اگر قصد دارید کسب و کار خود را وارد دنیای آنلاین کنید، باید یک سایت شخصی برای خود داشته باشید. اولین قدم برای داشتن سایت، خرید هاست و دامنه است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب این دو مورد قیمت آن ها است. در کنار هاست و دامنه پولی، نمونه های رایگان آن ها نیز وجود دارد که اتفاقا از طرف صاحبان وب سایت ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا هاست و دامنه رایگان خوب است و می تواند نیاز های شما را برآورده کند؟ برای دانستن پاسخ این سوال، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معایب انتخاب هاست و دامنه رایگان

هاست و دامنه رایگان

همان طور که می دانید امروزه اکثر شرکت های هاستینگ، برای جذب مشتری سعی می کنند هاست و دامنه رایگان در اختیار آن ها قرار دهند. این مورد برای کسب و کار هایی که می خواهند قبل از ورود حرفه ای به دنیای رقابت آنلاین، مواردی مانند سرعت هاست و سرور مورد نظر را تست و در هزینه های خود صرفه جویی کنند، بسیار مناسب است. اما به هر حال، واقعیت میزبانی رایگان این است که شرکت های ارائه دهنده آن باید درآمد داشته باشند؛ بنابراین استفاده از آن ها معایبی دارد که برخی از آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

1. تبلیغات اجباری

اگرچه شما مبلغی برای هاست و دامنه رایگان پرداخت نمی کنید، اما این خدمات چندان هم مجانی نیست و در نهایت، کسی باید هزینه آن را بپردازد. به همین دلیل، ارائه دهنده با این شرط که تبلیغاتی در وب سایت شما قرار دهد این فضای رایگان را در اختیارتان قرار می دهد. این موضوع یعنی علاوه بر اینکه نمی توانید تبلیغات نمایش داده شده بر روی وب سایت خود را کنترل کنید، نمی توانید هیچ درآمدی هم از آن ها کسب کنید.

یکی دیگر از معایب نمایش تبلیغات مختلف و بی ربط این است که سایت به هم ریخته به نظر می رسد و این موضوع باعث می شود توجه بازدیدکنندگان از محتوای سایت شما منحرف شود.

2. عملکرد ضعیف

شرکت های ارائه دهنده هاست و دامنه رایگان معمولا منابع ذخیره سازی، پهنای باند و قدرت پردازش بسیار محدودی را در اختیار شما قرار می دهند. اوضاع وقتی بدتر می شود که شما مجبور هستید همین منابع محدود را هم با مشتریان دیگر به اشتراک بگذارید. این یعنی عملا صفحات شما برای بارگذاری به زمان زیادی نیاز دارند و در نتیجه بیشتر بازدیدکنندگان سایت را ترک می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که سرعت پایین لود صفحات، تاثیر منفی ای بر سئو سایت می گذارد.

هاست رایگان

3. غیر قابل اعتماد

به طور کلی، هاست و دامنه رایگان قابل اعتماد و حرفه ای نیست؛ به عنوان مثال، ممکن است ارائه دهنده میزبانی به شما قول دسترسی بالا را بدهد؛ اما به احتمال زیاد این وعده تضمینی ندارد و عملی نمی شود و نمی توان خیلی به آن ها اعتماد کرد. علاوه بر این، اکثر شرکت ها از شما می خواهند علاوه بر قراردادن تبلیغات، نام آن ها را نیز به دامنه خود پیوست کنید. اصولا URL های این چنینی حرفه ای به نظر نمی رسند و معمولا از دید بازدیدکنندگان قابل اعتماد نیستند. این موضوع می تواند به برند و کسب و کار شما آسیب بزند.

4. محدود بودن تعداد بازدیدکنندگان

به دلیل اینکه هاست و دامنه رایگان منابع محدودی را ارائه می کند، وب سایت شما هم فقط می تواند تعداد محدودی از بازدیدکنندگان را مدیریت کند؛ بنابراین اگر پیشرفت خوبی داشته باشید و بتوانید ترافیک بالا و  زیادی را جذب کنید، ولی نتوانید آن ها را مدیریت کنید، به ناچار وب سایت شما از دسترس خارج می شود.

5. امنیت پایین

همانطور که می دانید هنگام خرید هاست، خدمات امنیتی بسیاری در اختیار شما قرار می گیرد؛ اما از آن جایی که برای داشتن هاست و دامنه رایگان مبلغی پرداخت نمی کنید، ارائه دهنده نیز تضمینی برای حفظ اطلاعات شما نمی دهد. علاوه بر این، اجازه ندارید برای ایمن نگه داشتن داده های خود و بازدیدکنندگان، بر روی هاست رایگان نرم ‌افزار های امنیتی نصب کنید. به این ترتیب در برابر نقض های امنیتی، حملات DDoS، بدافزار ها و… آسیب پذیر خواهید بود.

به طور کلی، شرکت ها برای خدمات رایگان پشتیبانی خاصی ارائه نمی دهند و در صورت از دست دادن اطلاعات، به هیچ عنوان نمی توانید وب سایت خود را بازیابی کنید.

مزیت های استفاده از هاست و دامنه پولی

مزیت های استفاده از هاست و دامنه پولی

همانطور که در پاراگراف قبل گفته شد، هاست و دامنه رایگان ممکن است مشکلات زیادی برای کسب و کار شما ایجاد کند؛ اما هاست و دامنه پولی مزیت های بسیاری دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. سرعت و عملکرد بالا: اغلب شرکت های میزبانی تضمین می کنند که خدمات ارائه شده آن ها سرعت بالا و عملکرد خوبی داشته باشد.
  2. Uptime و قابلیت اطمینان: اکثر شرکت های هاستینگ مقدار مشخصی از Uptime را تضمین می کنند و در صورت خرابی بیش از حد تعیین شده، می توانید با اطمینان مبلغ پرداختی خود را پس بگیرید.
  3. مقیاس پذیری: برخلاف هاست و دامنه رایگان، هاست پولی می تواند به خوبی از مقیاس پذیری سرور پشتیبانی کند و در صورت پیشرفت سایت، منابع بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.
  4. پشتیبانی خوب از مشتری: هاست پولی پشتیبانی قابل اعتمادی دارد و بهتر از هاست رایگان پاسخگو مشتریان است.
  5. امنیت بالا: برخلاف هاست رایگان، هاست پولی امنیت بالایی برای مشتریان خود فراهم می کند و شما می توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما در برابر حملات سایبری و بدافزار ها، ایمن می ماند.

جمع بندی

هاست و دامنه رایگان اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما قطعا ایراداتی را به همراه دارد. به عبارت دیگر، هرچند میزبانی رایگان در ظاهر به شما کمک می کند مقداری در هزینه های خود صرفه جویی کنید، اما می تواند سرعت وب سایت شما را پایین بیاورد و با قرار دادن تبلیغات بی مورد و ایجاد محدودیت، به کسب و کار و وبسایت شما آسیب برساند. پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک میزبانی وب قابل اعتماد و سئو سایت بهتر، بر روی هاست و دامنه پولی سرمایه گذاری کنید تا از امنیت، سرعت و پشتیبانی عالی بهره مند شوید.

source

توسط