Wp Header Logo 2068.png
لزوم توجه به تشکل‌ها به‌جای پیمانکاران

دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران با اشاره به اینکه میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران از درخواست‌های اعضای سمن‌هاست، گفت: رسانه و تشکل‌ها اهداف مشترکی دارند و آن پیگیری مطالبات مردمی است.

خبرگزاری میزان- ابویی دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران در نشست سازمان‌های مردم نهاد که به مناسبت روز ملی سمن‌ها برگزار شد، گفت: سعی داریم که امروز صدا، چالش‌ها و سخنان سمن‌ها به گوش مسئولان و مردم برسد.

وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری ستاد سمن‌ها در شهر تهران در مورد هدف شکل گیری این ستاد، گفت: سمن‌ها به عنوان خبرگان شهری در حوزه مشورتی به عنوان بازوی مشورتی اعضای شورای شهر تهران شکل گرفتند و نقش الگوسازی سمن‌ها و نقش نظارتی دارند که به عنوان دیده بانان شهر نقش آفرینی کنند.

ابویی با بیان اینکه یکی از ارکان توسعه در کشور رسانه و تشکل‌هاست، گفت: امروز حکمرانی در کشور‌ها باید کار را به حلقه‌های میانی واگذار کنند و اگر قرار است کشور اداره شود باید نقش اساسی از سمن‌ها و تشکل‌ها در برنامه‌ریزی و نظارت و مطالبه گری داشته باشیم و حکمرانی کشور بداند می‌بایست از ظرفیت تشکل‌ها بهره بگیرند.

وی افزود: امروز بسیاری از بار دولت‌ها در عرصه‌های مختلف بر دوش سمن‌هاست و دولت‌ها باید به این سمت بروند که به سمن‌ها در تصمیم گیری و در نقش نظارتی و پیگیری مطالبات بها دهند.

دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران گفت: رسانه و تشکل‌ها اهداف مشترکی دارند و آن پیگیری مطالبات مردمی است و سمن‌ها فارغ از نگاه سیاسی و ساختار‌های سنگین اداری با روحیه داوطلبان کارشناسان وارد میدان شدند و، چون سمن‌ها صدای خود مردم هستند قطعا پذیرش آن‌ها از سوی مردم بهتر و سریعتر خواهد بود؛ اما معتقدیم دولت‌ها به دلیل عدم شناخت و باور برخورد‌های متفاوتی با سمن‌ها داشتند و برخی خوب و برخی ضعیف تر، از این ظرفیت سمن‌ها استفاده کردند.

دبیرستاد سمن‌های شهر تهران با تأکید بر اینکه ایجاد توان‌افزایی و توانمندسازی سمن‌ها و زیرساخت‌های لجستیکی از درخواست‌های اعضای سمن‌هاست، گفت: قوانین دست و پاگیر یکی از چالش‌هاست و موسساتی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند باید حق بیمه و مالیات بپردازند و ایجاد فرصت میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران از دیگر درخواست‌های اعضای سمن‌هاست. 

اولین راهبرد ما این است که یک مرجع شاخص و معین برای سیاست‌گذاری سمن‌ها وارد عمل شود و زمینه توسعه سازمان‌های مردم نهاد به ویژه برای نسل جوان را فراهم کند.

ابویی با تأکید بر استفاده از ظرفیت آینده‌پژوهی برای سمن‌ها، گفت: قوانین و زیرساخت‌های حقوقی تشکل‌ها با چالش روبه‌روست و تصمیمی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و سمن‌ها بر اساس مصوبات هیئت وزیران فعالیت می‌کنند و قانون تشکل‌ها بیش از یک دهه است که بین مجلس و تشکل‌ها در رفت و آمد است و به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: پیش‌بینی آیین‌نامه‌ها و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌ها و مرجعیت دادن یک نهاد مشخص به عنوان صادر کننده مجوز‌ها و به رسمیت شناختن تشکل‌ها به عنوان تصمیم‌سازان و استفاده از ظرفیت کادرسازی آن‌ها از جمله راهبرد‌هایی است که انتظار می‌رود مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com