Wp Header Logo 203.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کم تر از ۲ ماه به پایان سال مانده است و دولت در این چند ماه با در اختیار گرفتن عرضه خودرو و سیاست خبر درمانی تلاش کرد تا به صورت دستوری و مصنوعی بازار خودرو را در کما نگه دارد و حالا با رسیدن به هفته های پایانی سال و با وجود عدم تحقق وعده ها، باز هم از مردم می خواهد در خرید خودرو عجله نکنند.

روز گذشته عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است، از مردم خواست که حوصله کنند زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت.

البته وزیر صمت اوایل آبان ماه و همزمان با افزایش گلایه‌ها از شرایط حاکم بر بازار خودرو و عدم تحقق وعده‌ها در واردات خودروهای صفر و کارکرده از مردم خواست در خرید خودرو عجله نکنند چرا که شرایط بازار روبه بهبود است.

این مقام ارشد وزارت صمت با این وجود روز گذشته با تکرار وعده های خودرویی تاکید کرد که خودروهای برقی و وارداتی عرضه خواهد شد و مردم می‌توانند از بین این خودروها، خودروی مد نظر خود را انتخاب کنند.

به دنبال وعده های روز گذشته علی آبادی در خصوص واردات برقی ها، امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور وزارت صمت را مجاز کردند تا در راستای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلایندگی، انواع خودروهای سواری برقی نو و کارکرده را وارد کند.

در حالی نمایندگان در قانون بودجه سال آینده مجوز واردات خودروهای برقی کارکرده را برای وزارت صمت صادر کردند که واردات خودروهای کارکرده در سال جاری جز ادعاهای دولت و مجلس برای مدیریت بازار خودرو بود، مصوبه ای که با گذشت ماهها هنوز دولت و مجلس وعده ابلاغ آیین نامه و اجرای آن را به روزهای آینده موکول می کنند.

تقریبا آخرین اظهار نظر نمایندگان ملت در خصوص واردات کارکرده؛ هفته گدشته بود که اعلام کرد که به نظر می رسد به زودی این قانون ابلاغ و کار واردات خودروهای دست دوم آغاز خواهد شد.

لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه زمان اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مدت‌هاست به طول انجامیده، گفت: « این آیین‌نامه احتمالا تا هفته آینده نهایی می‌شود. این امید وجود دارد که دولت پس از خبر خوش اصلاح آیین‌نامه واردات خودروهای نو، در ماه رجب خبر خوش دیگری را به سمع و نظر مردم برساند و آن هم اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باشد.»

وی همچنین با اشاره به آب‌شدن یخ بازار خودرو در روزهای زمستان ۱۴۰۲ اظهار کرد: «حدود ۱۰ روز پیش هم به مردم اعلام شد که در خرید خودرو عجله نکنند. پیش‌ بینی این است که تا عید نوروز، خودروهای خارجی نو و کارکرده وارد بازار شوند. از این رو، از مردم دعوت می‌شود که صبور باشند تا قدرت انتخاب بیش تری در خرید خودرو پیدا کنند.»

این در شرایطی است که بعد از گذشت ماه‌ها از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت، هنوز خبری از ابلاغ آن نیست. رئیس‌جمهور ۴ مرداد امسال مصوبه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد و سه ماه بعد وزیر صمت از تصویب آیین‌نامه آن در هیات وزیران خبر داد و وعده داد «به‌ زودی این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود». وعده‌ای که بعد از آن بارها تکرار شد و در آخرین مورد علی‌آبادی ۲۳ دی ۱۴۰۲، بار دیگر وعده‌ داد که به‌ زودی با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده این محصولات وارد کشور می‌شود.

بازی و یا به نوعی گفتار درمانی مسئولان برای جلوگیری از بحران در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که در بحث خودروهای داخلی نیز پس از روی کار آمدن علی‌آبادی در سمت وزیر صمت، تولید یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ و اختصاصی سهمی از تقاضا به واردات خودروهای نو و کارکرده در دستور کار قرار گرفت اما تا کنون با اتمام دهمین ماه از سال و ورود به ماه یازدهم سال، تولید خودرو به یک‌ میلیون دستگاه هم نرسیده است و از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه نیز تنها ۳ هزار دستگاه خودرو وارد شده و کارکرده ها هم همچنان در صف ابلاغ آیین نامه باقی مانده است.

در حالی که براساس گفته های مقام ارشد وزارت صنعت قرار بود امسال بازار خودرو با افزایش عرضه خودروهای داخلی و ورود خودروهای وارداتی نو و کارکرده همراه شود و روند صعودی قیمت خودرو مدیریت شده و متقاضیان به راحتی بتوانند خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

اما امروز مصرف کننده با بازاری روبروست که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بی سامانی بازار اضافه کرده است و نه تنها خبری از کاهش قیمت نیست بلکه افزایش قیمتها در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم پیش رفته و در خودروهای مونتاژی نیز مرز ۳۰۰ میلیون تومان در افزایش قیمت ها رد شده است.

اما در این شرایط مشخص نیست وزارت صنعت چه تدبیری را برای مدیریت بازار دارد مگرنه اینکه قرار بود با واردات خودروهای نو و کارکرده قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کند چرا این وعده ها تا کنون اجرایی نشده است؟

source

توسط

admin