این روند می‌تواند به بهتر شدن وضعیت خدمات پس از فروش و نظارت بیشتر بر این بخش کمک کند. در همین زمینه، آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به بیان نظرات خود پرداخت.

به نظر شما راه‌اندازی سامانه ملی گارانتی ازسوی وزارت صمت و اتصال خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو به این سامانه چه تاثیری بر خدمات پس از فروش دارد؟

باتوجه به اینکه تامین قطعات و کیفیت خدمات پس از فروش امروز به دغدغه‌ای برای مالکان خودرو تبدیل شده است، رصد و پیگیری خدمات پس از فروش در سامانه‌ای متمرکز یا حتی غیرمتمرکز اما ساماندهی‌شده می‌تواند نگرانی مصرف‌کنندگان خودرو به‌خصوص متقاضیان خرید خودروهای وارداتی را که برای دریافت خدمات پس از فروش دچار بلاتکلیفی هستند، کاهش دهد.

چه تضمینی برای عملکرد بهتر در این سامانه وجود دارد؟

به منظور عملکرد بهتر این سامانه و عدم استنکاف تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و همچنین تضمین خدمات پس از فروش و پوشش گارانتی‌ها باید سوابق خودروهای تولیدی و وارداتی در این سامانه مشخص باشد. علاوه بر این وجود مراجع مشخص و نهادهای قانونی چون سازمان حمایت از مصرف‌کننده به منظور رسیدگی به تعهدات شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو در صورت عدم ارائه گارانتی کمک‌کننده بوده و اثربخشی این سامانه و اطمینان‌بخشی در مصرف‌کنندگان را افزایش خواهد داد.

آیا این سامانه می‌تواند برای تامین قطعات خودروهای وارداتی دست‌دوم مفید باشد؟

واردات خودروهای کارکرده نگرانی‌هایی را برای تامین قطعات در مصرف کنندگان ایجاد کرده است بنابراین راه‌اندازی این سامانه مشروط به ایفای تعهدات خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو نظمی را در ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی ایجاد خواهد کرد.

source

توسط