Wp Header Logo 220.png

علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس هرچه که باشد، برای رانندگان نگران کننده خواهد بود. کامپیوتر داخلی خودرو (ایسیو یا ECU) به سنسورهایی در سراسر سیستم ماشین متصل است. در صورتی که مشکلی در هریک از بخش‌های خودرو تشخیص داده شود، چراغ چک ماشین روشن خواهد شد. علامت‌های نئونی به رنگ قرمز، نارنجی و زرد که در صفحه آنالوگ پشت فرمان خودرو نمایش داده می‌شوند، هریک گویای وجود اختلال در بخشی از سیستم هستند.

در این گزارش از پرشین خودرو نگاهی به دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین پژو پارس خواهیم داشت و نحوه خاموش کردن آن را نیز توضیح خواهیم داد.

انواع چراغ چک پژو پارس

اولین قدم برای عیب یابی و کشف علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس، توجه به آیکن این چراغ است. ایسیوهای مدل پرشیا ایران خودرو از نوع کروز زیمنس هستند که بر روی ماشین‌های پژو ۴۰۵ و سمند نیز نصب می‌شوند. بسته به سال ساخت و مدل موتور ماشین، ممکن است ایسیو مدل EF۷، TU۵ یا XU۷ روی خودروی شما سوار باشد.

آیکن‌ چراغ های چک پژو پارس بین مدل‌های مختلف ایسیو کروز زیمنس شمایل یکسانی دارند. رایج‌ترین چراغ‌های چک که در خودرو نمایش داده می‌شوند علامت‌های زیر هستند.

145294 - علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس؛ دلایل روشن شدن چراغ آچار ماشین پژو پارس؛ چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس

۱. چراغ چک باتری: نمایش این چراغ به هر مشکلی که سیستم برق رسانی، سیمکشی و دینام ماشین را تحت الشعاع قرار بدهد، مربوط است. اگر این چراغ را در صفحه آنالوگ خودرو مشاهده کردید، پیش از هرچیزی ابتدا سیستم برق رسانی ماشین را چک کنید.

۲. چراغ کنترل پایداری: در خودروهای مجهز به ESC (یا سیستم کنترل پایداری) در صورت تشخیص اختلال عملکرد در سنسورها، این چراغ چک نمایش داده می‎شود. اگر در شرایط نامساعد جوی درحال رانندگی باشید، علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس محض جلوگیری از لغزیدن و خروج خودرو از مسیر خواهد بود. اما روشن شدن این چراغ در جاده خشک و صاف ناشی از ایراد در سیستم سنسور ESC است.

۳. چراغ چک ترمز: یکی از مهم‌ترین چراغ‌های چک پژو پارس، چراغ ترمز است که با تشخیص اولین خطا در سیستم ترمز ماشین نمایش داده می‌شود. به محض مشاهده این چراغ، به خاموش کردن آن بسنده نکنید و خودرو را نزد تعمیرگاه‌های معتبر ببرید.

۴. چراغ هشدار گرمای بالای دیزل: این چراغ نشان می‌دهد که دمای موتور دیزل بیش از حد مجاز است و نیاز به بررسی فوری دارد تا از آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری شود.

۵. چراغ چک موتور: روشن شدن این چراغ به معنی وجود مشکل در سیستم‌های مختلف موتور است که نیاز به بررسی و عیب‌یابی دقیق توسط مکانیک دارد. امکان دارد اختلالاتی مانند گرفتگی مسیرهای هوا، تولید بیش از حد آلاینده، خامسوزی، احتراق ناقص و… علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس باشند.

۶. فشار پدال ترمز: این چراغ نشان‌دهنده کاهش فشار در سیستم ترمز است و ممکن است به معنای نقص در سیستم ترمز باشد که نیاز به توجه فوری دارد.

۷. چراغ چک بنزین: روشن شدن این چراغ به معنای نزدیک شدن به پایان سوخت در باک خودرو است و باید در اولین فرصت ممکن خودرو سوخت‌گیری شود. معمولاً هنگام نمایش این چراغ چک، چیزی حدود ۱۵ درصد سوخت در باک باقی مانده.

۸. چراغ ایربگ: این چراغ نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم ایربگ وجود دارد و ممکن است ایربگ‌ها در صورت تصادف به درستی عمل نکنند، نیاز به بررسی فوری دارد.

۹. چراغ فشار روغن موتور: این چراغ هشدار می‌دهد که فشار روغن موتور پایین‌تر از حد مجاز است و باید به سرعت بررسی و رفع مشکل شود تا از آسیب به موتور جلوگیری شود.

۱۰. چراغ ترمز اختصاصی ABS: روشن شدن این چراغ نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است که ممکن است عملکرد صحیح ترمزها را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۱. چراغ چک دما: این چراغ نشان می‌دهد که دمای مایع خنک‌کننده موتور بیش از حد معمول است و ممکن است نیاز به افزودن مایع خنک‌کننده یا بررسی سیستم خنک‌کننده باشد. نمایش چراغ چک دما داخل یک علامت دنده به معنای افزایش بیش از حد دما داخل گیربکس است.

۱۲. چراغ چک باد تایرها: این چراغ نشان‌دهنده کاهش فشار باد در یکی از تایرها است که نیاز به تنظیم فشار باد تایرها دارد تا از آسیب و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

۱۳. چرغ آچار: این چراغ کهربایی رنگ که به چراغ سرویس هم معروف است، با هدف یادآوری سرویس‌های دوره‌ای ماشین روشن می‌شود. دلایل روشن شدن چراغ آچار ماشین پژو پارس، پارامترهای مختلفی هستند که برای هر خودرو در سطح مشخصی تعریف شده‌اند. مثلاً در پژو پارس اگر مسافت ۵۰ هزار کیلومتر طی شده و یا عمر روغن موتور به ۱۵ درصد رسیده باشد، چراغ چک آچار روشن خواهد شد.

اگر چراغ چک به رنگ قرمز و حالت چشمک زن نمایش داده شد، به احتمال قوی مشکلی جدی وجود دارد و بایستی به سرعت مورد بررسی قرار بگیرد. روشن و خاموش شدن چراغ چک پژو پارس، هشداری از سوی ایسیوی خودروست و عیب یابی جهت سرویس بایستی توسط مکانیک‌های نمایندگی یا تعمیرگاه‎‌های مورد تایید ایران خودرو انجام شود.

علاوه بر مواردی که توضیح داده شد، در ماشین‌های پژو پارس (بسته به مدل خودرو و نوع ECU به کار رفته) ممکن است انواع دیگری از چراغ چک نیز نمایش داده شوند که هریک مربوط به بخشی از سنسورهای خودرو هستند.

دلایل روشن شدن چراغ ماشین پژو پارس

145294 - علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس؛ دلایل روشن شدن چراغ آچار ماشین پژو پارس؛ چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس

روشن شدن چراغ چک به معنای بروز یک مشکل خطرآفرین در لحظه نیست، اما بعد از مشاهده هریک از چراغ‌ها بایستی در اسرع وقت به فکر عیب یابی باشید. شایع‌ترین علت های روشن شدن چراغ چک پژو پارس شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. مشکل در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یا O۲، وضعیت تولید آلاینده از خروجی موتور را بررسی می‌کند تا نسبت مخلوط شدن سوخت و هوا را تعیین نماید. کثیفی، گرفتگی و نقص عملکرد در این قطعه باعث افزایش بیهوده مصرف سوخت خواهد شد. در نتیجه سوخت ناقص، تولید دوده و آلاینده بیش از حد مجاز و عدم تنظیم درست ترکیب مواد شیمیایی، بخش‌های حساس‌تری مانند مبدل کاتالیزور خودرو در معرض آسیب دیدگی‌های غیرقابل جبران قرار خواهند گرفت.

۲. خرابی سنسور و فیلتر هوا

سنسور هوا در بخش اینلت هوا قرار می‌گیرد و دیتای لازم برای تنظیم میزان پاشش انژکتورها را به ایسیو می‌فرستد. آلوده شدن سنسور و فیلتر هوا، رایج‌ترین علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس در شهرهای پرتردد هستند.

۳. خالی کردن باتری

اگر متوجه روشن شدن چراغ چک باتری شده‌اید، این احتمال را درنظر بگیرید که ماشینتان باتری خالی کرده باشد. روشن نشدن ماشین در هنگام استارت زدن نیز علامت دیگری از معیوب بودن باتری به حساب می‌آید. با تعویض باتری یا عیب یابی، چراغ چک خاموش خواهد شد.

۴. مشکلات کاتالیست ماشین

یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک پارس، ایراد داشتن شبکه کاتالیزور خودروست. گرفتگی این قسمت از تخلیه کامل دود و گازهای تولیدی جلوگیری می‌کند و ممکن است به خود کاتالیزور نیز آسیب بزند.

۵. خرابی کوئل‌ها

کوئل‌های ماشین وظیفه انتقال قدرت موتور به شمع‌ها و ایجاد احتراق را بر عهده دارند. معیوب بودن کوئل‌ها باعث اختلال در استارت زدن خودرو خواهد شد. در موتورهای TU۵ مانند پرشیا از کوئل BEG به جای کوئل کروز استفاده نکنید، چون مجدداً باعث روشن شدن چراغ چک پژو پارس خواهد شد. نکته دیگری که درباره کوئل‌های پژو پارس با موتور EF۷ وجود دارد، بسته شدن آنها به صورت سری است. بنابراین معیوب بودن یک کوئل نیز باعث روشن شدن چراغ چک خواهد گردید.

۶. معیوب بودن شمع و وایرها

شمع‌های ماشین بعد از مدتی عملکرد، دچار آلودگی و فرسایش می‌شوند و ناکارآمدی آنها، اختلالاتی در استارت ماشین و شتاب گرفتن آن به وجود می‌آورد و مصرف سوخت را بالا می‌برد. اگر در شمع‌ها یا وایرهای آنها مشکلی وجود داشته باشد، با مشکل روشن شدن چراغ چک پژو پارس مواجه خواهید شد.

۷. خرابی در انژکتور خودرو

بروز عیب جدی در انژکتور که نیازمند تعویض یا تعمیر این قطعه باشد، به قدر سایر موارد شایع نیست اما نباید این احتمال را از نظر دور نگه دارید. استفاده مداوم از سوخت کم کیفیت، تعویض نکردن فیلتر بنزین و خرابی در بخش‌های دیگر (از جمله سنسورها) روی عملکرد و سلامت فنی انژکتور اثر می‌گذارد.

۸. شل بودن درب باک بنزین

گاهی مشکلی به سادگی محکم بسته نشدن یا شل بودن درب باک بنزین، علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس است. هرز شدن درپوش یا بسته نشدن آن، ریسک نشت سوخت یا بخار شدن آن را درپی دارد و در صورت عدم رسیدگی می‌تواند مشکلات بغرنج‌تری درپی داشته باشد.

دلایلی که در بالا عنوان کردیم، رایج‌ترین مشکلاتی هستند که باعث روشن شدن چراغ چک پژو پارس می‌گردند. علاوه بر این مشکلات، اختلال‌های دیگر در سایر بخش‌های خودرو نیز می‌توانند به علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس مربوط باشند. در مقاله «۱۲ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو» به طور کامل همه این مشکلات بالقوه را توضیح داده‌ایم.

چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس

145294 - علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس؛ دلایل روشن شدن چراغ آچار ماشین پژو پارس؛ چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس

روش‌های متعددی برای خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس وجود دارند. بسته به میزان جدی بودن شرایط، ممکن است خاموش کردن این چراغ کافی نباشد و لازم شود تا ماشین را جهت انجام تعمیرات به مکانیکی ببرید.

توجه داشته باشید که خاموش شدن چراغ چک، به معنای رفع مشکل نیست و امکان دارد صرفاً علامت مشکل را از بین برده باشد. اگر بعد از خاموش کردن چراغ چک، چند ساعت یا یک روز بعد مجدداً چراغ روشن شد حتماً به فکر سرویس ماشین باشید.

۱. ادامه به رانندگی

اگر در حین رانندگی متوجه روشن شدن چراغ چک پژو پارس شدید، بلافاصله کنار نزنید. حداقل ۲۰ دقیقه دیگر به رانندگی ادامه بدهید و ببینید آیا تغییری در وضعیت چراغ چک حاصل می‎‌شود یا خیر. اگر مسئله مربوط به تأخیر در آپدیت ECU باشد، بعد از گذشت چند دقیقه چراغ چک خود به خود رفع خواهد شد.

۲. خاموش و روشن کردن خودرو

در برخی اوقات با ریست کردن ماشین، علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس رفع می‌شود. برای این کار خودرو را خاموش کنید، دو ثانیه صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید. بعد از گذشت یکی دو ثانیه مجدداً ماشین را خاموش نمایید. در این روش نیازی به استارت زدن نیست. کافی است سوییچ را کامل ببندید و یک دقیقه صبر کنید تا مدارهای برقی ماشین کاملاً خاموش شوند.

اگر چراغ آچار ماشین شما روشن شده باشد، صفر کننده صفحه کیلومتر شمار را بگیرید و ۱۰ ثانیه نگه دارید. سپس سوییچ ماشین را بچرخانید و روی حالت قبل از استارت قرار بدهید. با صفر شدن عدد کیلومترشمار، دکمه را رها کنید و دوباره سوییچ را ببندید. اگر چراغ چک مربوط به وضعیت روغن، فیلتر و موتور باشد، دکمه سمت راست آمپر را نگه دارید تا وارد بخش‌های مختلف ایسیو شوید. با زدن دکمه دست چپ می‌توانید مقادیر ثبت شده برای هریک از موارد را صفر کنید.

این کار سیستم‌های برقی خودرو را ریست می‎‌کند و مشکلات بالقوه در سنسورها (MAPها) را به طور موقتی مرتفع خواهد نمود. اگر بعد از ریست کردن نیز چراغ چک همچنان روشن باشد، به احتمال زیاد مشکل جدی‌تری وجود دارد.

۳. ریست کردن ECU با قطع باتری

باتری خودرو را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جدا کنید. این کار باعث می‌شود حافظه ECU پاک شود. پس از اتصال مجدد باتری، ECU ریست می‌شود و ممکن است چراغ چک خاموش شود. توجه داشته باشید که این روش ممکن است به طور موقت چراغ چک را خاموش کند و در صورت وجود مشکل اساسی، چراغ دوباره روشن شود.

روش‌های رفع خطای چراغ چک پژو پارس بدون دیاگ می‌توانند برای خاموش کردن چراغ چک مؤثر واقع شوند، اما گاهی به منزله پاک کردن صورت مسئله هستند. برای عیب یابی دقیق و رفع خطای چراغ چک پژو پارس، پیشنهاد می‌کنیم به خود تشخیصی اکتفا نکنید و حتماً به یک مرکز معتبر برای حل عیوب احتمالی مراجعه نمایید.

۳. استفاده از دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ را به پورت OBD-II خودرو متصل کنید. این پورت در پژو پارس، داخل جعبه فیوز جلو زیر پای چپ راننده قرار دارد. دستگاه دیاگ قادر است کدهای خطای ذخیره شده در ECU را خوانده و نمایش بدهد. این کدها نشان‌دهنده مشکلات موجود در سیستم‌های مختلف خودرو هستند و دستگاه دیاگ، توضیحات مربوط به هریک را نمایش می‌دهد.

پس از تشخیص و تعمیر مشکلات شناسایی شده، می‌توان با استفاده از دستگاه دیاگ کدهای خطا را پاک کرد. این کار باعث خاموش شدن چراغ چک می‌شود.

جمع بندی

در این گزارش رایج‌ترین علت های روشن شدن چراغ چک پژو پارس را بررسی کردیم و به معرفی شایع‌ترین چراغ چک‌هایی که در صفحه آمپر پرشیا مشاهده می‌شوند پرداختیم. اگر در حین رانندگی یا با استارت زدن متوجه روشن شدن چراغ چک شدید، گذشته از چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو پژو پارس به فکر عیب یابی اصولی باشید. حتی مشکلات کوچک نیز می‌توانند به قطعات مهم و گرانقیمت آسیب بزنند و خرج زیادی برای شما بتراشند.

توجه به این نکات و استفاده از روش‌های ذکر شده، می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی خودرو کمک کرده و از آسیب‌های جدی‌تر به موتور و سیستم‌های آن جلوگیری کند. نگهداری، سرویس منظم خودرو و بررسی دوره‌ای سیستم‌های مختلف، از روشن شدن غیرمنتظره چراغ چک جلوگیری می‌کند و عمر مفید خودرو را افزایش می‌دهد.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com