Wp Header Logo 1539.png

شفقنا-در میانه هشدارها و نگرانی‌ها درباره افزایش میزان فقر و تاثیرگذاری آن بر وضعیت عراق، مرکز راهبردی حقوق بشر این کشور اعلام کرد 25 درصد از مردم عراق زیر خط فقر قرار دارند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، میانگین  فقر در عراق بر اساس درآمد روزانه خانواده سنجیده می‌شود و حداقل آن معادل هشت دلار در روز است همچنین آمارهای برنامه جهانی غذا حاکی از آن است که دو میلیون و چهارصد هزار نفر در عراق نیاز فوری به غذا دارند.

«حازم الردینی»، معاون مرکز راهبردی حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای گفت: علیرغم تلاش های زیادی که دولت برای بازسازی راه‌ها، مسکن و سایر بخش‌ها انجام می‌دهد، مسائل عمده‌ای وجود دارد که زندگی روزمره شهروندان عراقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن موضوع فقر و کمبود فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی است به طوری که وزارت برنامه‌ریزی تخمین می‌زند که تقریباً 25 درصد از جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می‌کنند که بیش از ده میلیون نفر از جمعیت 43 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهد.

الردینی افزود: اگرچه وزارت کار از طریق اداره رفاه اجتماعی حقوق ماهیانه برای دو میلیون خانوار توزیع می‌کند، اما بیش از یک میلیون خانواده مستحق دریافت حقوق تامین اجتماعی هستند، اما بودجه سال 2024 فاقد هرگونه تخصیص جدید است و بیش از یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار بیکار در اداره کار ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت عراق موظف است با تدوین یک برنامه راهبردی برای پنج سال آینده که بر حمایت از صنعت و کشاورزی ملی و کاهش واردات محصولات کشاورزی و صنعتی تمرکز دارد، برای کاهش فقر و نرخ بیکاری در عراق به طور جدی تلاش کند. دولت عراق همچنین باید جلوی ورود نیروی کار خارجی به بازار عراق را بگیرد، این امر موجب کاهش فرصت‌های شغلی برای عراقی‌ها شده است به طوری که اکنون یک میلیون کارگر  خارجی در عراق حضور دارد در حالی که طبق داده‌های وزارت کار، تنها حدود چهل هزار نفر به طور رسمی ثبت نام کرده‌اند و مجوز کار دارند.

از سوی دیگر، «فالح القریشی»، پژوهشگر امور اجتماعی به العربی الجدید گفت: «افزایش مداوم نرخ فقر در عراق بدون راه‌حل‌های فوری دولت، خطرات بزرگی را برای جامعه عراق به همراه دارد، زیرا این نرخ بالا تاثیر زیادی در افزایش میزان خودکشی و جرائم مختلف به ویژه سرقت، قتل و غیره دارد.

متن این خبر در العربی الجدید

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com