برند جیکو (Jaecoo) که این روزها زمزمه های حضورش در بازار خودروی ایران به گوش می‌رسد، اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ بود که به عنوان یک برند نوظهور سازنده خودروهای آفرودی، توجه جهانی را به خود جلب کرد. اولین خودرو آفرودی شهری این برند، J7 است؛ خودرویی که با تکیه بر مفهوم “برگرفته از کلاسیک‌ها و فراتر از کلاسیک‌ها”، از مرزهای مرسوم خودروهای شاسی بلند آفرودی مناسب برای شهر، عبور کرده و به جهانیان اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای متمایز از جذابیت منحصربفرد یک خودروی آفرودی را داشته باشند. در واقع JAECOO7 از پیشتازان یک عصر جدید برای SUV هایی است که هم برای جاده ساخته شده‌اند و هم برای خارج از جاده.

در گذشته، برندهای لوکس کلاسیک آفرود بر بخش بازار تسلط داشتند و معیار ها را برای بازار خودروهای آفرودی تعیین می‌کردند. اما با ظهور خودرو های هوشمندی که تا حدودی، برقی شدن را نیز در پیشرانه خود تجربه کرده‌اند، ساختار این بخش از بازار خودروها، در مقیاس جهانی در حال تغییر است. اما پرسش این است که JAECOO به عنوان برندی نوظهور در این عرصه، چگونه در این حالت گذار بازار خودروهای آفرود، روایت جدیدی را با تکیه بر مفهوم “برگرفته از کلاسیک‌ها و فراتر از کلاسیک‌ها” ارائه می‌دهد.

شاسی‌بلند جدید جیکو۷ برای بازار ایران - روایت جدید JAECOO از آفرودر شهری؛ الهام شده از SUVهای کلاسیک، اما هوشمندتر

عملکرد آفرودی هم‌تراز با کلاسیک‌های بازار

آنچه که ماهیت “آفرود” یک خودرو را شکل می‌دهد، ابتدا در مرحله تحقیق و توسعه فناوری، و از سیستم زنجیره تامین و سیستم تولید نشات می‌گیرد. برند JAECOO به واسطه پشتوانه غنی و قابل‌توجهی که در صنعت و فناوری دارد، عملکرد سخت‌افزاری و فنی خودروهای کلاسیک آفرود را به ارث برده و فراتر از مرزهای فناوری های هوشمند این بخش از بازار خودرو، در حرکت است. این برند در کارایی محصول و شهرت برند نیز در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد.

در واقع، اگرچه JAECOO برند بسیار جوان و نوپایی در این عرصه به حساب می‌آید، اما پیشینه آن، فراتر از اینهاست. شرکت مادر JAECOO بیش از ۱۰ سال سابقه سرمایه گذاری مشترک در برند لوکس و چندین دهه تجربه تولید و ساخت خودرو را دارد. تجربه بسیار غنی در تحقیق و توسعه، تولید و بهره برداری در شرکت مادر، مبنایی است برای برند JAECOO تا ادعا کند “برگرفته کلاسیک هاست”.

در بخش عملکرد آفرودی که بیشتر از هر بخش دیگر، مهارت‌های فنی خودرویی در این رده را به چالش می‌کشد، JAECOO یک راه‌ حل جدید و فناورانه را برای آفرود ارائه کرده که سیستم هوشمند رانندگی در تمام جاده‌ها یا به اختصار، ARDIS نام دارد. این سیستم توان این را دارد تا با تکیه بر آن، راننده بتواند بطور کامل فناوری های کلاسیک آفرود را سوار بر JAECOO 7، محک بزند. سیستم چهار چرخ محرک با فناوری توزیع هوشمند گشتاور JAECOO که عملکرد منحصربفردی در کلاس خود دارد، می تواند گشتاور چرخ عقب را در آنِ واحد، و با توجه به شرایط جاده، تنظیم کرده، عملکرد خودرو، ایمنی رانندگی و راحتی رانندگی را بهبود داده، همچنین قابلیت های آفرودی خودرو را ارتقاء دهد.

علاوه بر این، مدل‌های چهار چرخ محرک JAECOO به هفت حالت قابل‌تنظیم برای رانندگی نیز بصورت استاندارد مجهز هستند. این حالت‌های هفت‌گانه رانندگی، از طریق تنظیم هوشمند پاسخگویی و عملکرد مجموعه محرکه خودرو، شامل سیستم چهار چرخ محرک، سیستم ترمز سیمی هوشمند، سیستم فرمان برقی با کنترل الکترونیکی، موتور، گیربکس و سایر ماژول‌ها، عملکرد خودرو را بسته به شرایط و مسیر، سفارشی‌سازی می‌کنند. این خودرو به راحتی می‌تواند از پس رانندگی روزمره در شهر و همچنین عبور از شرایط جاده‌ای خاص مانند شن، گل‌ولای و برف، برآمده، تجربه رانندگی نهایی را در تمام جاده‌ها و شرایط محیطی برای کاربران فراهم آورد.

درست است که توان آفرود، از اهمیت بالایی در خودروهایی از این دست، برخوردار است اما مقوله ایمنی نیز نباید فراموش شود. از نظر ایمنی، تمامی خودروهای JAECOO با پیروی از فلسفه “برگرفته از کلاسیک” و مطابق با استانداردهای جهانی ایمنی پنج ستاره، طراحی و مهندسی می‌‎شوند. طراحی نوآورانه بدنه با قفس جاذب انرژی، استفاده گسترده از فولاد با استحکام بالا و بهره‌مندی از مجموعه سیستم های ایمنی و همیار رانندگی مانند ADAS که مجموعه‌ای پیشرو در این کلاس به حساب می‌آید، یک مجموعه حفاظتی و ایمنی از هر نظر، کامل را برای تضمین ایمنی راننده و سرنشینان ایجاد می‌کنند.

از نظر زاویه صعود، زاویه فرود، فاصله از زمین، توان و عمق عبور از آب، زاویه شکست و بسیاری دیگر از شاخص‌های عبورپذیری خودروهای آفرودی نیز JAECOO با مدل‌های کلاسیک آفرود قابل مقایسه است که همین، به تمامی تولیدات این برند، قابلیت‌های فرار قوی و عملکرد عبوری در سخت‌ترین مسیرها را می‌دهد.

علاوه بر این موارد، از نظر طراحی نیز اولین محصول JAECOO یعنی خودرو J7، زبان زیبایی شناسانه ای دارد که مفهوم “برگرفته از کلاسیک‌ها و فراتر از کلاسیک‌ها” را به خوبی تعریف می‌کند. در این طراحی خاص، از یک سبک ساده صنعتی در بخش های مختلف استفاده شده اما هریک از جزئیات، نشان دهنده تسلط تیم طراحان جیکو در طراحی محصول است. علاوه بر تناسبات و فرمک کلی اتاق که برگرفته از خودروهای کلاسیک آفرود است، طراحی J7 نوآوری‌های زیادی با خطوط و فرم های بُرشی بدنه، شکل نوآورانه چراغ‌های جلو و استفاده هوشمندانه از عناصری مانند طرح سقف‌ معلق (به واسطه ستون‌های مخفی) و دستگیره‌ مخفی شونده درب‌ها داشته که همگی معیار جدیدی برای زیبایی شناسی در SUV های آفرود ایجاد می کنند.

شاسی‌بلند جدید جیکو۷ برای بازار ایران - روایت جدید JAECOO از آفرودر شهری؛ الهام شده از SUVهای کلاسیک، اما هوشمندتر

فناوری هوشمندی که فراتر از کلاسیک هاست

با یک نقشه قدیمی، هرگز نمی‌توان به سرزمین های جدید رسید. برای JAECOO نیز صرفا بهره‌مندی از ژن آفرود “برگرفته از کلاسیک” و یک طراحی استادانه، کافی نبوده. نحوه ترویج نوآوری‌های هوشمند در محصول، برآورده ساختن خواسته های مصرف کنندگان در عصر جدید و ورود به بخش های جدید بازار، موضوعات مهمی است که JAECOO باید با آنها روبرو شود و به آنها، فکر کند. همچنین این، نقطه شروعی برای JAECOO است تا “فراتر از کلاسیک ها” باشد.

JAECOO به‌پا خواسته از بازار چین است، جایی که هوش خودرو و برقی‌سازی، به سرعت در حال توسعه است. در مقایسه با برند های سنتی و کلاسیک بازار خودروهای آفرود، JAECOO طبیعتاً از نظر هوشمندی، یک تفکر آینده‌نگر تر دارد. جیکو همیشه امیدوار است تا از طریق پیشرفت در هوشمندی، تجربه آفرود را راحت‌تر کند. برای این منظور، JAECOO تلاش های زیادی در زمینه هوشمندی انجام داده و به نوآوری و پیشرفت در کابین هوشمند، رانندگی هوشمند و سایر ابعاد دست یافته است.

یکی از ویژگی‌های کلیدی در تمامی مدل‌ها، تراشه اسنپ‌دراگون ۸۱۵۵ در سیستم اطلاعات و سرگرمی است که از نمونه های بسیار پیشرو در این صنعت به حساب می‌آید و از فناوری فرآیند ۷ نانومتری استفاده می‌کند. این تراشه قادر به انجام حداکثر ۸ تریلیون عملیات در ثانیه است و همین، امکان بوت‌آپ سریع ۲ ثانیه‌ای و مدیریت کارآمد بیش از ۲۰ فرمان در ۳۰ ثانیه را فراهم آورده، سرعت پاسخگویی، نرمی و قابلیت‌های تصمیم‌گیری برتر را به کابین هوشمند JAECOO می‌دهد.

علاوه بر این، مجموعه های کاملی از سیستم های کمکی و همیار هوشمند رانندگی در JAECOO ارائه می‌شود که شامل نزدیک به 20 عملکرد هوشمند رانندگی در حوزه آفرود بوده و از این نظر، می‌توان گفت به نهایت هوشمندی از نظر ایمنی فعال و غیرفعال دست یافته است. در واقع، جیکو هرآنچه که از “هوشمند” بودن یک خودرو انتظار می‌رود را در اختیار کاربران قرار می دهد تا تجربه‌ای نوآورانه از “لذت هوشمندانه” به “رانندگی هوشمند” داشته باشند.

همچنین باید به بهره‌مندی JAECOO از امکاناتی اشاره کنیم که به ندرت در مدل‌های آفرود سنتی یافت می‌شود، مانند صفحه یک نمایشگر تبلت‌مانند بزرگ که بصورت معلق در مرکز داشبورد خودنمایی می‌کند، یک پُشت‌آمپر تمام LCD، و هدآپ‌دیسپلی جدید. سیستم عامل راحت و روان در سیستم اطلاعات و سرگرمی، همراه با روش های تعاملی چند صفحه‌ای، بدون شک یک تجربه هوشمند و برتر را ارائه می دهد. علاوه بر این، سیستم دید ۵۴۰ درجه از اطراف، یک دید خوب از اطراف خودرو، زیر خودرو و شرایط مسیر را را به راننده داده، این امکان را فراهم می‌آورد تا هرطور که می خواهد، و بدون نگرانی، در آفرود رانندگی کند.

منصفانه است اگر بگوییم چشم‌انداز آفرود که قبلاً تحت سلطه وفاداری به برند و مهارت های فنی و مکانیکی بود، از طریق کاوش چند بعدی و تمام‌عیاری که JAECOO در هوشمندی با پیروی از مفهوم “فراتر از کلاسیک” داشته، در حال تغییر است.

پیشگام در سبک زندگی بی‌حدومرز در آفرود

در پاسخ به ورود روزافزاون الیت شهری به بازار خودروهای آفرود، JAECOO دائماً می پرسد: “این گروه دقیقاً به چه چیزی در یک محصول نیاز دارد؟” پاسخ، در نفوذ به بازارهای خاص با رویکرد “برگرفته از کلاسیک‌ها و فراتر از کلاسیک‌ها” نهفته، پاسخی که اجازه می‌دهد فرصت‌های بازار بیشتری را با محصولاتی که عملکرد آفرود و تجربه هوشمند را ترکیب می‌کنند، به دست آورد.

در مقایسه با اشراف قدیم، الیت جدید، جوان تر بوده، به دنبال کیفیت زندگی هستند و دوست دارند سلیقه خود را از طریق محصولات منحصربفرد نشان دهند. آفرود برای آنها دیگر محدود به آفرود نیست، بلکه تبدیل به یک سبک زندگی شده. به همین دلیل، JAECOO برای الیت جدید، بسیار جذاب تر از کلاسیک های این بازار است.

از یک سو، JAECOO می‌داند که برای ایجاد سبک زندگی آفرود، صرف داشتن یک ماشین، کافی نیست. در واقع نیاز به یک فرهنگ و اکوسیستم برند که پیرامون وسیله نقلیه شکل گرفته، وجود دارد تا حس عمیق‌تری از ارزش و تخیل گسترده‌تر را به کاربران بدهد.

بنابراین، JAECOO عمیقاً روی اکوسیستم برند خود سرمایه گذاری کرده است. JAECOO در خلال کنفرانس هم‌آفرینی محیط زیست کاربر جهانی اخیر خود، با همسویی با فلسفه زندگی الیت جدید، مرزهای زندگی آفرود را شکست. این مجموعه، انواع محصولات اکوسیستمی و اکسسوری مانند چادر، کاپشن و کیف گلف را به نمایش گذاشت و با موفقیت، یک اکوسیستم برند را ایجاد کرد که “فراتر از خودرو” است.

از آنجایی که دامنه دسترسی برند به طور مداوم گسترش می یابد و از مرزها فراتر می رود، JAECOO قرار است طیف گسترده تری از نیازهای کاربر و سناریوهای استفاده از خودرو را پوشش دهد. هدف این برند برقراری ارتباط قوی با امواج متوالی مشتریان است و در نتیجه تصویر برند خود را به طور مداوم، برجسته‌تر می کند.

از طرف دیگر، JAECOO به عنوان یک برند آفرود نوظهور که برای الیت جدید طراحی شده، بدون شک مظهر SUV های آفرود شهری است. از نظر تکرار محصول، نوآوری در فناوری، تجربه کاربر، استراتژی برقی شدن و اکوسیستم کاربر، به‌ویژه در فناوری‌های مبتنی بر انرژی جدید مانند معماری پلتفرم و اکوسیستم‌های هوشمند، جیکو به شکل قابل‌توجهی از حکمرانان سنتی این بازار، پیشی می‌گیرد و می‌توان گفت در پاسخگویی به نیازهای در حال تحول امروز، مهارت بیشتری نسبت به خودروهای آفرود سنتی دارد.

به طور خلاصه باید گفت JAECOO با تکیه بر شجره نامه آفرود “برگرفته از کلاسیک”، بیش از دو دهه فرآیند تولید خودرو در شرکت مادر، و همراهی با کاربران، به یک انعطاف پذیری برای توسعه پایدار که “فراتر از کلاسیک” است و قابلیت تکامل دارد، رسیده است.

امروز که مصرف کنندگان که در نقطه تلاقی قدیم و جدید قرار دارند، دیگر وفاداری کورکورانه به برندهای اساطیری ندارند. برند های تازه‌واردی مانند JAECOO که هم ارائه دهنده یک عملکرد فنی کلاسیک هستند و هم قدرت نوآورانه را در خود دارند، تجسم روح شاسی‌بلند های آفرود هستند. اعتقاد بر این است که همزمان با خیز برداشتن برای دستیابی به یک جایگاه برتر در بازار جهانی خودروهای آفرود، این برند “برگرفته از کلاسیک” از قدرت خود برای نوشتن روایت خود از “فراتر از کلاسیک” ادامه خواهد داد.

درباره JAECOO

همانطور که اشاره شد، جیکو قرار است به زودی برای بازار ایران نیز پاگُشا شود. اما بد نیست در کنار پرداختن به فلسفه خودروهای این و محصولات آتی آن برای بازار ایران، کمی هم به خود برند بپردازیم. به عنوان یک نام تجاری جدید در دنیای خودروهای آفرود، نام JAECOO از تلفیق کلمه آلمانی “Jäger” و کلمه انگلیسی “Cool” ایجاد شده. این ادغام، هم آفرود بودن خودروهای جیکو، و هم مناسب بودن آنها برای زندگی شهری را به تصویر می‌کشد و در عین حال، نشان دهنده سبک و کیفیتی است که حس یک مأموریت کاوش شجاعانه و استقامت تزلزل‌ناپذیر را به شما منتقل می‌کند.

این برند به عنوان عضوی از گروه چری با بیش از یک دهه تجربه سرمایه گذاری مشترک، به فلسفه برند “برگرفته از کلاسیک‌ها و فراتر از کلاسیک‌ها” پایبند است. JAECOO اهتمام خستگی ناپذیری به نوآوری و پیشرفت‌ها دارد و با تولیداتی که عملکرد استثنایی چهار چرخ محرک، ویژگی‌های ایمنی قابل‌توجه و فناوری‌های هوشمند آینده‌نگر دارند، روند جدید خودروهای آفرود شهری را رهبری می‌کند.

با به ارث بردن یک ماهیت بالارده، و ترکیب آن با مهارت بالای تیم‌های طراحی ارشد از بریتانیا، آلمان و سایر کشورها، خودروهای جیکو (JAECOO) استاندارد جدیدی را برای شاسی‌بلندهای آفرود شهری ایجاد می‌کنند. در آینده، JAECOO به طور فعال به ترویج مفهوم توسعه پایدار خواهد پرداخت، قابلیت‌های رانندگی در تمامی مسیرها را با راه‌حل‌های مبتنی بر انرژی های نو ترکیب خواهد کرد، و در کنار اینها، عملکرد آفرودی کارآمدتر و سازگار با محیط زیست ایجاد خواهد کرد تا تجربه سفر راحت‌تر و سبزتری را برای الیت شهری فراهم کند.

انتهای پیام

source

توسط