ما می‌گویند که پس از کم‌شدن تعداد پاداش به ‌دلیل تقاضای بیشتر، باید ارزش بیت کوین بیشتر شود. در هاوینگ‌های قبلی نیز چنین اتفاق رخ داده و تقریباً می‌توان مطمئن بود که پس از رویداد 2024 نیز روند قیمت این دارایی افزایشی خواهد بود.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین



چرا رویداد هاوینگ بیت کوین باید اتفاق بیفتد؟

در فرایند استخراج افرادی سخت‌افزار خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد. در شبکه بیت کوین از این سخت‌افزار‌ها به‌عنوان اعتبارسنج استفاده می‌شود و پردازش تراکنش به‌دست آن‌ها خواهد بود.

مکانیزم اثبات کار بیت کوین به این نکته اشاره دارد که ماینر‌ها یا استخراج‌کنندگان هش‌های رمز‌نگاری‌شده را با سخت‌افزار خود حل می‌کنند و در ازای این کار پاداش می‌گیرند که اثباتی برای فعالیت آن‌ها در شبکه است. کلمه استخراج نیز از دنیای واقعی وام گرفته شده و به دنیای ارز دیجیتال آمده است.

در دنیای واقعی چیز‌های گران‌بها در معادن مختلف و از لای سنگ‌های استخراج می‌شوند. فرایند ساخت بیت کوین نیز به چنین چیزی تشبیه شده و در سیستم به معنای کلنگ و بیل استخراجی وجود ندارد. تمامی این فرایند‌ها برای ادامه کار بیت کوین، تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک جدید لازم است.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

براساس اطلاعات و تخمین‌هایی که زده‌ شده آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج می‌شود و فرایند پاداش بابت ماینری به‌شکل امروزی‌اش به پایان می‌رسد. اما باز هم پرداخت پاداش ادامه دارد و قطع نخواهد شد. پس‌از این تاریخ تنها بیت کوین جدیدی ساخته نمی‌شود و پاداش ماینر‌ها از محل کارمزد مربوط به معاملات پرداخت می‌شود. یعنی ماینر‌ها پس‌از این تاریخ از کارمزد معاملات تایید‌شده سود خواهند برد و هر چقدر که این معاملات بیشتر باشند برای آن‌ها سود بیشتری به‌همراه خواهند داشت

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین



هاوینگ بیت کوین بعدی در چه تاریخی رخ خواهد داد؟

پس از آخرین هاوینگ رخ‌داده در سال 2020 ممکن است سوال بسیاری از افراد این باشد که هاوینگ بیت کوین بعدی چه زمانی رخ می‌دهد و به موجب آن چه تغییراتی در بازار به‌وجود خواهد آمد. در اینجا باید کمی از گفته‌های پیشین خود عقب‌نشینی کنیم و بگوییم که تاریخ چهار ساله تنها یک تاریخ حدودی است و به‌صورت دقیق تکرار نمی‌شود. درست است که براساس الگوریتم بیت کوین استخراج هر بلاک باید 10 دقیقه طول بکشد اما برخی از مواقع این مدت بیش از 10 دقیقه است.

حتی بعضی از اوقات یک ماینر توانسته در کمتر از 10 دقیقه یک بلاک را استخراج کند. به‌همین دلیل تاریخ هاوینگ می‌تواند گاهی زود‌تر یا دیر‌تر از چیزی که گفته‌شده اتفاق بیفتد. براساس تخمین‌هایی که زده‌ شده ماه می سال 2024 میلادی هاوینگ بعدی رخ خواهد داد. پاداش بیت کوین پس از این تاریخ به عدد 3.125 می‌رسد.

هاوینگ تنها متعلق به بیت کوین است؟

تمام ارز‌های دیجیتالی که از الگوریتم اثبات کار یا همان PoW برای بلاکچین خود استفاده می‌کنند مفاهیم ماینینگ و هاوینگ را در اختیار دارند. برای نمونه بیت کوین کش و لایت کوین دو نمونه از ارز‌هایی هستند که همانند بیت کوین هاوینگ را تجربه می‌کنند. البته ارز‌هایی هم هستند که سیاست اثبات کار را در دستور کار قرار داده‌اند اما هاوینگ ندارند. برای نمونه اتریوم سیاست‌های بومی‌اش را دنبال می‌کند و درعین‌حال از الگوریتم PoW بهره می‌برد. اما به‌طور قطع ارز‌هایی که الگوریتم PoW را ندارند، هاوینگ نیز نخواهند داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله با رویداد و فرایند هاوینگ بیت کوین به‌طور کامل آشنا شدید. رویداد جدید هاوینگ نزدیک است و سرمایه‌گذاران زیادی درحال آماده‌سازی خود برای این رویداد هستند. به موجب این رویداد بار دیگر پاداش استخراج بلاک‌های بیت کوین نصف می‌شود و احتمالاً ارزش این دارایی بار دیگر بیشتر خواهد شد. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

source

توسط