Wp Header Logo 169.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۴ با نمایش انبوهی از خودروهای برقی در کنار خودروهای هیبرید، ویترینی از شرایط امروز صنعت خودرو جهان بود و نشان داد بر خلاف میل باطنی اکثریت خودرو دوستان، دوران خودروهای درونسوز به سر آمده و دوران تازه‌ای با خودروهای برقی و هیبرید آغاز شده است.

حرکت خودروسازانی نظیر بنز و ب ام و به سمت خودروهای برقی نشان داد که از سال‌های آینده باید در انتظار خودروهای برقی و هیبرید بیشتری باشیم.

کشوری مانند چین به دلیل اینکه از سال‌ها قبل وارد حوزه خودروهای برقی شد امروز تبدیل به پیشتاز این عرصه شده و در این مسیر پرچمدار است و در پی آنها نیز سایر خودروسازان برای عقب نماندن از قافله، در تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌ تولید خودرو برقی و هیبرید هستند.

صنعت خودرو ایران نیز حرکت به سمت برقی سازی صنعت خودرو را آغاز کرده و اقداماتی در این حوزه انجام داده است اما در این مسیر با مانعی مهم به نام کمبود زیرساخت مواجه شد که بعید است با وضعیت اقتصادی فعلی بتوان در کوتاه مدت از آن عبور کرد.

مشکلات زیرساختی در تامین ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی مشکل بزرگی در مسیر فراگیر شدن تردد خودروهای برقی در ایران است اما تنها مشکل نیست. مشکل فرهنگ سازی استفاده از خودرو برقی یکی دیگر از مشکلات در فراگیری خودروهای برقی است که تا امروز تلاشی برای رفع آن انجام نشده است.

این مشکلات موجب شده تا حداقل در کوتاه مدت چشم انداز مثبتی نسبت به خودروهای برقی در ایران وجود نداشته باشد اما این پایان مسیر خودروهای برقی در کشور نیست چرا که خودروسازان بخش خصوصی بر خلاف خودروسازان دولتی یک جایگزین مناسب برای این شرایط در اختیار دارند.

خودروسازان بخش خصوصی با شناخت مناسب از مشکلات زیرساختی خودروهای برقی، به جای اینکه تمرکز خود را بر روی خودروهای تمام برقی قرار دهند به سمت تولید خودروهای هیبرید یا پلاگین هیبرید حرکت کردند که نسبت به خودروهای برقی با مشکلات زیرساختی به مراتب کمتری مواجه است و این خودرو را تبدیل به برگ برنده خود در بازار خودرو کردند.

به عنوان مثال، لاماری که قرار بود نسخه ایکس را به عنوان محصول جدید به بازار ایران عرضه کند، لاماری ایما HEV را به عنوان جایگزین معرفی کرد.

لاماری ایما

خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید نه تنها لذت یک خودروی بنزینی را برای مالکان دارد به دلیل برخورداری از باتری و موتور برقی می‌تواند مسافت بیشتری را با آلایندگی بسیار کمتر طی کند و البته مشکلات خودروهای برقی در تامین شارژ را نیز نداشته باشد.

خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید ها در صورت نبود ایستگاه شارژ نیز قادر به حرکت خواهد بود و همین تکنولوژی است که خودروهای هیبرید را به جایگزین مناسبی برای خودروهای برقی در بازار ایران تبدیل کرده است.

تا زمانی که مشکلات زیرساختی خودروهای برقی نظیر تامین ایستگاه‌های شارژ و برق مورد نیاز این خودروها در فصول گرم سال مرتفع نشود و خریداران خودروهای برقی نسبت به این موضوع اطمینان خاطر پیدا نکنند نمی‌توانیم انتظار فراگیر شدن خودروهای تمام برقی در ایران را داشته باشیم.

در این شرایط و با توجه به وجود برنامه‌هایی برای افزایش قیمت بنزین و آلودگی هوا، خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید بهترین گزینه برای خریداران خودرو خواهد بود.

source

توسط

admin