Wp Header Logo 2907.png


به گزارش تجارت نیوز،

پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در ۶ ماهه ابتدایی امسال ارقام جالب توجهی را ارائه کردند. چرا که تمامی شرکت‌های این گروه با وجود کاهش مقدار تولید، موفق به افزایش درآمد خود شده‌اند. این موضوع به رشد قیمت محصولات این گروه به واسطه افزایش قیمت دلار نیما برمی‌گردد.

کارنامه وضعیت پتروشیمی های آروماتیک ار درآمد (1)

با وجود این قضیه تنها پتروشیمی تولیدکننده آروماتیک که در نیمه نخست سال جاری، در دو میدان تولید و فروش موفق ظاهر شده، پتروشیمی بوعلی سینا است. انرژی پرس در این گزارش عملکرد گروه آروماتیک بورس را مورد بررسی قرار داده و مشخص کرده کدام پتروشیمی وضعیت بهتری در تولید و فروش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ داشته است.

وضعیت صنعت آروماتیک در ۶ ماهه ۱۴۰۳

طبق بررسی‌های انرژی پرس شرکت‌های صنعت آروماتیک در ۶ ماهه ابتدایی سال مجموعا سه میلیون ۶۴۷ هزار تن از محصولات خود را تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد پایین آمده است.

این روند سمت درآمد متفاوت بود؛ به طوری که مجموع درآمد آروماتیکی‌های بورس در نیمه نخست سال جاری به ۱۰۹ هزار و ۷۷ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حال باید دید کدام یک از این پتروشیمی‌ها در زمینه رشد درآمدزایی بهتر عمل کردند.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی ها

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌های آروماتیکی

بررسی گزارش‌های پتروشیمی‌های صنعت آروماتیک نشان می‌دهد پتروشیمی بوعلی سینا در ۶ ماهه ابتدایی سال موفق به شناسایی درآمد ۳۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومانی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷.۴ درصد رشد کرده است. از این رو پتروشیمی بوعلی سینا در نیمه نخست سال عنوان «بیشترین افزایش درآمد» را به خود اختصاص داده است.

همچنین پتروشیمی نوری در این مدت توانست علاوه براینکه پردرآمدترین پتروشیمی این گروه شود، درآمد خود را نیز بالا ببرد. به طوری که درآمد این پتروشیمی از ۵۷ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۳.۶ درصدی به ۷۰ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان رساند.

پتروشیمی اصفهان نیز در نیمه نخست امسال موفق شد درآمد خود را حدود ۲۳ درصد بالا ببرد و رقم چهار هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان را ثبت کند. همچنین در آخر پتروشیمی فارابی قرار گرفت که رشد ۹ درصدی درآمد را تجربه کرده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در بخش تولید اما اوضاع کمی متفاوت بود؛ چرا که تنها پتروشیمی بوعلی سینا در ۶ ماهه ابتدایی سال در بخش تولید موفق بود و حجم تولید خود را افزایش داد. به نحوی که مقدار تولید این شرکت از ۹۹۵ هزار تن در نیمه نخست ۱۴۰۲ با رشد پنج درصدی به یک میلیون و ۴۵ هزار تن در نیمه نخست امسال رسیده است.

بیشترین افزایش تولید پتروشیمی

در سمت دیگر اما سه پتروشیمی فارابی، اصفهان و نوری کاهش تولید را تجربه کردند. نکته مهم این است که وضعیت پتروشیمی فارابی به نوعی خطرناک بوده؛ چرا که حجم تولید فارابی در این مدت بیشتر از ۱۶ درصد پایین آمده است.

عملکرد ضعیف فارابی در تولید ادامه دارد

این روند تا حدی وخیم است که در ۶ ماه از سال حتی ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی این پتروشیمی نیز محقق نشده است. طبیعتا اگر شرکتی روی اصول برنامه‌های تولید پیش می‌رفت باید در ۶ ماه از سال، ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی خود را تولید می‌کرد. اما این شرکت تنها ۱۶ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را محقق کرده است.

البته وضعیت پتروشیمی اصفهان نیز به همین شکل بوده و این پتروشیمی در نیمی از سال تنها ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را تولید کرده است. در طرف مقابل اما دو پتروشیمی بوعلی سینا و نوری کارنامه مطلوبی در این بخش داشتند و نمره قابل قبولی می‌گیرند.

بیشترین میزان تحقق ظریفیت اسمی پتروشیمی





منبع :


انرژی پرس





source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com