Wp Header Logo 151.png

به گزارش تجارت‌نیوز، در جدیدترین اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به تاریخ 16 اردیبهشت 1403، قیمت مبادی ورودی 6 محصول وارداتی به صورت قطعی و علی‌الحساب محاسبه شده است.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت: اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی از روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد. این چهار خودروی وارد شده شامل دو خودروی برقی، یک هیبریدی و یک بنزینی صرفاً برای متقاضیان دور اول ثبت‌نامی‌های اسفند ماه ١۴٠١ عرضه خواهد شد.

همانطور که اشاره در اطلاعیه شماره 13 سامانه خودروهای وارداتی، قیمت 6 محصول از واردکنندگان مختلف مشخص شده، اما تقدسی به چهار مورد از آن‌ها اشاره کرده که احتمالاً به دلیل آپدیت شدن این سامانه پس از مصاحبه است.

در جدول پایین، می‌توانید فهرست این 6 دستگاه خودروی مذکور را با احتساب قیمت در مبادی ورودی کشور مشاهده کنید.

قیمت قطعی خودروهای وارداتی در مبادی ورودی

قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی

سامانه خودروهای وارداتی، شکست خورده اما پایدار!

طی یک سال اخیر ایرادات اساسی سامانه یکپارچه خودرو برای همه آشکار شده و حتی در برخی موارد، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت فعلی از ادامه روند فروش خودرو با این سامانه ابراز پشیمانی کرده است. وزارت‌خانه‌ای که وظیفه سیاست‌گذاری و رسیدگی به وضعیت بازار را دارد بیش از یک سال است که در حوزه فروش خودرو نیز ورود کرده و هیچ مسئولیتی در این قبال نمی‌پذیرد.

بسیاری از خریداران خودروهای داخلی در اسفند 1401 اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده‌اند و با گذشت بیش از یک سال، هنوز هم موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی نشده‌اند. از سوی دیگر متقاضیان خودروهای وارداتی نیز چنین شرایطی دارند و با کمال تعجب تعداد خودروهایی که پس از یک سال می‌توانند انتخاب کنند، تنها محدود به پنج دستگاه است.

حال باید پرسید چرا سامانه خودروهای وارداتی که میراث رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت است با گذشت بیش از یک سال هنوز هم به فعالیت ادامه می‌دهد؟

عرضه قطره‌چکانی، بلای جان بازار خودرو

به‌رغم وعده‌های گوناگون مسئولین مبنی‌بر آغاز واردات گسترده خودرو و ادعاهایی مبنی نبود ظرفیت در گمرک‌های کشور به دلیل حجم عظیم خودروهای وارد شده، باز هم عرضه خودرو با سرعت لاکپشتی و قطره‌چکانی انجام می‌گیرد. تعداد بسیاری از 30 هزار نفر متقاضی این سامانه هنوز هم تعیین و تکلیف نشده‌اند اما دولت‌مردان در این باره سکوت می‌کنند.

از سوی دیگر اگر حتی قرار بر صحت چنین ادعایی باشد، چرا قیمت خودروها به صورت دقیق مشخص نشده و متقاضیان، صرفاً قادر به انتخاب خودروی موردنظر هستند؟ زیرا در صورتی که این پنج محصول وارداتی در گمرک باشند، می‌توان به راحتی با احتساب سود شرکت واردکننده و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام شده آن‌ها را مشخص و بخشنامه فروش خودرو را منتشر کرد.

همین عرضه قطره‌چکانی باعث می‌شود که خودرویی همچون هونگچی H5 بیش از دو میلیارد و 380 میلیون تومان یا 86 درصد برای خریدار سود داشته باشد.

نکته جالب دیگر در خصوص بخشنامه فوق این است که نام سه محصول برقی یعنی هونگچی EQM5، لونا GRE و کی‌ام‌سی J7 برقی در آن دیده می‌شود که با توجه به آپشن‌های به نسبت محدودی که دارند در ابتدا قرار بود در اختیار سازمان تاکسی‌رانی قرار بگیرند. اما اکنون برای فروش عادی در سامانه قرار گرفته است و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا توافق سازمان تاکسی‌رانی و شرکت‌های واردکننده لغو شده و این محصولات به همین دلیل برای فروش در سامانه خودروهای وارداتی قرار گرفته است یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.









source

ecokhabari

توسط ecokhabari