Wp Header Logo 1601.png

شفقنا آینده- خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی تلاش کرده به پاسخ این پرسش برسد که چه کشورهایی از رونق تقاضای اورانیوم بیشترین سود را خواهند برد؟! این گزارش به این دلیل تنظیم شده که به عقیده بسیاری از کارشناسان و نشریات غربی، ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه توسط ایالات متحده که گفته می‌شود قرار است از ماه اوت اجرایی شود، احتمالاً مانند دیگر تحریم.های شکست‌خورده غرب بیشتر به خود غربی‌ها آسیب خواهد زد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ کارشناسان انرژی نشریه اکونومیست عقیده دارند رقابتی که پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های کوته‌بینانه غرب بر روسیه بر سر اورانیوم این کشور شکل گرفته، وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه را آشکارتر از همیشه کرده است.

اورانیوم طبیعی که حاوی تقریباً 0.7 درصد ایزوتوپ اورانیوم 235 است، اولین ماده معدنی در آغاز زنجیره تأمین انرژی هسته‌ای به شمار می‌آید. با این حال درصد اورانیوم برای استفاده به عنوان سوخت هسته‌ای، باید از طریق غنی.سازی به 3 تا 5 درصد افزایش یابد.

قزاقستان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم در جهان است، اما متأسفانه از نگاه اروپا، این کشور روابط نزدیکی با روسیه دارد و به تازگی هم میزبان اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سال 2024 بوده است.

اکونومیست خاطرنشان کرده که با شروع ممنوعیت قریب‌الوقوع واردات اورانیوم غنی‌شده روسیه، غرب سعی دارد راه‌های بیشتری برای واردات مستقیم اورانیوم استخراج شده از قزاقستان ابداع کند.

جو بایدن رئیس.جمهور ایالات متحده با امضای قانونی ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه را از اواسط ماه مه قطعی کرده است. در واقع این کشور هرگونه واردات اورانیوم پرتودهی نشده با غنای پایین را، چه از فدراسیون روسیه و چه از تولیدات نهادهای روسی در هر کشور دیگری، ممنوع اعلام کرده است. این قانون از 11 اوت اجرایی خواهد شد.

با این حال، این قانون برای مواردی که یک رآکتور هسته‌ای یا شرکت انرژی هسته‌ای آمریکایی برای ادامه فعالیت هیچ منبع جایگزین اورانیوم با غنای پایین نداشته باشد، تا اول ژانویه 2028 معافیت‌هایی را پیش‌بینی کرده است. هم‌چنین در صورتی نیز که طبق تشخیص دولت واردات اورانیوم در راستای منافع ملی آمریکا به شمار آید، تا اول ژانویه 2028 معافیت‌هایی برای این ممنوعیت در نظر گرفته خواهد شد. این در حالی است که ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه تا 31 دسامبر 2040 اعتبار خواهد داشت.

با تمام مسایلی که درباره این قانون و ممنوعیت و البته دلایل آشکار و نهان آن می‌توان گفت، اما، نگاهی گذرا به داده‌هایی که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد که چه کسانی از ممنوعیت واردات اورانیوم سود خواهند برد.

ذخایر اورانیوم قزاقستان در سال 2022 در رتبه اول جهان قرار داشت و البته بعد از این کشور هم کانادا دومین کشور بزرگ از این نظر بود.

قزاقستان در سال 2023 نیز با تولید 43 درصد از صادرات جهانی اورانیوم پیشتاز بود. استرالیا، نامیبیا و کانادا نیز در این سال در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. پیش‌بینی می‌شود قزاقستان تا سال 2025 این جایگاه را در اختیار داشته باشد و حتی بتواند جایگاهش را تثبیت و مستحکم کند.به خصوص که این کشور از نظر زمین‌شناسی محل‌های ذخایر اورانیوم از امکان استخراج کم‌هزینه بهره‌مند است که به این معناست که سود بالایی را تضمین می‌کند.

حالا با توجه به درصد قابل توجهی از اورانیوم قزاقستان و استخراج آن که در اختیار روسیه قرار دارد؛ و هم‌چنین با اشاره به این موضوعات- که حدود نیمی از اورانیوم قزاقستان به چین می‌رود و روسیه نیز تقریباً 44 درصد از ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم جهان را در اختیار دارد (ظرفیت باقی‌مانده در اختیار آلمان، هلند، بریتانیا و ایالات متحده قرار دارد)؛ می‌‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا سود این تحریم و ممنوعیت به آمریکا و غرب خواهد رسید یا به چین- که ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه به آمریکا باعث خواهد شد بی‌دردسرتر از همیشه مابقی اورانیوم قزاقستان را هم تصاحب کند؟!

این البته جدای از استدلالی است که کارشناسان در گفتگو با اسپوتنیک مطرح می‌کنند- و می‌گویند که جایگزینی صادرات ممنوعه اورانیوم روسیه به ایالات متحده آمریکا «سال‌ها» طول خواهد کشید

متن کامل این گزارش را در اسپوتنیک بخوانید

 

 

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com