Wp Header Logo 2914.png

شفقنا- از برخوردهای پر هرج و مرج گرفته تا تخریب لایه اوزون، هزاران ماهواره در مدار زمین می توانند در دهه های آینده ویران کننده باشند. راه حل های مقابله با یک تهدید رو به رشد چیست؟

به گزارش شفقنا از گاردین، نیک شیو، مدیر عامل Astroscale UK، یک شرکت خدماتی درون مداری که مقر آن در ژاپن است، می‌گوید: «از آغاز عصر فضا، ما فرهنگ دور ریختن را داشته‌ایم – کمی شبیه پلاستیک‌ها در اقیانوس».

قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین در گذشته کار بزرگی بود. از زمان پرتاب اولین ماهواره، اسپوتنیک، در سال 1957، با آسان‌تر و ارزان‌تر شدن فرستادن ماهواره‌ها به فضا، اعداد و ارقام افزایش یافته است. در سال 2022، حدود 6000 ماهواره وجود داشت و تا سال 2030، یک تخمین نشان می دهد که نزدیک به 60000 ماهواره در مدار سیاره ما خواهند بود.

اکنون در یک شب صاف به بالا نگاه کنید و ممکن است قطار درخشانی از نقاط را ببینید که آسمان را طی می کند. اینها بخشی از “مگا صورت فلکی” ماهواره های SpaceX به نام Starlink هستند که دسترسی بیشتری به ارتباطات پهنای باند در سراسر جهان ارائه می دهد.

اما مقررات مربوط به نحوه رفتار در فضا مقطعی است و قانون اصلی بین‌المللی، معاهده فضایی سازمان ملل در سال 1967، بیش از 50 سال قدمت دارد.

اکنون مقدار زیادی زباله یا زباله فضایی در مدار وجود دارد. طبق آمار آژانس فضایی اروپا (ESA) در ماه سپتامبر، تقریباً 37000 شی با اندازه بیش از 10 سانتی متر توسط شبکه های نظارت فضایی ردیابی می شوند.

جان جانکا، مسئول امور دولت جهانی و افسر ارشد نظارتی در شرکت ارتباطات Viasat که در واشنگتن دی سی مستقر است، می‌گوید: «این چیزها خطرناک است، اشتباه نکنید. اما طبق گفته Esa، بیش از 1 میلیون قطعه زباله بین 1 تا 10 سانتی متر نیز وجود دارد که  غیرقابل ردیابی هستند. این به چه معناست؟ یعنی نمی‌توانید آن را ببینید، نمی‌توانید از آن اجتناب کنید، و امروز نمی‌توانید ماهواره‌تان را در برابر آن محافظت کنید.»

منبع: گاردین

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com