Wp Header Logo 314.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ایران اولین پروژه خودرو برقی در سال ۱۳۸۱ اجرا شد اما با وجود اجرای برخی پروژه های مختلف در این سال ها، پروژه برقی سازی به طور جدی وارد فاز اجرا نشد تا اینکه از سال ۱۴۰۲ و همزمان با انتصاب عباس علی آبادی به مقام وزارت صمت و دغدغه ناترازی انرژی، بخش دولتی وادار و به طور جدی به این موضوع ورود کرد.

 در واقع ورود علی آبادی به ساختمان وزارت صمت سرعت برقی سازی خودروها را چند برابر کرد به طوری که سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال خودرو برقی در ایران دانست البته سال گذشته علاوه بر ورود خودروسازان داخلی، بخش خصوصی نیز وارد فاز برقی سازی خودروها شد چنان چه سال گذشته کرمان موتور بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو جی ۷ برقی شده به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داد.

عرضه ۱۰۰ هزار تاکسی برقی به ناوگان کلان شهرها

این اتفافات در حالی است که در آذرماه سال گذشته نیز وزیر صمت پس از وعده و وعیدهای زیاد در خصوص توسعه خودروهای برقی از آغاز تولید خودروهای برقی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد  و در همین راستا نیز مطرح کرد تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان شهرهای بزرگ خواهد شد.

وزیر صمت در حالی معتقد بود که راه‌ حل خروج از تله مصرف بالای سوخت در کشور برقی کردن خودروهاست در پنجمین رویداد دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی که  در اسفندماه سال گذشته نیز برگزار شد با بیان اینکه خودروهای برقی یک نیاز ملی و بین‌المللی است، مطرح کرد که موضوع خودروی برقی یک ضرورت است و باید آن را ادامه دهیم.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه ما در تله سوخت گرفتار شده‌ایم، در آخرین روزهای اسفند ماه ۱۴۰۲ تاکید کرد: اگر برای تله سوخت راه‌حل دارید ارائه دهید. مثلا یک راه‌حل این است که قیمت بنزین را گران کنیم؟ البته فکر نمی‌کنم این راه حل الان عملی باشد چرا که وضعیت آلودگی در شهرها هم در حال افزایش است. بنابراین هم از جنبه اقتصادی و زیست محیطی داریم به بن بست می‌رسیم. بنابراین تنها راه‌حل این مشکل در شرایط کنونی خودروی برقی است.

از اعلام فروش خودروهای برقی وارداتی تا وعده عرضه ۳۰ هزار خودرو برقی در سال ۱۴۰۳

اظهارات وزیر صمت و موضوع ناترازی انرژی در حالی خبر از ورود جدی دولت به موضوع خودروهای برقی در سال جاری دارد که امروز و در آستانه آخرین روزهای فروردین سال ۱۴۰۳، رئیس سازمان توسعه تجارت خبر از فروش خودروهای برقی وارداتی از اردیبهشت ماه در سامانه عرضه خودروهای وارداتی می دهد موضوعی که معاون پیشین وزیر صمت نیز در اواخر بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نیز با توجه به رویکرد وزارت صمت در برقی سازی خودروها، وعده داد که در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ هزار خودرو سواری برقی وارداتی به بازار عرضه می شود.

وی در همین حال پیش بینی کرد، سال ۱۴۰۳ دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو برقی تولید و به بازار عرضه کنند و تا سال ۱۴۰۴ نیز در مجموع ۱۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی در کشور تولید خواهد شد.

راهبرد وزارت صمت برای برقی سازی خودروها در سال ۱۴۰۳

با توجه به اظهارات و برخی اقدامات در عرضه خودروهای برقی، به نظر می رسد راهبرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۳ برقی سازی خودروهاست، هدف گذاری که به گفته منطقی معاون پیشین وزیر صمت بخشی از این هدف از طریق واردات و بخشی نیز از طریق تولید داخل انجام خواهد شد، راهبردی که به گفته این مقام پیشین وزارت صمت در ابتدای راه شامل عرضه خودروهای وارداتی برقی در بخش تاکسی رانی خواهد بود.

اما مدیر پروژه برقی سازی خودروهای برقی وزارت صمت نیز در آخرین روزهای سال گذشته با بیان اینکه وزارت صمت برنامه تولید و واردات خودروهای برقی را در سال ۱۴۰۳ دنبال می کند؛ تاکید می کند که در پروژه برقی سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تامین برق باید با وزات صمت همکاری کند، که در این خصوص اقداماتی از سوی وزارت نیرو در حال انجام است. ضمن اینکه وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را در بخش دیگری سرمایه گذاری کند و یا در بحث تولید برق از منابع تجدید پذیر به وزارت نیرو کمک کند.

رفع ناترازی مصرف بنزین با برقی سازی خودروها

حسن کریمی سنجری در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو گفت: این وزارت خانه در راستای رفع ناترازی مصرف بنزین و رفع آلودگی هوا به دنبال برقی‌سازی خودروها است و در این پروسه یکی از برنامه‌های وزارت صمت  برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغار سال ۱۴۰۳، حداقل ۲۵۰۰ دستگاه خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود.

وی با بیان اینکه رفع ناترازی‌های بنزین با سرمایه‌گذاری‌های محدود قابل جبران نخواهد بود، تاکید کرد: در کنار رفع ناترازی بنزین و موضوع برقی سازی خودروها باید نیروگاه‌های تولید برق نیز به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنند.

ارائه بسته های تشویقی به خریداران خودروهای برقی

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت با اشاره به پیگیری برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی از سوی وزارت صمت معتقد است که این امکان وجود دارد که واردات این خودروها تا ۲ سال نیز به طول بیانجامد، چرا که تحقق این برنامه به عزم سایر دستگاهها نیز بستگی دارد.

کریمی سنجری در پایان با اشاره به تاثیر برگزاری پنجمین رویداد دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی تاکید کرد: البته در این جریان ایستگاه‌های شارژ و تامین برق آنها، ارائه بسته‌های تشویقی به خریداران این نوع خودروها و نیز تخصیص به موقع ارز از جمله اقداماتی است که در تحقق این برنامه در سال ۱۴۰۳ تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو ، اگر چه سال گذشته مشکل تامین ارز به عنوان معضلی جدی برای واردات خودروهای نو مطرح بود اما با سیاست وزارت صمت و اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر توافق با وزارت صمت برای تخصیص  یک‌ میلیارد دلار ارز برای واردات خودروهای برقی به نظر می رسد در صورت ایجاد سایر بسترها ورود خودروهای برقی در سال جاری با مانع جدی همراه نباشد موضوعی که به گفته کارشناسان  از چند طریق مصرف سوخت‌های فسیلی را که هزینه‌های زیادی را بر دوش دولت گذارده را کاهش خواهد داد.

source

توسط

admin