Wp Header Logo 589.png

به گزارش بولتن نیوز، آیا شما از جمله کسانی هستید که با شیر میانه چندان خوبی ندارند، یا برعکس، تا هر صبح یک فنجان شیر ننوشید روزتان شب نمی‌شود، یا اگر هر شب قبل از خواب یک لیوان شیر ننوشید خواب آسوده‌ای نخواهید داشت. نمی‌توان نقش شیر و سایر محصولات لبنی را در یک سبد غذایی سالم نادیده گرفت. مصرف شیر با توجه به ارزش غذایی آن، برای کسانی که دستگاه گوارششان قادر است به راحتی آن را حضم کند، بسیار توصیه می‌شود. استحکام استخوان‌ها و رشد عضلات، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و … تنها بخشی از فواید نوشیدن شیر esl هستند. البته مصرف شیر قبل از خواب شبانه نیز به نوبه خود فوایدی دارد که در این مقاله مختصراً به آن می‌پردازیم.

 

ارزش غذایی شیر

شیر مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های مختلف، از ویتامین A، C، D و K گرفته تا ویتامین‌های گروه B را در خود دارد. هم‌چنین، شیر حاوی املاح معدنی گوناگون، هم‌چون فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیظیم، منگنز، آهن، روی و مس است. اسیدهای آمینه (آمینو اسیدهای) موجود در شیر نیز در تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد. وجود پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیز این ماده غذایی را به منبعی ارزشمند برای تأمین نیازهای بدن انسان بدل کرده است.

 

بهتر است شیر را در چه زمانی بنوشیم؟

هرچند هیچ تحقیقی مصرف شیر در زمانی خاص را دقیقاً توصیه نمی‌کند، اما پیرامون بهترین زمان مصرف آن در شبانه‌روز، بررسی‌هایی انجام شده و نتایجی به دست آمده است. کسانی که مشکل گوارشی ندارند و می‌توانند شیر را به راحتی حضم کنند، بهتر است روزانه تا دو لیوان شیر را بنوشند. این مقدار در نوجوانان درحال بلوغ به سه لیوان و در مادران شیرده به چهار لیوان می‌رسد.

بدترین زمان برای مصرف شیر هنگام ناهار است، زیرا موجب کاهش میل به خوردن غذا و اختلال در تغذیه بدن می‌شود. اما، مصرف شیر در وعده صبحانه، خصوصاً برای کودکان و نوجوانان در سن بلوغ، بسیار توصیه می‌شود و موجب جذب بهتر کلسیم و سایر املاح معدنی و تأمین انرژی روزانه بدن می‌گردد.

ورزشکاران می‌توانند با نوشیدن شیر کم‌چرب یا بدون چربی پس از انجام ورزش، به تقویت ماهیچه‌هایشان کمک کنند. افراد میانسال و مسن بهتر است عصرها شیر بنوشند تا انرژی از دست رفته خود را جبران نمایند. اگر دچار برخی اختلالات گوارشی، مانند نفخ یا درد شکم نمی‌شوید، مصرف شیر، ترجیحاً شیر گرم یا ولرم، قبل از خواب شبانه برای همه گروه‌های سنی بسیار سودمند است که در ادامه، به شماری از فایده‌های نوشیدن شیر قبل از خواب اشاره می‌کنیم.

 

مهم‌ترین فایده‌های نوشیدن شیر قبل از خواب

خواب آرام و منظم با نوشیدن شیر

با نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب شبانه، استراحتی آرام و منظم را به خود هدیه دهید. شیر حاوی یک آمینو اسید ضروری به نام تریپتوفان Tryptophan است که موجب ترشح سروتونین در بدن می‌شود. سروتونین به نوبه خود سبب ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که مسؤولیت خواب خوب در بدن را بر عهده دارد. ملاتونین موجب آرامش اعصاب و تنظیم ساعت خواب می‌گردد.

 

نوشیدن شیر قبل از خواب استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

نوشیدن شیر قبل از خواب شبانه، به دلیل وجود پروتئینی به نام لاکتیوم در آن، موجب کاهش فشار خون، کاهش سطح کورتیزول و شل شدن عضلات می‌شود و درنتیجه، خوابی آرام و راحت را به دنبال خواهد داشت. هورمون کورتیزول که به هورمون استرس نیز معروف است، از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و به تنظیم فشار خون، افزایش قند خون و تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند که البته افزایش غیرطبیعی میزان آن موجب بیماری و اختلال در عملکرد بدن انسان می‌گردد.

 

نوشیدن شیر قبل از خواب، عاملی برای کمک به سلامت قلب و عروق

جالب است بدانید که نوشیدن شیر گرم قبل از خواب سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می‌شود و بدین‌ترتیب، از میزان خطر انسداد عروق، سکته یا حمله‌های قلبی و ابتلا به دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کاهد.

 

پیشگیری از دیابت با نوشیدن شیر قبل از خواب

یکی دیگر از فواید نوشیدن شیر قبل از خواب پیشگیری از ابتلا به دیابت است. با نوشیدن منظم شیر کم‌چرب قبل از خواب می‌توان احتمال ابتلا به نوع دوم دیابت، خصوصاً در بزرگسالان را تا اندازه زیادی کاهش داد.

 

بهبود فعالیت دستگاه گوارش با نوشیدن شیر قبل از خواب

نوشیدن شیر قبل از خواب می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارش هم تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. کسانی که از یبوست رنج می‌برند، می‌توانند با نوشیدن شیر قبل از خواب به رفع آن کمک کنند. البته توجه داشته باشید که شیر را همراه با وعده شام میل نفرمایید، زیرا باعث اختلال در حضم غذا خواهد شد. توصیه می‌شود حداقل دو ساعت قبل از خواب شیر را بنوشید. نوشیدن شیر سرد هم میزان اسید معده را کاهش می‌دهد و از سوزش معده هنگام خواب پیشگیری می‌کند. مخلوط شیر و عسل مانند یک پروبیوتیک عمل می‌کند و با کمک به حضم غذا، خواب راحت‌تری را به شما هدیه می‌دهد.

 

نوشیدن شیر قبل از خواب، میزان انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد

می‌توانید با نوشیدن شیر گرم قبل از خواب شبانه، با ذخیره انرژی، فعالیت‌هایتان در روز بعد را به خوبی بهبود ببخشید. این کار سبب می‌شود طی روزمرگی‌های خود کمتر احساس خستگی و کسالت کنید.

 

تأثیر نوشیدن شیر قبل از خواب بر سلامت استخوان‌ها

حتماً شما هم بسیار شنیده‌اید که مصرف لبنیات، به ویژه خود شیر، سبب استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی و درنتیجه، پیشگیری از شکستگی آن می‌شود. میزان کلسیم بالای شیر و به علاوه، اسیدهای آمینه موجود در آن بر سلامت استخوان‌ها و تقویت عضلات تأثیر قابل توجهی دارد. مصرف شیر قبل از خواب موجب می‌شود در زمان استراحت بدن مقدار بیشتری از مواد مغذی را جذب کند و اثرگذاری بهتری بر بدن داشته باشد.

 

مصرف شیر قبل از خواب سلامت دندان‌ها را هم در پی دارد

شیر نوعی لمینت طبیعی محسوب می‌شود. مصرف شیر، خصوصاً قبل از خواب، با توجه به میزان فراوان پروتئین آن، علاوه بر استحکام استخوان‌ها، موجب استحکام و البته درخشندگی دندان نیز خواهد شد و طول عمر بیشتری را به دندان‌های شما خواهد بخشید.

 

افزایش درخشندگی پوست و سلامت مو با نوشیدن شیر قبل از خواب

مواد مغذی موجود در شیر از اتلاف کلاژن موجود در پوست پیشگیری می‌کند و درنتیجه، پوست جوان‌تری را به ارمغان می‌آورد، پس با مصرف شیر می‌توان به براقی و شفافیت پوست کمک کرد. ویتامین ب۱۲ B12 موجود در شیر هم انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر بیماری‌های پوستی را به همراه دارد. وجود کلسیم، پتاسیم و ویتامین آ Aدر شیر نیز مانع نازک شدن مو می‌شود و بر درخشندگی آن نیز اثر مثبت می‌گذارد.

 

اگر به دنبال لاغری هستید، قبل از خواب شیر بنوشید

با نوشیدن شیر قبل از خواب به لاغری خود کمک کنید. شیر سرد موجب افزایش تراکم استخوان و درنتیجه، کاهش وزن می‌شود. نوشیدن یک لیوان شیر کم‌چرب گرم قبل از خواب، با توجه به وجود مواد مغذی در آن، از اشتهای شما می‌کاهد و باعث می‌شود کسانی که در طول شب عادت به ریزه‌خواری دارند بتوانند آن را ترک کنند.

با توجه به دیرحضم بودن پروتئین شیر، بدن در هنگام خواب فرصت لازم برای عضله‌سازی را پیدا می‌کند و سوخت و ساز بیشتری خواهد داشت که این امر کاهش راحت‌تر وزن را به دنبال دارد. مصرف شیر، سوختن کالری موجود در بدن را نیز سرعت می‌بخشد. هم‌چنین، نوشیدن شیر قبل از خواب، با بهبود کمیت و کیفیت خواب شبانه، سبب می‌شود در طول روز، کمتر احساس گرسنگی کنیم و همین نتیجه ساده، به صورت غیرمستقیم، بر لاغر شدن ما تأثیر می‌گذارد.

 

تسکین سرماخوردگی با نوشیدن شیر و زردچوبه قبل از خواب

نوشیدن شیر همراه با مقداری زردچوبه قبل از خواب شبانه، علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی مخلوط شیر و زردچوبه می‌تواند روند بهبود این بیماری را تسهیل کند.

 

نوشیدن شیر قبل از خواب سبب بهبود علائم قاعدگی می‌شود

خانم‌هایی که در دوران قاعدگی (عادت ماهیانه) به سر می‌برند، می‌توانند با مصرف شیر قبل از خواب علائم قاعدگی خود را بهبود دهند. مصرف شبانه شیر موجب تسکین بعضی علائم قاعدگی، مانند افسردگی، تغییرات خُلقی، کمردرد و سردرد می‌شود. مصرف شیر قبل از خواب به بهبود شیردهی مادران دارای نوزاد هم کمک شایانی می‌کند.

 

سخن کوتاهی در پایان

شیر را بهتر است در وعده صبحانه یا قبل از خواب شبانه و بهتر از آن، در هر دو وعده مصرف کرد. نوشیدن شیر، ترجیحاً به صورت گرم و ولرم توصیه می‌شود، اما شیر سرد هم فواید خاص خودش را دارد. با نوشیدن شیر قبل از خواب می‌توان بدن سالم‌تر و زندگی لذت‌بخش‌تری را برای خود به ارمغان آورد.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com