Wp Header Logo 9.png

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

اقتصاد۲۴- رویوالک (Rooivalk)، یک هلیکوپتر تهاجمی است که توسط شرکت هوانوردی دنل آفریقای جنوبی ساخته شده است. نیروی هوایی آفریقای جنوبی ۱۲ فروند رویوالک‌ای اچ-۲‌ای سفارش داد که اولین آن‌ها در ژوئیه ۱۹۹۹ وارد خدمت شد.

پس از تحویل این بالگرد‌ها قرار بود موشک ضد تانک موکوپا ZT-۶ بر روی آن‌ها نصب شود. سفارش تولید موکوپا در مارس ۲۰۰۴ انجام شد. تاخیر در توسعه این موشک موجب تاخیر قابل توجهی در ادغام آن با رویوالک شد.

در می ۲۰۰۷ گروه دنل اعلام کرد که توسعه رویوالک را متوقف می‌کند، اما در نوامبر ۲۰۰۷ دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد که ۱۳۷ میلیون دلار در پروژه رویوالک سرمایه گذاری خواهد کرد تا آن را تا سال ۲۰۱۱ به وضعیت عملیاتی برساند.

کابین خلبان هلیکوپتر تهاجمی رویوالک 

کابین‌های خلبان در پیکربندی پشت سر به صورت پلکانی است. افسر سیستم‌های تسلیحاتی در کابین جلو و خلبان در کابین در بالا می‌نشینند. کابین‌های خلبان با زره محافظت می‌شوند.

یک نمایشگر دید روی کلاه ایمنی TopOwl ساخت شرکت هوانوردی تالس یک نمایشگر اطلاعاتی را در اختیار خدمه قرار می‌دهد. TopOwl دارای یک سیستم اندازه گیری یکپارچه برای هدایت یک سلاح مانند توپ یا سر جستجوگر موشک هوا به هوا است. دارای تقویت کننده تصویر Gen IV و قابلیت فلیر یکپارچه است و با فشار دادن یک دکمه انتقال از روز به شب را فراهم می‌کند.

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

رویوالک ساختاری مقاوم در برابر تصادف دارد و دارای ویژگی های مخفی کاری از رادار، بصری، مادون قرمز و آکوستیک است.

تسلیحات رویوالک

رویوالک طیف گسترده‌ای از تسلیحات انتخاب شده برای ماموریت مورد نیاز از ماموریت‌های ضد زره و ضد هلیکوپتر گرفته تا ماموریت‌های سرکوب زمینی و کشتی را حمل می‌کند. این هلیکوپتر می‌تواند با استفاده از توپ نصب شده روی دماغه و طیف وسیعی از مهمات نصب شده در زیر بال، با چندین هدف در برد کوتاه و بلند درگیر شود.

توپ ۲۰ میلی متری F۲ دو تغذیه‌ای و گازی، مهمات پرسرعت (۱۱۰۰ متر بر ثانیه) را با سرعت ۷۴۰ گلوله در دقیقه شلیک می‌کند. دو بسته مهمات تا ۷۰۰ گلوله مهمات آماده شلیک را در خود جای می‌دهد. سرعت شلیک توپ ۹۰ درجه در ثانیه است. این توپ روی هلیکوپتر نصب شده است.

رویوالک قرار بود به موشک ضد زره دوربرد موکوپا که توسط بخش کنترون دنل ساخته شده بود مسلح شود. موکوپا دارای سر جستجوگر لیزری نیمه فعال است و به یک کلاهک پشت سر هم مجهز است. برد بیش از ۸.۵ کیلومتر است. رویوالک همچنین می‌تواند موشک‌های هلفایر یا هات ۳ را شلیک کند.

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

رویوالک می‌تواند چهار موشک هوا به هوا مانند سیستم‌های هوافضای دنل  V۳C دارتر یا ام بی دی‌ای را حمل کند.

V۳C دارتر دارای یک جستجوگر مادون قرمز و یک دید نصب شده روی کلاه ایمنی برای تعیین هدف است. موشک میسترال که توسط نیروی هوایی آفریقای جنوبی انتخاب شده است، دارای جستجوگر مادون قرمز است و برد آن تا ۶ کیلومتر می رسد.

رویوالک  مجهز به شلیک موشک‌های هوایی با باله تاشو ۷۰ میلی متری از شرکت فورجس دِزیبروگ بلژیکی با طیف وسیعی از کلاهک‌ها است که با توجه به نوع اهداف مورد نظر قابل انتخاب است.

جنگ الکترونیک رویوالک 

مجموعه جنگ الکترونیک رویوالک مجموعه کاملاً یکپارچه حفاظت از خود جنگ الکترونیک هلیکوپتر است که شامل هشدار رادار، هشدار لیزری و سیستم توزیع اقدامات متقابل است.

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

اخطار لیزری پوشش فرکانس لیزر پهن باند را برای شناسایی و نمایش تهدیدات لیزری برد یاب، تعیین و هدایت موشک فراهم می‌کند. سیستم توزیع اقدامات متقابل که در حالت دستی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک کار می‌کند، با کارتریج‌های چف و فلر شارژ می‌شود.

کنترل آتش رویوالک

تشخیص، دریافت و ردیابی هدف با استفاده از دوربین تثبیت شده روی دماغه، TDATS انجام می‌شود. دوربین TDATS مجهز به سنسور تلویزیون سطح پایین، مادون قرمز با نگاه رو به جلو، ردیاب خودکار، فاصله یاب لیزری و نشانگر لیزری است.

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

ناوبری و ارتباطات رویوالک

رویوالک به یک مجموعه ناوبری پیشرفته شامل سنسور سرعت رادار داپلر، سیستم موقعیت یابی جهانی هشت کاناله هوانوردی تالس، واحد حسگر هدینگ و یک واحد داده هوایی مجهز است.

رویوالک؛ هلیکوپتر تهاجمی آفریقای جنوبی

مجموعه ارتباطی شامل دو فرستنده گیرنده VHF/UHF با پردازش گفتار FM، AM و دیجیتال، یک رادیو HF با پرش فرکانس و کانال‌های صوتی و داده ایمن و یک فرستنده IFF است.

مشخصات فنی کلی هلیکوپتر رویوالک 

خدمه: خلبان، افسر سیستم‌های تسلیحاتی

ماموریت ها: ضد زره، سرکوب زمینی، ضد هلیکوپتر، کشتی، شناسایی و ضد شورش

روتور اصلی تا دم روتور: ۱۸۷۳۲ میلی متر

قطر روتور اصلی: ۱۵۵۸۰ میلی متر

ارتفاع کلی: ۵۱۸۷ میلی متر

طول: ۱۶.۳۹ متر

حداکثر وزن برخاست: ۸۷۵۰ کیلوگرم

حداقل وزن عملیاتی: ۵۷۳۰ کیلوگرم

حداکثر سوخت داخلی: ۱۴۶۹ کیلوگرم

قدرت: ۲ عدد موتور توربوشفت ۱K۲ توربومکا ماکیلا

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com