Wp Header Logo 34.png

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:





صعود نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی/ نرخ سود بازار شبانه به 23.59 درصد رسید


نرخ بهره بین بانکی در نخستین هفته دی ماه رشدی 0.04 درصدی را تجربه کرد و به بالاترین میزان خود از ابتدای آذر ماه رسید.



به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی خود در به‌روزرسانی نرخ‌های بهره بازار پول، جدیدترین آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفت روز منتهی به 6 دی ماه را منتشر کرد؛ آماری که بررسی آن حاکی از آن است که نرخ سود بازار بین بانکی در هفته‌ای که گذشت به روند صعودی خود ادامه داده و برای سومین هفته متوالی رشد کرده است.

در مقابل اما حداقل نرخ توافق بازخرید که با نام نرخ ریپو در ادبیات اقتصادی شناخته می‌شود، در هفته اول دی ماه تغییری نکرده تا ثبات آن در 23 درصد از ابتدای سال ادامه یابد.

بین بانکی 10.06

رشد 0.04 درصدی سود بین بانکی

با استناد به آخرین داده‌های بانک مرکزی از تغییرات نرخ بهره بازار بین بانکی، نرخ مذکور در هفته منتهی به ششم دی ماه سال جاری، رشدی 0.04 درصدی را شاهد بوده و روند رو به بالای خود را برای سومین هفته متوالی حفظ کرده است. در نتیجه این تغییر میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به سطح 23.59 درصدی رسیده است؛ رقمی که بالاترین میزان ثبت شده از ابتدای آذر ماه به این سو محسوب می‌شود.

افزایش وام‌دهی بانک‌ مرکزی به شبکه بانکی

صعود نرخ سود بازار بین بانکی در هفته‌ای که گذشت پس از آن رخ داد که وام‌دهی بانک مرکزی به شبکه بانکی در این هفته، در مقایسه با هفته پیش از آن افزایش پیدا کرده بود.

در حالی که بانک مرکزی در هفته منتهی به 29 آذر ماه، حدود هزار و 700 میلیارد تومان در بازار بین بانکی تزریق کرده بود، این رقم در این هفته به سه هزار و 750 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر اما میزان وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز به بانک‌ها و موسسات اعتباری در این هفته با وجود افزایش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، در رقم 127.8 هزار میلیارد تومانی ثابت ماند.

  بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

بانک‌ها و موسسات اعتباری در برخی شرایط، طی فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند. در چنین شرایطی بانک‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از سازوکار بازار بین بانکی و استقراض از دیگر بانک‌ها، این کسری را جبران کنند. البته گاهی اوقات بانک مرکزی نیز در این بازار مداخله کرده و بخشی از نیاز بانک‌ها را برآورده می‌کند.

این در حالیست که بانک‌های وام‌گیرنده وظیفه دارند که این مبلغ را در سررسیدی از پیش تعیین شده که به طور معمول یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل مشخص شده که نرخ بهره بین بانکی نامیده می‌شود، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.









source

ecokhabari

توسط ecokhabari