Wp Header Logo 729.png

خودرو ساینا اس DA یکی از تیپ‌های ساینا است که گروه خودروسازی سایپا، آن را عرضه می کند.

به گزارش پرشین خودرو، ساینا در حال حاضر در چهار نسخه ساینا اس DA، ساینا اس ۸۵ گانه، ساینا اس آپشنال و ساینا اس اتوماتیک در دسترس خریداران قرار دارد که به جز نسخه اتوماتیک، سایر تیپ‌های ساینا فقط در آپشن و امکانات با هم متفاوت هستند.

در ادامه نگاهی به ویژگی‌های مشترک فنی تیپ اس DA ساینا، خصوصیات فنی، آپشن‌ها و وضعیت فروش آن خواهیم داشت.

طراحی خودرو ساینا اس DA

144276 - خودرو ساینا اس DA؛ ساینا اس ۸۵گانه؛ ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه

در بررسی مشخصات ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه، تفاوت چندانی با تیپ‌های دیگر ساینا مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت آپگرید اعمال شده، مانور چندانی روی بخش طراحی بیرونی و داخلی خودرو نداده است. ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه نیز از فرمان D-Cut هیدرولیکی با دریچه گاز الکتریکی بهره گرفته، سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب نیز از یکپارچه تیر پیچشی با ترمز دیسکی در قیمت جلو و کاسه‌ای در چرخ‌های عقب است.

مشخصات فنی خودرو ساینا اس DA

ساینا اس DA به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر M۱۵ مجهز است که ۸۶ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. در کاتالوگ ساینا اس استاندارد ۸۵ گانه منتشر شده از سوی سایپا در انتهای همین گزارش می‌توانید خصوصیات تکمیلی در ارتباط با ویژگی‌های فنی، پیشرانه، آپشن‌ها و تفاوت تیپ‌ها در مجموعه امکانات را مشاهده نمایید.

تجهیزات ایمنی ساینا اس DA

ساینا اس DA در بخش تجهیزات ایمنی به قابلیت‌های مناسبی مجهز است که می‌توان به ترمز ESC، ترمز EBD و ترمز ABS اشاره کرد. تنها ضعف ساینا اس DA در بخش تجهیزات ایمنی به نبود ترمز BAS بازمی‌گردد. ساینا اس همچنین از چراغ ترمز اضطراری بهره‌مند است.

امکانات رفاهی ساینا اس DA

144276 - خودرو ساینا اس DA؛ ساینا اس ۸۵گانه؛ ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه

سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSI، آئینه‌های جانبی با قایلیت تنظیم برقی و تاشوندگی دستی، سنسور پارک دنده عقب، سیستم محاسبه سفر، صندلی ۶ حالته دستی راننده و چهار حالته دستی سرنشین جلو، چراغ مشایعت جلو، دی‌لایت، نمایشگر دیجیتال چند منظوره MFD، چراغ اتوماتیک جلو و بازکردن درب صندوق عقب با ریموت بخشی از امکانات رفاهی ساینا اس DA است.

استاندارد ۸۵ گانه ساینا یعنی چه؟

استاندارد ۸۵ گانه ساینا به مجموعه ای از الزامات و مقررات فنی اطلاق می شود که خودرو ساینا اس DAباید برای تردد قانونی در معابر عمومی ایران آنها را رعایت کند. این استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد تدوین و ابلاغ شده اند و هدف آنها ارتقای ایمنی، کیفیت و سطح آلایندگی خودروها است.

مهمترین موارد مشمول استاندارد ۸۵ گانه ساینا عبارتند از:

  • ایمنی: شامل الزاماتی مانند استحکام بدنه، ترمزها، فرمان، کیسه های هوا، کمربندهای ایمنی و تجهیزات ایمنی سرنشینان.
  • آلایندگی: کنترل میزان انتشار آلاینده های مختلف از جمله ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن ها و مونوکسید کربن.
  • مصرف سوخت: مقررات مربوط به میزان مصرف سوخت خودرو در شرایط مختلف رانندگی.
  • صدای تولیدی: شدت و میزان صدای تولیدی توسط خودرو در داخل و خارج کابین.
  • روشنایی: شامل الزاماتی در مورد سیستم‌های روشنایی خودرو مانند چراغ های جلو، عقب، راهنما، ترمز و داشبورد.
  • شرایط ظاهری: ظاهر خودرو مانند رنگ، بدنه، شیشه ها و آینه‌ها.
  • امکانات خودرو: این بخش شامل الزاماتی در مورد تجهیزات و امکانات رفاهی خودرو مانند تهویه مطبوع، شیشه های برقی، قفل مرکزی و سیستم صوتی است.

رعایت استاندارد ۸۵ گانه برای خودرو ساینا الزامی است و خودروهایی که این استانداردها را پاس نکنند، مجاز به تردد در معابر عمومی ایران نخواهند بود.

ساینا S با خودرو ساینا اس  DAچه تفاوتی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، خودرو ساینا اس DA از ظاهر و پیشرانه مشابه ساینا اس بهره می‌برد و از این بابت شاهد تفاوت خاصی نیستیم. اما در ساینا اس ۸۵گانه تعدادی از آپشن‌های نسخه اس حذف شده‌اند تا قیمت ساینا S با استانداردهای ۸۵ گانه در سطح پایین تری قرار بگیرد.

از جمله آپشن‌هایی که در ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه حذف گردیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترمز BAS؛
  • کروز کنترل؛
  • دستگیره آسان بازشو؛
  • صندلی چرمی؛
  • سیستم نمایش میزان باد تایر؛
  • مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی؛
  • GPS؛
  • شیشه دودی عقب؛
  • دوربین عقب؛
  • کنترل صدا از روی فرمان؛
  • محدود کننده سرعت؛
  • و… .

مزایا و معایب خودرو ساینا اس DA

ساینا اس DA به عنوان یکی دیگر از نسخه‌های آپدیت شده و تغییر چهره داده‌ی پراید و تیبا، در مقایسه با خودروهای کلاس اقتصادی جهانی و حتی محصولات ایران خودرو چندان تعریفی ندارد. با این حال اگر به دنبال ماشینی با قیمت مناسب هستید که قطعات و مراکز تعمیرات آن به راحتی در سطح کشور قابل دسترسی باشند، می‌توانید خودرو ساینا اس  DAرا به عنوان یکی از گزینه‌ها درنظر داشته باشید.

مزایای خودرو ساینا اس DA

  • چهره نسبتاً بهتر: به عنوان یک سدان جمع و جور، ساینا چهره بدی ندارد و در مقایسه با مدل‌های پیشین مانند تیبا، ظاهر بهتری روی آن پیاده شده است.
  • مصرف سوخت اقتصادی: این مزیت به قیمت افت سرعت و تأخیر در شتاب گیری ساینا اس ۸۵گانه به دست می‌آید، اما برای کسانی که هزینه سوخت را مهم‌تر از رانندگی تندوتیز می‌دانند یک امتیاز خواهد بود. طبق ارقام کاتالوگی، ساینا اس DA در مصرف سوخت نیز تفاوت چندانی با نسخه‌های قبلی این خودرو ندارد و صدی حدوداً ۷ لیتر خواهد سوزاند. باید منتظر ماند و دید در شرایط واقعی و در جاده و خیابان، چه عددی برای مصرف سوخت این ماشین ثبت خواهد شد.

 معایب ساینا اس DA با استاندارد ۸۵ گانه

همانطور که همیشه در کارنامه خودروهای تیپیکال سایپا با پلتفرم و پیشرانه تیبا دیده‌ایم، درباره خودرو ساینا اس  DAنیز با یک ماشین متوسط رو به پایین طرفیم که در بهترین حالت می‌تواند کار راه بنداز باشد و نمی‌توان انتظار عملکرد عالی، آپشن‌های سطح جهانی و ایمنی چند ستاره از آن داشت.

تا به حال مشتریان پیشین ایرادات متعددی را درباره تیپ‌های ساینا ذکر کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • کیفیت ساختاری پایین: یکی از ویژگی های ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه که تقریباً در همه محصولات سدان سایپا رانندگان را شاکی کرده، کیفیت پایین بدنه، کابین و سیستم تعلیق خودروست. گذشته از مطلوب نبودن بدنه ماشین، استفاده از پلاستیک خشک و متریال درجه پایین در کابین نیز حس اقتصادی و ارزان بودن را القا می‌کند و کیفیت تجربه رانندگی را پایین می‌آورد.
  • ضعف در امکانات ساینا اس تیپ da: در سدان اقتصادی سایپا، با مجموعه آپشن‌های خفنی طرف نیستیم. به علاوه تا کنون شکایات زیادی در ارتباط با سیستم مالتی مدیای ساینا ثبت شده است که مربوط به کیفیت صدای پخش شده، سیستم برق رسانی این سامانه، عمل نکردن دکمه‌های مختلف و… باشد.

کاتالوگ و مشخصات فنی ساینا اس

مشخصات فنی ساینا اس

آیا خودرو ساینا اس DA ارزش خرید دارد؟

طبق جدیدترین اطلاعات اعلام شده توسط سایپا، قیمت جدید ساینا اس تیپ DA در خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۳۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان اعلام شده است. انتظار می‌رود که شاهد نوسان‌هایی در دامنه ۱۰ الی ۲۵ میلیونی تا انتهای تابستان ۱۴۰۳ باشیم.

همانطور که اشاره شد، ساینا اس DA نسخه‌ای تقریباً پایه و با مجموعه آپشن‎های محدود، پیشرانه متوسط و در هیئت یک خودروی اقتصادی به بازار وارد خواهد شد. اگر با تعلیق، رانندگی با اندکی دیلی و شتاب پایین مشکلی ندارید، ساینا اس دی ای می‌تواند گزینه اقتصادی و مناسبی به عنوان یک سدان شهری برای شما باشد./

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com