Wp Header Logo 73.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گمرک ایران در ادامه رویکرد برقی سازی صنعت و بازار خودرو که از سوی وزارت صمت به صورت جدی پیگیری می‌شد دست به صدور ابلاغیه‌ای زد که حقوق ورودی خودرو برقی و هیبریدی را مشخص کرده است.

تعیین حقوق گمرکی واردت خودرو برقی کارکرده

نکته قابل تامل در این ابلاغیه، واردات خودرو برقی و هیبریدی کارکرده با طول کمتر از پنج سال است در حالی که عمر معمول باتری خودرو برقی به عنوان مهمترین اجزای این خودروها معادل پنج تا هفت سال برآورد می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده نیز گارانتی باتری خودرو برقی را در همین بازه زمانی در نظر می‌گیرند.

مورد بعدی که در خصوص واردات خودروهای برقی با طول عمر کمتر از پنج سال وجود دارد، سطح تکنولوژی این مدل خودروهاست که با توجه به پیشرفت تکنولوژی خودرو برقی به صورت سال به سال، طبیعتا این خودروها از تکنولوژی قدیمی برخوردار خواهد بود.

با در نظر داشتن این دو مشکل می‌توان به سادگی پی برد که واردات خودرو برقی با طول عمر کمتر از پنج سال بیش از آنکه گره‌گشای مشکلات ما باشد، باری بر دوش ما خواهد بود و طی یک یا دو سال با انبوهی از خودروهای برقی مواجه خواهیم شد که نیاز به تعویض باتری دارند.

مسئله اما تنها به تعویض باتری محدود نمی‌شود چرا که باتری خودروهای برقی باید بازیافت شود و بازیافت آن نیز به دانش فنی و تجهیزات متناسب با آن نیاز دارد که در حال حاضر امکانات آن در کشور وجود ندارد.

موضوع بعد قیمت باتری است که تا هفتاد درصد قیمت یک خودرو برقی را شامل می‌شود و این هزینه قطعا از عهده خریداران خودرو برقی کارکرده خارج است.

طبیعتا برنده چنین تصمیمی، کشور صادرکننده خودرو برقی به ایران است که هم خود را شر مشکلات زیست محیطی بازیافت باتری لیتیوم یون خلاص می‌کند هم از شر تعداد زیادی خودرو برقی قدیمی راحت خواهد شد.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com