Wp Header Logo 324.png

به گزارش پرشین خودرو، خسارت این تابلوها بعضا زیاد بوده و ممکن است نیاز به تعمیر یا ساخت موارد جدید باشد؛ بنابراین، در این مطلب نگاهی به آمار تخریب به‌وسیله نارنجک‌های دستی داریم و سپس اطلاعاتی را درخصوص هزینه‌های تعمیر و ساخت تابلو پارک ممنوع در دسترس قرار خواهیم داد.

آمار تخریب نارنجک های دستی؛ از اموالی تا جانی

چهارشنبه سوری اخیر یعنی سال ۱۴۰۲ مملو از اتفاقات ناگوار بود و افراد در اکثر آن‌ها از نارنجک‌های دستی استفاده کرده بودند. آمارها نشان می‌دهد که این تلفات چه مالی مانند تابلو های ترافیکی و چه جانی، نسبت‌به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است که تنها گوشه‌ای از آن‌ها را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

ترکیدن نارنجک دستی در دستان نوجوان ۱۶ ساله

در همان شب چهارشنبه سوری بود که جوانی ۱۶ ساله به‌خاطر انفجار نارنجک دستی در دستانش، در محله یاغچی‌آباد تهران به بیمارستان منتقل شد. البته این موضوع در خانه رخ داده بود و نوجوان از ناحیه هر دو دست دچار مصدومیت شد. نظارت بیشتر و بهتر خانواده‌ها می‌توانست از این آسیب‌دیدگی عمیق جلوگیری کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

۱۳۳ عملیات آتش نشانی در تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد، ۱۳۳ عملیات آتش‌نشانی تنها در یک شب در تهران رخ داده است. این آمار نسبت‌به سال‌های گذشته بیشتر شده و ماموران آتش‌نشانی همواره در حالت آماده‌باش بودند. طبق آمارهای منتشر شده، درکل ۳۱۱۴ تماس با این مضمون در تهران با آتش‌نشانی برقرار شد که این مقدار عملیات را به‌دنبال داشت. فضای سبز و منازل مسکونی، بیشترین آمار تلفات جانی و مالی را به خود اختصاص داده بود که نارنجک‌های دستی نیز تاثیر زیادی در آن‌ها داشتند.

حتی آسیب‌دیدگی به دو تا از خودروهای آتش‌نشانی در تهران به‌وسیله نارنجک دستی سوژه رسانه‌ها شد. این‌طور که گفته می‌شود، حین عملیات به دو تا از خودروها حمله شد و خسارات جدی به آن‌ها وارد شده است. متاسفانه عده‌ای از شهروندان از روی بالکن، پشت بام و حتی پنجره‌ها اقدام به پرتاب مواد محترقه کردند که این کار جدا از سلب آرامش مردم، سلامتی مالی و جانی آن‌ها را هم به خطر انداخت. تابلو های ترافیکی تنها بخشی از این خسارات را به خود اختصاص دادند.

پرتاب نارنجک دستی به سمت مامورین

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران نیز از مجروح شدن ۳ تا از ماموران انتظامی در ماموریت‌های مرتبط با چهارشنبه سوری خبر داد. توجه داشته باشید این آمار صرفا برای تهران است و احتمالا تعداد خسارت‌های جانی، مالی و تخریب تابلو های ترافیکی با احتساب شهرهای دیگر نیز بالاتر می‌رود. این افراد بلافاصله برای انجام امور درمانی به بیمارستان منتقل شدند و کار یکی از آن‌ها حتی به عمل جراحی کشیده شد.

انفجار مواد محترقه در منزلی مسکونی در قزوین

آخرین سه‌شنبه شب سال که در آیین باستانی ایرانیان به‌عنوان چهارشنبه سوری از آن یاد می‌شود، آبستن حوادث ناگوار زیادی بود و شاهد برخی از این اتفاقات در شهر قزوین نیز بودیم. انفجار منزل مسکونی در خیابان نوروزیان واقع در این شهر به‌خاطر وجود مواد محترقه‌ای مانند نارنجک دستی، سبب پیگیری فوری سازمان آتش نشانی شد.

در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد انباری این منزل مسکونی به‌دلیل نگهداری از مواد محترقه دست‌ساز منفجر شده است. یک نفر در این حادثه از ناحیه دست، پا و صورت به‌شدت دچار سوختگی شد و وی را به اورژانس منتقل کردند.

نارنجک دستی دشمن تابلو های ترافیکی

برقراری ۷۰۰۰ تماس با اورژانس و آتش نشانی

به نظر می‌رسد تعداد تماس با گروه‌های امدادی، نظامی و آتش‌نشانی در سه‌شنبه شب به اوج خود رسید. اکثر تماس‌ها نیز از عصر به بعد بود و مصدومیت‌ها و تلفات ناشی از چهارشنبه‌ سوری را دلیل آن عنوان کردند. تعداد تماس‌ها نیز درست مانند میزان تلفات و میزان تخریب تابلو های ترافیکی در مقایسه با سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است.

مصدومیت مادربزرگ و نوه در همدان

تلفات چهارشنبه سوری و موادی مانند نارنجک دستی به همین‌جا ختم نمی‌شود و به آمارها و اخبار عجیب‌تری هم می‌رسیم. یکی از آن‌ها مصدومیت مادربزرگ به همراه نوه ۱۸ ساله‌اش بود که حوالی ساعت ۱۰ شب چهارشنبه سوری در کوی رضوان شهر همدان رخ داد.

این مورد که در منزل مسکونی رخ داده بود، باعث پیگیری آتش‌نشانی شد که علاوه‌بر تلفات مالی، راه‌پله یک ساختمان نیز به‌شدت آسیب دیده بود. پسر نوجوان در این حادثه از ناحیه هر دو دست و صورت آسیب دید و این قضیه عینا برای مادربزرگش هم تکرار شده بود. خوشبختانه با حضور آتش نشانی و اورژانس، حال هر دو فرد رو به بهبودی یافت.

پرتاب ۴ نارنجک دستی به آمبولانس

رئیس اورژانس تهران در جمع‌بندی حوادث این شب به خبرگذاری‌ها اعلام کرد که با وجود تلاش‌های اورژانس برای بهبودی مردم، متاسفانه برخی افراد به خودروهای آن‌ها حمله کردند که این منجر به بروز آسیب‌های جدی شد. طبق گفته‌ها، خرابی ظاهر خودروهای اورژانس مجموعا بیشتر از یک میلیارد خسارت به بار آورد که این از اتفاقات غیرمنتظره بود.

انفجار منزل مسکونی در قرچک

درنهایت بد نیست به انفجار منزل مسکونی در قرچک اشاره کنیم که طی این حادثه، یک خانه به کلی تخریب و دو نفر نیز دچار مصدومیت شدند. شهرک آزادیه قرچک، محل این حادثه بود که اهالی آن بلافاصله با آتش نشانی تماس گرفتند. عوامل این سازمان پس از آن به ایمن‌سازی منطقه اقدام کرده و مصدومان نیز به اورژانس تحویل داده شدند.

آمار و هزینه‌های تعمیر یا ساخت تابلو های ترافیکی

همان‌طور که گفته شد، یکی از خسارات چهارشنبه‌ سوری و مواقع دیگری که افراد از نارنجک‌های دستی استفاده می‌کنند، خرابی تابلو ترافیکی است. در چنین شرایطی نیاز به تعمیر یا ساخت آن‌ها وجود دارد. حال شاید این سوال در ذهنتان نقش بسته که این هزینه‌ها به چه اندازه است؟ کارشناسان این حوزه در وهله اول باید تابلوهای ترافیکی آسیب‌دیده شده را بررسی کنند.

درصورتی‌که این آسیب در حد کمی باشد، تعمیر کفایت می‌کند؛ اما درغیر این‌صورت باید اقدامات تعویض و ساخت محصولات جدید پیاده شود. در ادامه این هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری دستگیرتان شود. فراموش نکنید این قیمت‌ها حدودی است و به عواملی مانند نوع تابلو و میزان آسیب‌دیدگی مربوط می‌شود. اطلاع از این موضوع پیش از خرید یا تعمیر تابلوهای ترافیکی امری ضروری است.

  • هزینه تعمیر تابلو های ترافیکی گسترده است؛ اما تقریبا ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع می‌شود.

  • هزینه مرتبط با ساخت این تابلوها در هر متر در حدود ۴ میلیون تومان است و تعرفه ریل آن در هر متر نیز ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. این تعرفه‌ها کاملا به‌روز بوده و به سال ۱۴۰۳ مربوط است. با مراجعه به فروشگاه‌ها هایی همچون آریاترافیک ، به‌صرفه بودن این قیمت‌ها را بهتر حس خواهید کرد.

نارنجک دستی دشمن تابلو های ترافیکی

چهارشنبه‌ سوری اخیر چه تلفاتی به‌دنبال داشته است؟

آمارهای ارائه‌شده از سوی اورژانس در آخرین چهارشنبه‌ سوری، حاکی از افزایش موارد فوتی، مصدومیت‌های ناشی از انفجار نارنجک‌های دستی و همچنین تلفات مالی همچون خرابی تابلو های ترافیکی بود؛ به‌همین خاطر تمام دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی نهایت تلاش خود را برای کاهش آن‌ها انجام دادند؛ اما باز هم میزان تلفات به اوج خود رسید. طبق آمارها، بیشتر از ۳۲۵۰ مصدوم و ۱۴ مورد فوتی در سراسر کشور داشتیم که تنها مربوط به یک روز کامل بود.

پلیس تهران از دو ماه قبل‌تر برای رصد قاچاقچیان و فروشندگان مواد محترقه اقدام کرد؛ درنتیجه بیشتر از ۴۳ میلیون اکلیل سرنج و ۱۰ میلیون مواد محترقه کشف و ضبط شد. پلیس در سرتاسر کشور نیز تا روز قبل از چهارشنبه‌ سوری، بیشتر از ۱۰ تن مواد محترقه مانند نارنجک دستی که بیشترین آسیب ممکن را وارد می‌کنند، کشف کرده بود. از کمپین‌های برگزارشده توسط آتش‌نشانی نیز نباید عبور کرد که علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، مانع از سایر تلفات شد.

از میان این تعداد مصدومان، ۴۶۳ نفر توسط اورژانس و ۲ هزار و ۶۸۰ نفر نیز توسط خود افراد به مراکز درمانی منتقل شدند. علاوه‌بر این، حدود ۱۱۰ نفر خدمات درمانی را در محل دریافت کردند. آسیب به چشم از مشکلات ناشی از چهارشنبه سوری بود که هزار و هفتاد مورد را درگیر کرد. از بین این نفرات، یک مورد هم تخلیه چشم گزارش شده بود. مصدومیت چشم بعد از سوختگی در رتبه دوم تلفات قرار داشت.

آمار تلفات چهارشنبه سوری در کدام شهرها بیشتر بود؟

با نگاه عمیق‌تر به آمار و ارقام منتشرشده از چهارشنبه‌ سوری، متوجه می‌شویم میزان خسارات مالی و جانی واردشده، مانند آسیب‌ به تابلو های ترافیکی تقریبا در تمام شهرها دیده می‌شود و این خبری ناامیدکننده است. با این‌حال به نظر می‌رسد کلان‌شهرها بیش از هر شهر دیگری از این موضوع رنج می‌برند و این نظارت و میزان فعالیت گروه‌های امدادی را بیشتر کرد.

بعد از وقوع این اتفاقات، نیاز این شهرها مانند تهران، مشهد، اصفهان و تبریز به تابلوهای ترافیکی مانند تابلو پارک ممنوع نیز بیشتر از شهرهای دیگر بود؛ موردی که احتمالا در سال‌های آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

نارنجک دستی دشمن تابلو های ترافیکی

تعمیر و خرابی تابلو های ترافیکی بعد از خسارت‌های واردشده

همانطور که متوجه شدید، نارنجک دستی و سایر مواد محترقه خسارت‌های زیادی به تابلو های ترافیکی وارد کرده‌اند. خوشبختانه شرکت‌های تولیدکننده معتبر این تابلوها اعلام آمادگی کرده‌اند که هرچه زودتر تابلوها تعمیر یا تعویض شوند. امیدواریم که در سال‌های بعد، شاهد چنین خساراتی نباشیم.

source

توسط

admin