Wp Header Logo 176.png

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
















لینک کوتاه کپی شد




در ایران نگرانی‌ها درباره مرگ ناشی از سندروم کاروشی، با بالا رفتن تعداد پرستارانی که فوت می‌کنند افزایش یافته است. افزایش حجم کار از یک سو و دغدغه معاش، پرستاران در سراسر کشور را آسیب‌پذیر کرده است.


به گزارش تجارت نیوز، کاروشی در زبان ژاپنی به معنای مرگ ناشی از کار زیاد است، به مرگ ناگهانی ناشی از کار حرفه‌ای گفته می‌شود. دلیل پزشکی اصلی مرگ‌های کاروشی، عبارت‌اند از سکته قلبی و سکته مغزی ناشی از فشار روانی و رژیم لاغری است. این پدیده، علاوه بر ژاپن، در کره جنوبی و چین نیز شایع است.

کاروشی به چند شکل اتفاق می‌افتد؟

وزارت بهداشت ژاپن تایید کرده که کاروشی به دو شکل اتفاق می‌افتد. اولین حالت آن مرگ ناشی از خستگی و بیماری‌های قلبی ناشی از کار زیاد است. دومین مورد خودکشی‌هایی است که دلیل اصلی آن مشکلات روانی ناشی از کار و فعالیت بیش از حد است. دومین نوع کاروشی در صورتی قابل تشخیص است که کارمند حداقل ۱۶۰ ساعت در یک ماه یا در سه ماه متوالی هر ماه ۱۰۰ ساعت اضافه کاری داشته باشد. دلیل پزشکی مرگ‌های کاروشی، عبارت از سکته قلبی و سکته مغزی ناشی از فشار روانی است. 

مرگ پرستاران ایرانی بر اثر سندروم کاروشی

اما در ایران نگرانی‌ها درباره مرگ ناشی از سندروم کاروشی، با بالا رفتن تعداد پرستارانی که فوت می‌کنند، افزایش یافته است. افزایش حجم کار از یک سو و دغدغه معاش، پرستاران در سراسر کشور را آسیب‌پذیر کرده است. در ایران تعداد پرستاران با توجه به برآورد خانه پرستار یک‌دهم استاندارد اروپا و یک‌پنجم کشورهایی مانند آذربایجان و گرجستان است. به گفته مقامات این سازمان، علاوه بر فشارهای معمول در این شغل، پرستاران در ایران مجبور به اضافه‌کاری اجباری طولانی می‌شوند. پیشتر یک مسئول سازمان نظام پرستاری  مرگ ۱۷ پرستار بر اثر خستگی مفرط مزمن در سال‌های گذشته را تایید کرده بود.

 





source

ecokhabari

توسط ecokhabari