SMM یا Social media marketing نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن از رسانه های اجتماعی مختلف به عنوان یک ابزار بازاریابی کارآمد و مفید استفاده می شود. در این نوع از بازاریابی شما می توانید با ساخت بنر های تبلیغاتی جذاب و انتشار آن در پلتفرم های مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و در نهایت به فروش بیشتری برسید. SMM به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند تا راحت تر از مشتریان خود بازخورد دریافت کنند و در عین حال با متشخص و متمایز تر به نظر برسند. اگر می خواهید دقیقا بدانید SMM چیست و چگونه کار می کند، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

SMM چیست؟

SMM چیست





SMM یا بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی که امروزه به عنوان بازاریابی دیجیتال یا الکترونیک نیز شناخته می شود، به اشتراک گذاری اطلاعات، محصولات یا خدمات یک شرکت یا برند در رسانه ‌های اجتماعی و پلتفرم‌ هایی گفته می شود که کاربران بسیاری در آن حضور دارند. این کار موجب افزایش ترافیک وب ‌سایت شرکت مورد نظر و در نهایت افزایش فروش آن خواهد شد. SMM علاوه بر اینکه به سازمان ها کمک می کند تا با مشتریان فعلی خود تعامل بیشتری داشته باشند، به دلیل داشتن سیستم تجزیه و تحلیل هدفمند به مدیران بازاریابی نیز اجازه می دهد تلاش های خود را ردیابی کنند و راه های موثر تری برای تعامل بیشتر با مشتریان پیدا کنند.

طی سال های گذشته یعنی از سال 2004 که اولین رسانه اجتماعی به نام MySpace ظهور کرد، تا اکنون رشد چشمگیر کانال ها و رسانه های اجتماعی باعث شده است بسترهای بزرگ تبلیغاتی همچون تلویزیون و رادیو به چالش کشیده شوند. به طوری که در ابتدای سال 2023، حدود 4.76 میلیارد کاربر در رسانه های اجتماعی سراسر جهان عضو بودند؛ این رقم تقریبا بیش از 59 درصد جمعیت جهان را شامل می شود. طبق اطلاعات به دست آمده، رسانه ‌های اجتماعی به ‌ویژه اینفلوئنسر ها تاثیر قابل توجهی در تصمیم گیری های مردم برای خرید داشته اند. به همین دلیل امروزه بازاریابان در سراسر دنیا سعی دارند از SMM به عنوان یک ابزار مستقل برای بازاریابی خود استفاده کنند و مخاطبین بیشتری را هدف قرار دهند.

چرا SMM بسیار  قدرتمند است؟

چرا SMM بسیار  قدرتمند است؟





حال که می دانیم SMM چیست، احتمالا از خود می پرسید این روش، قدرت فوق العاده خود را از کجا به دست می آورد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، رسانه های اجتماعی توسط ظرفیت بی نظیر خود موجب افزایش قدرت SMM در سه حوزه اصلی بازاریابی یعنی ارتباط، تعامل و داده های مشتری می شوند. در ادامه هر یک از این سه حوزه را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • ارتباط: مهم ترین امکانی که امروزه رسانه های اجتماعی مختلف برای کسب و کار ها فراهم کرده اند این است که می توانند به روش های مختلفی که در گذشته ممکن نبود با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
  • تعامل: دانستن این موضوع که SMM چیست، می تواند به شما کمک کند تا از ماهیت پویای تعامل با مشتری در رسانه های اجتماعی، برای ارتقاء کسب و کار خود استفاده کنید. شما می توانید از فرصت های تبلیغاتی رایگان eWOM یا تبلیغات شفاهی الکترونیکی، برای مشتریان موجود و بالقوه بهره ببرید. eWOM نه تنها یک محرک ارزشمند در تصمیم گیری مصرف کننده است، بلکه امکان اندازه گیری تعاملات در شبکه های اجتماعی را نیز ممکن می سازد. درواقع کسب و کارها می توانند از این طریق ارزش اجتماعی خود را اندازه گیری کنند و به روش های مناسبی برای بازگشت سرمایه در کمپین های بازاریابی خود برسند.
  • داده های مشتری: یک طرح بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، می تواند منبع ارزشمندی از داده های مشتریان به شما بدهد. ابزارهای SMM به جای تحت تاثیر قرار گرفتن توسط داده های حجیم و متنوع، این ظرفیت را دارند که علاوه بر استخراج داده های مشتری، آن ها را تجزیه و تحلیل کنند تا در استراتژی های بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند.

درواقع باید بگوییم، زمانی که پلتفرم های مختلف مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… شروع به کار کردند، نه تنها نحوه ارتباط افراد در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار گرفت، بلکه توانستند به کسب و کارها کمک کنند تا بر روی رفتار مصرف کنندگان خود تاثیر بگذارند. به این ترتیب امروزه سازمان ها می توانند با تسلط کامل بر این موضوع که SMM چیست، محتوای مورد نظر خود را ترویج دهند و با استخراج اطلاعات جغرافیایی، جمعیتی و اطلاعات شخصی افراد، در بین مشتریان خود طنین انداز شوند.

بهترین برنامه برای SMM چیست؟

بهترین برنامه برای SMM چیست





برای داشتن بهترین برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی، به این نکته توجه کنید که هرچه استراتژی SMM شما هدفمندتر باشد، تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. طبق گزارش Hootsuite، ارائه ‌دهنده نرم‌ افزار پیشرو مدیریت رسانه‌ های اجتماعی، برای دریافت بهترین نتیجه از تبلیغات خود در رسانه های اجتماعی، باید کمپین SMM شما دارای چارچوب اجرایی و معیارهای عملکردی زیر باشد:

  • اهداف SMM خود را در راستای پاکسازی اهداف تجاری سازمان خود تراز کنید.
  • موفقیت ها و شکست های خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • برنامه بازاریابی فعلی خود را در رسانه های اجتماعی بازبینی کنید.
  • برای آماده سازی و انتشار محتوای SMM خود تقویم ایجاد کنید.
  • همیشه به دنبال محتوای عالی و باکیفیت باشید.
  • عملکرد خود را ردیابی و در صورت لزوم استرتژی جدیدی برای مسیر SMM کسب و کار خود تنظیم کنید.
  • اطلاعات کاملی در مورد مشتریان هدف جمع آوری کنید. (این اطلاعات باید شامل سن، موقعیت مکانی، درآمد، عنوان شغلی و علایق مشتریان شما باشد)

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که SMM چیست، پاسخ کامل و جامعی بدهیم. همان طور که گفته شد SMM یا بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی  اشتراک گذاری اطلاعات، محصولات یا خدمات یک شرکت یا برند در رسانه ‌ها و پلتفرم‌ های مختلف است. این کار موجب افزایش ترافیک مشتریان بالقوه و فروش خواهد شد. به طور کلی فعالیت تجاری در دنیای مجازی، بستری را فراهم کرده است تا مشتریان به راحتی سوالات خود را بپرسند و انتقاد و شکایت خود را به گوش مسئولین سازمان ها برسانند. همچنین به برند ها این فرصت را می دهد تا به سوالات مشتریان خود پاسخ دهند و باتوجه به انتقاد های مطرح شده، فرآیند ها و کیفیت محصولات تجاری خود را ارتقا دهند. بنابراین باید گفت SMM می تواند برای هر دو طرف یعنی فروشنده و مشتری بسیار مفید و سودآور باشد.

source

توسط