Wp Header Logo 578.png

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:





سناریوهای واردات خودرو پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری


آخرین مناظره انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری شب گذشته، 12 تیر 1403 از شبکه یک صداوسیما پخش شد. در طول این مناظره نهایتاً هر دو نامزد، موضع قطعی خود را در قبال واردات خودرو مشخص کردند.



به گزارش تجارت‌نیوز، با اتمام آخرین مناظره انتخاباتی شب گذشته، 12 تیر 1403، طرز تفکر هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در طول این مناظره به جدال با یک‌دیگر پرداختند و در نهایت ابعادی از مواضع این دو نامزد در قبال واردات خودرو و صنعت خودروسازی مشخص شد.

مسعود پزشکیان از جبهه اصلاح‌طلب، با مواضع معتدل‌تر و سعید جلیلی از جبهه اصول‌گرا، یکی از نامزدهای تندروی انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

ممنوعیت واردات خودرو با پیروزی جلیلی؟

مجری صداوسیما با اشاره به صحبت‌های سه سال پیش جلیلی به صحبت‌های وی در مورد واردات خودرو اشاره کرد که گفته بود واردات خودرو صفر و صدی نیست. جلیلی در این باره اعلام کرد: بحث خودرو، مسکن و کشاورزی موضوع تک بعدی نیست و ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد. یکی از کارهایی که در صورت پیروزی بنده قطعاً پیگیری خواهد شد، ورود رشته‌های اقتصادی به حوزه‌های اعلام شده خواهد بود.

او ادامه داد: موضوع مهم در حوزه خودرو، قیمت و کیفیت آن است. پس از برگزاری جلسات و جمع‌بندی‌ها با استادان دانشگاه‌ها و متخصصان حوزه، به این نتیجه رسیده شد که اصلی‌ترین بحث در صنعت خوروسازی، موضوع تیراژ محسوب می‌شود. باید تیراژ خودرو به گونه‌ای افزایش یابد که مشکلات بازار خودرو برطرف شود و یکی از بخش‌های آن تولید است. از سوی دیگر واردات خودرو ابزاری به شمار می‌رود که می‌توان به کمک آن بازار را مدیریت کرد.

با توجه به صحبت‌های جلیلی و اصرار مجری مبنی‌بر اظهار نظر وی در قبال واردات خودرو، همچنین به استناد سوابق او در شورای امنیت ملی به نظر می‌رسد که در صورت پاسخگو بودن تیراژ تولید داخلی، واردات خودرو باز هم با چالش روبه رو خواهد شد. البته تیراژ تولید در سال‌های اخیر خصوصاً برای خودروسازان خصوصی افزایش چشم‌گیری داشته، اما سوالی که مطرح می‌شود این است، انحصار بازار خودرو در طول بیش از 40 دهه باعث شد تا وضعیت این صنعت به چنین روزی بی‌افتد. حال آیا جلیلی و تیم وی قصد دارند تا این انحصار را به شکلی دیگر و توسط محصولات ایرانی و چینی در بازار حاکم کنند؟

پزشکیان شفاف‌سازی کرد

با سوال مجری از پزشکیان در مورد مخالفت صریح وی با واردات خودروهای خارجی در چند سال پیش، وی چنین شفاف‌سازی کرد: من زمانی که وزیر بودم نیز چنین اعتقادی داشتم که نباید بازار را بسته نگه داشت. زمانی که با این موضوع مخالفت کردم، مقرر شده بود تا خودروهای دست دوم وارد بازار ایران شود. در صورتی که دولت بتواند ارز کالاهای اساسی و دارو را تأمین کند، نیازی به دخالت دولت نیست و بازار می‌تواند خود را تنظیم کند.

همچنین وی در صحبت‌های اخیر خود به منشاء ارز خارجی و دلارهای مردمی اشاره کرد که با تصویب قانون آن، دیگر نیازی به تأمین ارز توسط دولت برای واردات خودرو نیست. در نهایت با وعده‌های اعلام شده به نظر می‌رسد که در صورت پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم، سرعت واردات خودرو به حد قابل قبولی افزایش یابد و این موضوع نه‌تنها موجب تعطیلی شرکت‌های تولیدکننده خودرو نخواهد شد، بلکه باعث افزایش رقابت و در نهایت افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.










source

ecokhabari

توسط ecokhabari