Wp Header Logo 2283.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از مدت‌ها پیش این سوال مطرح بود که بعد از عباس علی‌آبادی وزیر صمت دولت سیزدهم، خودروهای برقی چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ وزیر صمت دولت سیزدهم که از شرکت مپنا (وابسته به وزارت نیرو) به وزارت صمت آمد، واردات و تولید خودروهای برقی را در دستور کار این وزارتخانه قرار داد و به نوعی پروژه برقی‌سازی صنعت خودروی ایران با وزارت عباس علی‌آبادی در دولت سیزدهم کلید خورد.

وزیر صمت دولت سیزدهم از یک سو خودروسازان را ملزم به ارائه برنامه‌ای برای تولید محصولات برقی کرد و از سویی با تغییر جهت ورود خودرو، واردکنندگان را به ورود برقی‌ها تشویق کرد و حالا با تغییر دولت و در شرایطی که همچنان پروژه خودروهای برقی‌ها با اماواگرهای زیادی روبه‌روست، وزیر نیرو که خود متولی برقی سازی صنعت خودرو در دولت سیزدهم است، ضمن حمایت از برنامه دولت در حوزه توسعه استفاده از خودروهای برقی در کشور، عنوان کرده که به هر کسی که خودرو برقی تولید کند، برق می دهیم.

علی آبادی همچنین روز گذشته در واکنش به موضوع ناتراژی انرژی در کشور با بیان این که متهم اصلی ناترازی در کشور اقتصاد انرژی است، عنوان کرد: وزارت نیرو در نظر دارد با کمک بخش خصوصی و مردم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در ۵ سال آینده تا ۵۰ هزار مگاوات افزایش دهد.

وی همچنین با دفاع از سیاست برقی سازی خودروها در دولت قبل در حالی بر لزوم جایگزینی خودروی برقی به جای خودروهای بنزینی تاکید می کند که علی‌رغم اعلام استفاده از ظرفیت های انرژی های تجدید پذیر برای حل ناتراژی در مصرف برق و سیاست توسعه خودروهای برقی و ایستگاه های شارژ این خودروها، همچنان به دلیل نبود زیرساخت و مشکل تامین برق این خودروها، ابهامات زیادی برای تداوم سیاست برقی سازی ناوگان حمل و نقل در دولت چهاردهم وجود دارد.

از سویی اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال افزایش ناترازی در مصرف برق در گزارشی توسعه خودروهای برقی‌ را منوط به بلوغ در فناوری و سرمایه‌گذاری زیرساختی دانسته و پیش‌بینی کرده است که تا ۱۰ سال آینده احتمال توسعه در این زمینه ضعیف خواهد بود.

داوود مددی

رفع دغدغه تامین برق ایستگاه‌های شارژ با برق تجدیدپذیر

در این زمینه کارشناسان با توجه به بحران کمبود ۱۸ هزار مگاوات برق در سال جاری و تشدید این شرایط در سال های آتی معتقدند که دولت چهاردهم ناگریز است بخشی عمده‌ای از ناترازی برق را با نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کند؛ راهکاری که حالا با آغاز فاز نخست تامین برق ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با برق تجدید پذیر به نظر می رسد بستر لازم برای توسعه این خودروها و رفع دغدغه تامین برق ایستگاه های شارژ و توسعه در این بخش تا حدودی برطرف شده است.

اما در خصوص توسعه خودروهای برقی با استفاده از برق تجدید پذیر، داوود مددی رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدپذیر، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به شرایط خاص کشور در تامین سوخت خودروها و مساله ناتراژی مصرف بنزین در کشور بیان کرد: با سرمایه گذاری و ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر قطعا بهتر می توان زمینه توسعه برقی سازی صنعت خودرو و تامین نیاز ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی برای حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی بود، افزود: البته استفاده از خودروی برقی در صورتی آلودگی های ناشی از سوختن مواد نفتی یا همان سوخت های فسیلی را کاهش می دهد که برق مورد نیاز شارژ باتری این گونه خودروها از انرژی های تجدید پذیر، مانند خورشید، باد، منابع آبی و زیس توده (Biomass) حاصل شود و اگر برق مورد نیاز از سوخت های فسیلی، مانند ذغال سنگ، گازوییل، نفت کوره یا گاز باشد، مناسب نیست و آلایندگی زیست محیطی را بدتر می‌کند.

مزیت ایران در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در خودروهای برقی

رئیس انجمن انرژی های تجدید پذیر با اشاره به مزیت کشور ما در استفاده از انرژی خورشیدی گفت: به جهت باد و خورشید و زیست توده، کشور ما در شرایطی خوبی قرار دارد و بنابراین باید از این منابع استفاده شود چرا که با برق تجدیدپذیر می توان ظرف ۶ ماه نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی را تامین کرد اما اگر انرژی الکتریکی در نیروگاه های حرارتی و با سوخت فسیلی تولید شود با توسعه خودروهای برقی، مصرف این گونه سوخت ها افزایش می یابد.

خطر بحران زیست‌محیطی حاصل از تردد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند و همچنین آلودگی روزافزون هوا و افزایش مصرف بنزین به‌خصوص در کلان‌شهرها ضرورت استفاده از خودروهای برقی را تشدید کرده است. البته باید توجه کرد که برای این بحران‌ها نیز راه‌حل‌های کوتاه‌مدت همچون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که انرژی زیادی مصرف می‌کنند و آلودگی زیادی هم دارند وجود دارد، اما این راه‌حل‌ها موقت است و دیر یا زود کشور باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک برای خودرو حرکت کند. از این رو تاکید کارشناسان بر ورود خودروهای برقی اگر چه امری مثبت است و با راهکارهایی چون استفاده از برق تجدید پذیر و ایجاد زیرساخت ها قابل حل است اما مساله اساسی در این زمینه را باید به نبود استراتژی مشخص و تعریف اهداف معین در این راستا عنوان کرد که هنوز در دولت چهاردهم به وضوح مشخص نشده است.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com