Wp Header Logo 921.png

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: استفاده از کولر‌های گازی مصرف برق را تا ۶۲۰ کیلووات ساعت افزایش می‌دهد که در این صورت مشترکان باید منتظر قبض برق‌هایی تا دو میلیون تومان باشند. 

هر کولری مناسب هر خانه‌ای نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تابستان که تیغه‌ی نور خورشید فرق سر زمین را می‌سوزاند، هرکس به دنبال خلاصی از گرما است، خلاصی که بدون هزینه هم نیست. در ایران هر مشترک فقط در صورتی که تا میزان مشخصی برق مصرف کند می‌تواند یارانه برق بگیرد و بیشتر از آن، هزینه برق او پله‌پله آزاد می‌شود.

الگوی مصرف در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی ۳۰۰ کیلووات ساعت است و در مناطقی مانند استان‌های مجاور خلیج‌فارس و دریای عمان مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس، این عدد ۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

در تابستان بیشترین برق را کولر‌ها مصرف می‌کنند؛ استفاده از انواع مختلف آنها به صورت مستقیم با اینکه کمتر یا بیشتر از الگو برق مصرف کنید، ارتباط دارد. 

مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید اگر کولر‌های آبی قدیمی، ۱۰ ساعت در شبانه‌روز روشن باشند، در ماه ۱۲۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند و اگر به همین تعداد ساعت از کولرگازی استفاده کنند، میزان مصرف ماهانه آنها ۶۲۰ کیلووات ساعت یعنی دو برابر الگوی مصرف خواهد شد.

علاوه بر کولر‌های آبی قدیمی و گازی، نوع سوم دیگری از کولر‌های آبی وجود دارد که به بی ال دی سی معروف هستند. این کولر‌ها گرچه هنوز بین مردم جا نیفتاده‌اند، اما آنطور که مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید نصف کولر‌های آبی معمولی یعنی فقط ۶۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند.

 تفاوت مصرف‌انواع کولر‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قبض برق مشترکی که تا ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده، به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰ تومان محاسبه می‌شود و هزینه یک ماه مصرف برق او، ۳۰ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیشتر از دو برابر الگو یعنی ۶۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کنید، هرکیلووات ساعت برق، هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود و باید در انتظار قبض برق‌های ۹۰۰ هزار تومانی باشید. (این عدد طبق، نرخ‌های اعلامی شرکت توانیر در سال ۱۴۰۲ است) 
 
 حامد احمدی، مدیر هوشمندسازی شرکت توانیر همچنین درخصوص مصرف برق کولر‌های گازی می‌گوید: اگر مشترکان در مناطقی با الگوی ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه، از کولرگازی استفاده کنند باید منتظر قبض برق‌های تا دو میلیون تومان باشند، درصورتی که اگر به سمت استفاده از کولر‌های بی‌ال‌دی‌سی بروند، مصرفی تا الگو خواهند داشت و می‌تواننداز یارانه برق برخوردار باشند. 

مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید یکی از علل ۹ درصد افزایش مصرف برق در تابستان امسال کولر‌های گازی هستند.

طبق گفته وی امسال حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار کولر گازی به سیستم سرمایشی کشور اضافه شده که بخشی از آنها مربوط به مناطق شمالی و غیرگرمسیر کشور است در صورتی که این کولر‌ها با توجه به ساختارشان (جذب رطوبت محیط) مناسب مناطق شرجی کشور هستند. 

روند صعودی استفاده از کولر‌های گازی از دو نظر می‌تواند در آینده مشکل ایجاد کند، اول اینکه سرعت افزایش مصرف از سرعت افزایش ظرفیت تولید برق، بیشتر است، برای مثال طبق آمار‌های وزارت نیرو، تابستان امسال مصرف برق درحالی ۶ هزار و ۲۴۰ مگاوات ساعت نسبت به سال گذشته افزایش داشته که توان تولید برق از سال ۱۴۰۰ تا کنون فقط ۷ هزار و ۶۷۲ مگاوات ساعت بیشتر شده. 

دومین مورد نیز افزایش هزینه قبض برق مشترکان به دنبال استفاده از کولر‌های گازی یا کولر‌های آبی با استاندارد پایین است، به همین دلیل از سال آینده هنگام خرید کولر باید به این نکته توجه کنید که کجا و با چه نوع آب‌وهوایی زندگی می‌کنید، زیرا کولر نامناسب هم برای خودتان و هم برای کشور هزینه‌زا است.

گزارش از محبوبه شریفی‌گل، خبرنگار حوزه انرژی خبرگزاری صداوسیما

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com