همیشه بحث در مورد دو جنگنده اف ۳۵ لاکهید مارتین آمریکا و سوخو ۵۷ روسیه وجود داشته است. اما واقعا کدام هواپیمای جنگی بهتری است؟

در دنیای هوانوردی نظامی، جنگنده اف ۳۵ لایتنینگ ۲ و سوخو ۵۷ دو تا از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگی محسوب می‌شوند که انتظارات از آن‌ها زیاد است. این دو هواپیما مباحث زیادی را بین علاقه‌مندان به اخبار نظامی و جنگ افزارها به‌وجود آورده‌اند. اما واقعا کدام یک از این دو بهتر از دیگری است و می‌تواند رقیب را شکست دهد؟

جنگنده اف ۳۵ یا سوخو ۵۷ ؟

جنگنده F-35 که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شده، هواپیمای جنگی چندمنظوره رادارگریز نسل ۵ است. این هواپیما با قابلیت‌های پنهان‌کاری که دارد، می‌تواند به‌خوبی از چشم رادارها پنهان بماند. علاوه بر این از سیستم‌های اویونیک پیشرفته‌ای هم بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید:

حالت هیولا (Beast Mode) در جنگنده اف ۳۵ چیست؟

اف-۳۵ لایتنینگ ۲ با هدف برتری در جنگ‌های هوا به هوا، هوا به زمین، مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی طراحی شده است. فناوری پیشرفته آن را به یک سلاح نیروی مهیب در جنگ‌های مدرن تبدیل کرده است.

در آن سمت، اس یو-۵۷ توسط شرکت سوخو روسیه طراحی شده که آن هم یک جنگنده چند منظوره نسل پنجمی است. این هواپیما از فناوری پیشرفته پنهانکاری، قابلیت سوپر کروز و قدرت مانور بسیار بالایی برخوردار است. Sukhoi-57 با سرعت، چابکی و سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته خودش برای تسلط بر آسمان طراحی شده است. هواپیمایی که به تجهیزات اویونیک پیشرفته و سیستم راداری توانمندی مجهز شده تا جنگنده سوخو ۵۷ را به یک دشمن قدرتمند برای اف ۳۵ تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

۵ تا از سریع ترین جنگنده ها در تاریخ؛ از میگ تا نورث امریکن و لاکهید

وقتی می‌خواهیم این دو هواپیمای نظامی را با هم مقایسه کنیم، باید عوامل مختلفی مثل عملکرد، تکنولوژی و هزینه را هم در نظر گرفت. F-35 از نظر قابلیت‌های پنهانکاری فوق‌العاده پیشرفته است که به خلبان آن اجازه می‌دهد بدون نگرانی از شناسایی بتواند در آسمان دشمن به‌پرواز درآید. سیستم همجوشی با حسگر پیشرفته آن می‌تواند آگاهی محیطی فوق‌العاده‌ای را در اختیار خلبانان بگذارد و به آن‌ها در یک نبرد، برتری تاکتیکی بدهد.

تقابل جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۵۷

اما در آن سو، سوخو ۵۷ از قابلیت سوپر کروز برخوردار است که به آن اجازه می دهد سرعت مافوق صوت خودش را بدون استفاده از پس سوز حفظ کند و این یعنی سرعت بسیار بالاتری از رقیب داشته و نسبت به آن چابک‌تر است.

تقابل جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۵۷

استیلت یا مخفی‌کاری، به توانایی هواپیما برای فرار از دست رادار یا سایر حسگرها اشاره می‌کند و باعث دشوار شدن ردیابی و درگیری با نیروهای دشمن است.

سوپر کروز به‌توانمندی یک هواپیما برای حفظ سرعت مافوق صوت بدون نیاز به پس زوز اشاره دارد که باعث بهبود کارایی سوخت و افزایش برد طی شده توسط آن می‌شود.

جمع‌بندی

اینکه بخواهیم بگوییم جنگنده اف ۳۵ بهتر از سوخو ۵۷ است یا بالعکس، کار آسانی نیست. هر دو جت جنگی دارای نقاط قوت و برتری‌های فردی نسبت به رقیب هستند. در مجموع، نوع مأموریت و استراتژی‌هایی که توسط نیروی هوایی در پس یکی از این دو جنگنده وجود دارد، برنده این رقابت و مقایسه دشوار را تعیین می‌کند.

source

توسط