Wp Header Logo 337.png

رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در لهستان، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:















لینک کوتاه کپی شد








سفیر اسبق ایران در لهستان گفت: دلیل اصلی اینکه عربستان تمایل زیادی پیدا کرد تا روابط‌‌ش با ما را اصلاح و احیا کند همان اهداف بلند اقتصادی‌ بود که در آنجا (خلیج فارس) دنبال می‌کرد. اگر چین واسطه شد باز دلیلش این است که چین هم در پی اهداف بلند اقتصادی است که به این منطقه نیاز دارد و اتفاقاً ما هم دنبال همین هستیم. یعنی همواره پیشرو صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده‌ایم و همیشه این هدف را دنبال کرده‌ایم.




به گزارش تجارت نیوز،


رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در لهستان، در بخشی از گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که بهبود مناسبات ایران و عربستان در چه حوزه‌هایی اولویت دارد گفت:

  • دلیل اصلی اینکه عربستان تمایل زیادی پیدا کرد تا روابطش با ما را اصلاح و احیا کند همان اهداف بلند اقتصادی‌ بود که در آنجا (خلیج فارس) دنبال می‌کرد. اگر چین واسطه شد باز دلیلش این است که چین هم در پی اهداف بلند اقتصادی است که به این منطقه نیاز دارد و اتفاقاً ما هم دنبال همین هستیم. یعنی همواره پیشرو صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده‌ایم و همیشه این هدف را دنبال کرده‌ایم.
  • ما پیشنهاددهنده این بودیم که توافق همکاری‌های امنیتی جمعی در منطقه راه بیفتد و خودمان از منطقه خودمان دفاع کنیم، خودمان برنامه برای توسعه اقتصادی منطقه داشته باشیم و جلوی دخالت و نفوذ بیگانگان را بگیریم و حتی با بعضی از کشورها از جمله عربستان هم، در گذشته توافق امنیتی داشته‌ایم. ولی در دوره جدید حتماً همین نکته‌ای که شما اشاره کردید درست است، ما باید برای یک برنامه‌ریزی اقتصادیِ چندوجهی خلاقیت خودمان را نشان دهیم و برنامه داشته باشیم.
  • اصولاً الان در دنیا روابط سیاسی بین کشورها اگر در آن منافع اقتصادی تعریف نشود هیچ ثبات و پایداری‌ای ندارد. یعنی کشورها وقتی روابط با کشورهای دیگر را جدی می‌گیرند، سعی می‌کنند در آن منافع بلندی را تعریف کنند که هر دو طرف سود ببرند و ما هم باید دنبال این باشیم. حتماً عربستان خودش یک ظرفیت بزرگ است و وقتی عربستان موضع سیاسی‌اش را ملایم می‌کند یا به سمت همکاری می‌آید شاهد هستیم که کشورهای عربی دیگر منطقه هم به دنبال عربستان همین سیاست را دنبال می‌کنند.
  • حتماً باید محور مشارکت‌های بزرگ اقتصادی را در دستور کار روابط‌مان با عربستان و کشورهای دیگر عربِ منطقه قرار دهیم. ما هر کدام نیازهایی داریم، بعضی نیازهایمان مشترک است و بعضی از نیازهایمان ممکن است متقابل باشد. چیزی که مشترک است این است که کشورهای منطقه ما اکثراً منابع بزرگ انرژی دارند و می‌خواهند از این منابع انرژی برای توسعه کشور استفاده کنند.
  • ما باید با هم همکاری داشته باشیم تا قیمت نفت و گاز به خاطر رفتاری که کشورهای دیگر دارند سقوط نکند، ارزش ثروت‌ کشورهای منطقه پایین نیاید. با همکاری با هم می‌توانیم همیشه از قیمت نفت و گاز دفاع کنیم، با هم از آن سود ببریم. کشورهای منطقه ما به دنبال این هستند که خام‌فروشی نکنند، صنایع پالایشی و پتروشیمی‌شان را توسعه بدهند.
  • ما هم باید سعی کنیم از مشارکت کشورهای مختلف برای توسعه صنعت پالایش‌مان استفاده کنیم و هم خام‌فروشی را به‌شدت کاهش بدهیم. البته چاه‌های نفت و گاز ما نیاز به سرمایه‌ای بزرگ دارند و شاید بین 150 تا 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.
  • سراغ فناوری‌های جدید برویم. الان اقتصاد کشورها بر اساس فناوری رشد می‌کند. ما استعدادهای زیادی داریم و می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از فناوری‌های مربوط به جوانان و مستعدان کشورمان درآمدزایی بزرگی داشته باشیم و جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

متن و ویدئو کامل گفت‌وگوی رامین مهمانپرست با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببینید.





source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com