Wp Header Logo 531.png





چرا قیمت گل گران است؟


رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران گفت: قیمت گل گران نیست و به صورت کلی گل در دسته کالاهای گران به حساب نمی آید. پروسه تولید گل گران شده است و نمی توان این اتفاق را پای افزایش قیمت گل حساب کرد.



به گزارش تجارت‌نیوز، بازار گل و گیاه تحت عوامل مختلفی دچار تغییر و نوسان قیمت می شود. بهار و فروردین ماه همیشه با افزایش تقاضا در بازار گل و گیاه روبرو هستیم و مردم اغلب در این ماه تمایل بیشتری به خرید گل های بهاری دارند؛ اما هر چقدر از فروردین ماه دور می شویم، رونق در بازار گل و گیاه کمتر می شود. البته فروش گل های مناسبتی همیشه رایج است و به دلیل نزدیک شدن به ماه های محرم و صفر و همچنین رشد مراسم های عروسی بین خانواده ها، تقاضا برای خرید گل بیشتر می شود.

گفتگو با اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران، را در ادامه می خوانیم.

وضعیت تولید گل و گیاه

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران گفت: در حال حاضر از نظر تولید گل و گیاه در کشور هیچ گونه کمبودی در کشور نداریم و حتی از نظر تولیدی در شرایطی قرار داریم که اگر صادرات هم امکان پذیر باشد، منابع ما در این زمینه کفایت لازم را دارد. تولید به اندازه ای است که تولیدکنندگان فقط در حال جستجو برای خریدار گل هستند.

شاهرخی درباره وضعیت قیمت گل افزود: قیمت گل گران نیست و کلا گل در دسته کالاهای گران به حساب نمی آید. پروسه تولید گل گران شده است. هزینه نیروی کار و استخدام کارگر زیاد است، قیمت اجاره مغازه به شدت بالا رفته است و همچنین قیمت متعلقات گل زیاد شده است. در سال جدید کارگر و نیروی کار متناسب با قانون جدید کار حقوق دریافت می کنند و این افزایش هزینه در پروسه تولید به حساب می آید. حتی در زمینه هزینه ناهار کارگر، غذایی که سال گذشته به فرض ۱۵۰ هزار تومان تمام می شد، امسال باید ۲۵۰ هزار تومان بابت آن هزینه پرداخت کرد. همه این عوامل دست به دست هم می دهد و هزینه های مربوط به خط تولید را بالا می برد.

رشد نجومی هزینه ها در بخش تولید

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران خاطرنشان کرد: قیمت لوازم تزئینی مربوط به گل بالا رفته است. قیمت لوازمی مثل روبان، کاغذ، سیم، سبد گل و تشکیلات مربوط به گل آرایی به شدت بالا رفته است و در نتیجه فقط قیمت گل افزایش پیدا نکرده است. قیمت گل آنطور که باید تغییری نداشته است به این دلیل که گل یک محصول خراب شدنی است و بیش از ۵ روز دوام ندارد. در حال حاضر یک کارگر تزئین کار در گل فروشی حدود ۳۰ میلیون تومان دستمزد می گیرد و در کنار آن اگر باقی هزینه ها را هم مد نظر بگیریم، مخارج فعالیت در یک گل فروشی بسیار سرسام آور می شود.

شاهرخی تاکید کرد: از دیگر مواردی که در بخش تولید با صعودی شدن هزینه ها روبرو هستیم و به حوزه گل و گیاه مرتبط است، افزایش قیمت در بخش کود و سم است. همچنین هزینه ها در بخش انرژی و تامین سوخت نیز بالا رفته است. از طرفی دیگر هزینه در بخش حمل و نقل نیز صعودی شده است. قیمت گل نسبت به تورم افزایش قیمت پیدا نکرده است. اگر قرار باشد قیمت گل نیز همسو با تورم بالا برود، مردم به همین اندازه هم قدرت خریدشان را در زمینه گل از دست خواهند داد.

وضعیت قیمت گل در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت گل به ۲ عامل بستگی دارد. برخی گل های شاخه ای را بدون تزئین و برای منزل خود خریداری می کنند و برخی به مناسبت های مختلف و تزئین شده اقدام به خرید گل می کنند. گل های تزئین شده نسبت به شاخه گل های ساده گران تر تمام می شود و دلیل آن هم گرانی اقلام تزئینی در گل فروشی ها است. در مجموع نمی توان قیمت ثابتی را برای گل اعلام کرد و قیمت گل معمولا به روز محاسبه شده و با توجه به عرضه و تقاضا تغییر پیدا می کند. هر چقدر تقاضا در بازار بالا برود، قیمت گل نیز بالاتر می رود. در مجموع شرایط قیمت در بازار گل در حال حاضر، نسبت به عید و قبل از آن متعادل تر شده است و کاهش یافته است.

قیمت جدید گل در بازار

در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت جدید انواع گل به شرح زیر اعلام شد.

گل رز هلندی قرمز شاخه ای ۸۰ هزار تومان، گل آلسترومریا سفید شاخه ای ۳۰ هزار تومان، گل  آفتابگردان شاخه ای ۱۰۰ هزار تومان، گل ورونیکا سفید و صورتی هر کدام بسته ای ۲۰۰ هزار تومان، گل داوودی سفید بسته ای ۱۰۰ هزار تومان، گل ورونیکا بنفش بسته ای ۲۰۰ هزار تومان، گل لیلیوم شاخه ای ۶۰ هزار تومان و شاخه گل رز مینیاتوری گلبهی بسته ای ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

 





منبع :


گسترش نیوز






source

ecokhabari

توسط ecokhabari