Wp Header Logo 504.png

به گزارش پرشین خودرو، باتری ماشین نوعی منبع انرژی می‌باشد که وظیفه آن تامین برق مورد نیاز برای استارت خوردن ماشین است و خراب شدن باتری ماشین یک دردسر بزرگ است. آیا شما هم علت خرابی باتری ماشین خود را نمی‌دانید؟ چطور می‌توان در سریع‌ترین زمان باتری تهیه کرد؟ با ما همراه باشید تا راه حل مشکل را بیان کنیم.

علت خرابی باتری ماشین

فرسوده شدن باتری

باتری نوعی قطعه مصرفی است که باید 2 تا 4 ماه بعد از تولید از آن استفاده شود. سن مفید باتری دارای بازه 2 تا 5 ساله است که بعد از این مدت کیفیت باتری به دلیل سولفاته شدن و خورندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند و منقضی خواهد شد. در این شرایط باتری حتی به درستی هم شارژ نخواهد شد. پس قبل از اینکه تاریخ انقضای باتری برسد باید برای خرید باتری خودرو و تعویض آن اقدام کنید.

 نصب سیستم‌های صوتی قوی و استفاده از باتری با آمپر پایین

باتری که برای خودرو استفاده می‌کنید باید براساس نوع ماشین، میزان استفاده، سطح کارکرد و … مقدار آمپر مناسبی داشته باشد. درمواردی مانند استفاده دائمی از سیستم تهویه خودرو و سیستم صوتی قوی روی ماشین باتری فابریک، باتری ماشین ممکن است نتواند جوابگوی آن‌ها باشد و به سرعت ضعیف و خراب شود، به همین دلیل باید یک باتری با آمپر بالاتر را جایگزین آن کنید.

 مشکلات و خرابی دینام

باتری‌ها در زمان روشن بودن موتور ماشین، توسط دینام شارژ می‌شوند. اما اگر دینام خراب باشد، حتی اگر باتری نویی داشته باشد باز هم باتری نمی‌تواند به‌درستی شارژ شود و به سرعت خراب خواهد شد.

علت خرابی باتری ماشین چیست و از کجا تهیه کنیم؟

 روشن گذاشتن طولانی مدت سیستم‌های برقی ماشین

بخش‌هایی مثل ضبط، چراغ کولر و … در ماشین جز سیستم برقی می‌باشند و منبع انرژی آن‌ها باتری می‌باشد. بنابراین اگر بیش از حد از این بخش‌ها استفاده کنید، مثلا کولر را برای طولانی مدت با دور تند استفاده نمایید، فشار زیادی را به باتری وارد خواهید کرد. با این کار عملکرد باتری را تشدید می‌کنید و این کار علت خرابی باتری ماشین و ضعیف شدن آن خواهد بود.

 وارد شدن ضربه یا فشار به باتری

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث خراب شدن باتری می‌شود، وارد شدن ضربه به آن می‌باشد که ممکن است این اتفاق در تصادفات بیفتد. همچنین ممکن است به هنگام تعویض باتری برای اینکه باتری در جای خود قرار بگیرد به بدنه یا بست‌های آن ضربه وارد کنند. این کار اشتباه است و علت خرابی باتری ماشین می‌باشد.

 استفاده نکردن از ماشین در طولانی مدت

یکی دیگر از دلایلی که علت خرابی باتری ماشین است، استفاده نکردن از ماشین در طولانی مدت و یا خواباندن آن می‌باشد. شاید این را نمی‌دانید اما خودروها حتی در زمانی که خاموش هستند نیز برق مصرف می‌کنند و این برق مصرفی مربوط به سیستم قفل زنگ هشدار و … می‌باشد. این موارد باعث تخلیه شارژ باتری و خرابی آن خواهند شد.

علت خرابی باتری ماشین

دمای هوا

تغییرات دمایی شدید مثلا سرمای بیش از حد و یا گرمای بیش از حد باعث می‌شوند که باتری خراب شود. وقتی که هوا بیش از حد سرد باشد، فرایندهای شیمیایی باتری خیلی کندتر از قبل انجام می‌گیرند. همچنین وقتی که هوا خیلی گرم باشد، حجم بخارهایی که از باتری تولید می‌شوند، افزایش پیدا می‌کنند و این موارد می‌توانند باتری را با خطرات جدی روبرو کنند. منظور ما از این تغییرات دمایی، دمای بیشتر از ۱۰۰ درجه یا کمتر از ۱۰ درجه فارنهایت می‌باشد.

 شل شدن کابل‌ها

باتری اتومبیل از طریق کابل‌های باتری شارژ می‌شود و وقتی که این کابل‌ها شل می‌شوند، باتری شروع به خراب شدن می‌کند. بنابراین باید این مورد را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید تا مطمئن شوید اتصالات محکم و بدون خوردگی می‌باشند. درغیراین‌صورت نیازمند یک باتری جدید که قیمت‌های گرانی دارند هستید. اما می‌توانید با خرید عمده باتری ماشین در نمایندگی‌های پخش باتری، آن‌ها را ارزان‌تر خریداری کنید.

 انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای

هر قطعه الکترونیکی یا مکانیکی به‌صورت دوره‌ای نیاز به سرویس دارد، باتری نیز یکی از این موارد می‌باشد. شما باید به‌صورت دوره‌ای چک کنید که اگر باتریتان از نوع اسیدی است، میزان مایع درون آن را در صورت کم شدن تا حد استاندارد پر کنید. علاوه‌براین شرایط فیزیکی آن را نیز باید بررسی کنید تا اگر دچار خوردگی سولفات شدن و … شده باشد آن را تمیز نمایید. اگر این موارد را انجام ندهید، خراب شدن باتری شما زودتر اتفاق خواهد افتاد و نیاز به تهیه باتری ماشین خواهید داشت.

اتصال کوتاه قطب‌های باتری

کثیف بودن یا خرابی کلکتور سوئیچ استارت باعث می‌شود که بین قطب‌های باتری اتصال کوتاه برقرار شود. این یکی از مواردی است که علت خرابی باتری ماشین است و نیاز به تعویض آن خواهید داشت. با تمیز کردن یا تعویض کردن زغال استارت می‌توان از وقوع این مشکل جلوگیری کرد.

رانندگی مسافت کوتاه

همانطور که در موارد قبلی بیان کردیم یک علت خرابی باتری ماشین خراب بودن دینام می‌باشد، زیرا قطعه‌ای است که باتری را شارژ می‌کند. اما برای اینکه دینام بتواند باتری را به‌طور کامل شارژ کند لازم است که یک مسافت طولانی را طی کنید. در واقع با طی کردن مسافت‌های کوتاه درون شهری، دینام نمی‌تواند باتری را به‌طور کامل شارژ کند. بنابراین باتری شما ضعیف‌تر از قبل خواهد شد.

شارژ شدن بیش از حد باتری

اگر باتری ماشین به‌طور بیش از حد و بیشتر از توان خود شارژ شود، کاهش طول عمر و خرابی آن را شاهد خواهیم بود. علاوه‌براین اگر باتری ماشین به‌طور پی‌درپی شارژ شود، باز هم صدماتی را به باتری وارد می‌کند.

 تهیه باتری ماشین

تا به اینجا مواردی که همگی جز علت‌های خرابی باتری ماشین هستند را بیان کردیم. اما ممکن است که باتری ماشین شما خراب شده باشد و بخواهید یک باتری مناسب را خریداری کنید. برای تهیه باتری ماشین لازم است که یک باتری مناسب، استاندارد، با کیفیت بالا، از یک برند معتبر که تاریخ تولید و انقضای مناسبی دارد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که خرید خود را از معتبرترین نمایندگی‌های باتری خودرو انجام دهید که با عرضه باتری‌های باکیفیت و با گارانتی بتواند رضایت مشتریان را جلب کرده باشد. شما می‌توانید با کمک نمایندگی آرکا باتری، بهترین باتری مناسب و استاندارد را برای ماشین خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

باتری یکی از اجزای حیاتی خودرو می‌باشد که اگر با مشکلی روبرو شود، خودرو نمی‌تواند حتی استارت بخورد. بنابراین هر راننده‌ای باید علت خرابی ماشین باتری آگاهی داشته باشد تا از این علل جلوگیری کند، زیرا خراب شدن باتری می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به بار بیاورد. اما اگر چنین شد نیز لازم است که بهترین نمایندگی خرید باتری ماشین را انتخاب کنید تا یک باتری استاندارد را تهیه نمایید.

source

توسط

admin