افزایش قیمت بلیط هواپیما این روزها در سطح بین‌الملل به طرز چشم‌گیری قابل‌مشاهده است. شاید از خود بپرسید دلیل این امر چیست؟ باید به شما بگویم با کاهش و یا حتی پایان دوره کرونا در بسیاری از کشورهای جهان این روزها رفت‌وآمد با خطوط هواپیمایی بسیار زیاد شده است. از همین رو شرکت های هواپیمایی قصد دارند به‌منظور جبران ضررهای صورت گرفته در طی سال‌های اخیر با افزایش بلیط هواپیما کار خود را آغاز کنند.

ازآنجایی‌که این روزها سفر به کشورهای خارجی بسیار بیشتر از هر زمان دیگری دنبال می‌شود. از سوی دیگر تمام شدن بیماری کرونا چمدان‌ها را برای سفرهای تفریحی و کاری مهیا کرده است. بر خود واجب دانستیم قدری پیرامون این امر مهم مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. شما هم اگر قصد سفر دارید بهتر است با ما همراه باشید تا به این امر مهم پی ببرید. از سوی دیگر برای اطلاع از وضعیت قیمت بلیط تهران استانبول و تهیه بلیط استانبول به تهران نیز می‌توانید به وب‌سایت علی بابا در همین راستا سری بزنید.

افزایش قیمت بلیط هواپیما در سطح بین‌الملل

همان‌طور که در ابتدای این مقاله عنوان شد با افزایش مسافرت‌ها بعد از تمام شدن بیماری کرونا شرکت‌های حمل‌ونقل تصمیم به افزایش قیمت بلیط در سطح بین و الملل کرده‌اند. هرچقدر عرضه کم باشد و هواپیمای کمتری برای پرواز وجود داشته باشد. به‌تبع تقاضا بیشتر می‌شود و همین امر فشاری است برای تصویب قیمت نهایی بلیط هواپیما که این روزها بسیار مشهود است.

از سوی دیگر باید بگویم به دلیل نوسانات قیمت شرکت‌های هواپیمایی سعی بر آن دارند تا در همین اوضاع نابسامان قیمت‌ها را با ترفندهای که در این راستا به کار می‌گیرند از نرخ مصوب قیمت بلیط هواپیما بازهم بالاتر ببرند. به‌عنوان‌مثال چه در ایران و چه در سایر کشورها با اعلام این موضوع که قطعات موردنیاز برای برخی از هواپیماها موجود نیست و هواپیما نقص فنی دارد. از پرواز آن جلوگیری می‌کنند و همین امر سبب کاهش عرضه می‌شود. بااین‌وجود شرکت‌های هواپیمایی هیچ تدبیری برای افزایش خدمت‌رسانی به مشتریان خود انجام نداده‌اند.

قیمت بلیط هواپیما


افزایش قیمت بلیط هواپیما در داخل کشور

در آذرماه سال ۴۰۱ بر اساس آخرین خبرهای اعلام‌شده قیمت بلیط هواپیما با کاهش ۱۵ درصدی روبرو شده است. ازآنجایی‌که بسیاری از ایرلاین ها هواپیماهای خود را به دلایل مختلف زمین کردن این امر ثبات چندانی نداشت. از همین رو با افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده برای سفرهای خارجی و داخلی قرار بر این شده است که در دی‌ماه نرخ جدیدی به‌صورت غیرمستقیم بر روی قیمت بلیط هواپیماها اعمال شود.

بر اساس قانون مصوب شورای اسلامی در تاریخ ۱۳/۱۰/۴۰۱ قرار بر این شده است که شرکت‌های هواپیمایی برای بلیط های خارجی خود ۹ درصد و برای بلیط های داخلی‌شان ۴ درصد مالیات ارزش‌افزوده در نظر بگیرند. همین امر حاکی از آن است که به‌زودی با رشد قیمت مجدد بلیط هواپیما روبرو هستیم.

ازآنجایی‌که عده‌ای عنوان گرده بودند که این امر سبب افزایش قیمت مجدد بلیط هواپیما می‌شود. دبیر انجمن شرکت هواپیمایی دراین‌باره گفته است که ۵ درصد عوارض شهرداری حذف و به‌جای آن ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده در نظر گرفت شده است. در همین راستا اعلام‌شده است این افزایش قیمت ارتباطی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد و به‌صورت مستقیم به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود.

آیا این نرخ رشد همچنان ادامه خواهد داشت؟

باوجوداینکه این روزها قیمت بلیط هواپیما سر به فلک کشیده است. بسیاری از ایرلاین ها گویی هنوز از این امر رضایت کافی ندارند و سعی دارند در این بازار شناور قیمت بازهم قیمت‌ها را افزایش دهند. ایرلاین ها با توجه به رشد ۱۵ درصدی قیمت بلیط به‌جای اینکه میزان صندلی‌های عرضه‌شده را بر این اساس افزایش دهند.

بیشتر به دنبال این امر هستند که قیمت بلیط هواپیما را به سمت بالا هدایت کنند. استنباط‌ها مبنی بر این است که دلایلی مثل نقص فنی هواپیما و فقدان قطعات به دلیل تحریم‌های صورت گرفته و مسائل غیر فنی تنها به این دلیل است که عرضه صندلی را آن‌هم در دوره پیک مسافرت کاهش دهند. این امر بدون شک نشان از التهاب تقاضا و نهایتاً فروش بلیط با نرخی حداکثری همراه خواهد بود. ازآنجایی‌که بسیاری از ناوگان‌های هوایی اعلام کرده‌اند که هزینه‌های دریافت شده با افزایش بلیط هواپیما تنها به‌منظور تأمین قطعات مصرفی است.

قیمت بلیط مسافران داخلی و خارجی تفاوت دارد؟

بر اساس آخرین اخبار رسیده قرار بر این بوده است که از مسافرین خارجی که قصد ورود به کشور رادارند هزینه بلیط به‌صورت دلاری دریافت شود؛ یعنی برفرض اگر در داخل کشور یک بلیط دو میلیون تومان به فروش می‌رسد همین رقم از مهمان‌های خارجی اعزامی به داخل کشور به‌صورت دلاری دریافت شود. این نظریه برای افزایش قیمت بلیط ها در سطح بین‌الملل اصلاً وجه خوبی ندارد و همین امر سبب کاهش ترددهای هوایی مسافرین خارجی می‌شود. بااین‌وجود حال در این بازار پرالتهاب داخلی شکی نیست که این امر نیز در کنار افزایش قیمت بلیط هواپیما در سطح کشور قابل‌اجرا خواهد شد.

قیمت بلیط هواپیما


کلام آخر پیرامون افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما

همان‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید با افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های ارزی و در کنار زمین‌گیر شدن ناوگان‌های هوایی هم‌راستا با تحریم‌های صورت گرفته در داخل کشور افزایش ۱۵ درصد قیمت بلیط هواپیما امر معقولی است. حال‌آنکه بسیاری سعی بر آن دارند که از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند کار درستی نیست؛ زیرا کارشناسان حمل‌ونقل هوایی عنوان کرده‌اند که دلایل و مشکلات عنوان‌شده از سوی ایرلاین های هواپیمایی تنها بهانه‌ای است که برای افزایش بلیط هواپیما به دنبال آن هستند.

چون در طی این سال‌ها درآمدهای عملیاتی آن‌ها به‌گونه‌ای بوده است که با ذخیره‌سازی و مدیریت بهینه مالی بتوانند عمر قطعات مصرفی خود را تشخیص و نصبت به رفع اشکالات آن اقدام کنند. اینکه این روزها شاهد این موضوع هستیم که برخی از ایرلاین ها هواپیماهای خود را به دلیل نقص فنی زمین‌گیر کرده‌اند. صرفاً یک شگرد جدید است که در این التهاب و نوسان قیمت بتوانند بازهم به افزایش قیمت بلیط هواپیما در دوره پیک سفرهای خارجی بپردازند.

این موضوع نشان از آن دارد که گردش مالی‌های صورت گرفته شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در طی ادوار گذشته تاکنون صرف بهبود عملکرد خدمت‌رسانی و رفع نواقص نشده است. این امر نشان از سوء مدیریت و عدم آگاهی متصدیان این امر دارد که مشخص نیست درآمد خالص از بازار خدمات هوایی در چه راهی صرف می‌شود. امید است مطالب ارائه‌شده تا حدودی شما عزیزان را در راستای دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما راهنمایی کرده باشد. در همین راستا به شما توصیه می‌شود برای اطلاع از قیمت بلیط تهران استانبول و تهیه بلیط استانبول به تهران نیز می‌توانید به وب‌سایت علی بابا سری بزنید.

source

توسط