Wp Header Logo 2925.png








جزئیات جدید از طرح ساماندهی کارکنان دولت/ طرح در مجمع چه سرنوشتی پیدا کرد؟


طرح ساماندهی کارکنان دولت مدتی است در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده و نمایندگان مجلس خواستار آن هستند که مجمع هر چه سریع‌تر تکلیف این طرح را مشخص کند.





به گزارش تجارت نیوز،

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: شورای نگهبان نسبت به این طرح در مرحله آخر، هیچ ایرادی نداشت. اما باتوجه‌به ایرادی که هیئت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام داشت، عملاً با اصرار مجلس به مجمع ارجاع داده شد. اینکه در مجمع چه سرنوشتی پیدا کرد را باید از اعضای مجمع پرسید.

روند بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در اسفندماه سال 1401 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طرح مذکور پس از تصویب در جلسه علنی به شورای نگهبان ارسال شد که مورد ایراد و ابهامات شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت نظام قرار گرفت.طرح ساماندهی کارکنان دولت مجدد به مجلس بازگشت و در اواخر مردادماه سال 1402 با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسید و پس از ارسال به شورای نگهبان مجدد با ایرادات شورای نگهبان و هیئت عالی مواجه شد. مجلس در بهمن سال 1402 این طرح را اصلاح کرد و پس از ارسال به شورای نگهبان، علی‌رغم عدم ایراد شورای نگهبان، فقط هیئت عالی نظارت آن را واجد ایراد دانست.اواخر اردیبهشت امسال بود که کمیسیون اجتماعی بر مصوبه قبلی مجلس ‌اصرار کرد که در نهایت با اصرار مجلس بر مصوبه خود طرح به مجمع تشخیص ارجاع شد

ایراد مجمع به طرح ساماندهی کارکنان دولت چه بود؟آخرین باری که طرح ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت بررسی شده به مرداد ماه سال جاری بر می‌گردد.  عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی، چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز و صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه های زاید از جمله موارد مغایر طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم با سیاست‌های کلی ابلاغی بود که پیشتر هم مورد تاکید اعضای هیات عالی نظارت قرار گرفته بود.در این جلسه مقرر شد با توجه به هم زمانی استقرار دولت و مجلس جدید، طرح مشترک دولت و مجلس در راستای ساماندهی نظام اداری کشور مورد بررسی و مجدداً در دستور کار قرار گیرد.

نمایندگان درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت چه گفتند؟بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس 27 شهریور در تذکری در صحن مجلس گفت که مجلس طرح ساماندهی کارکنان دولت را تصویب کرد اما اکنون خبرهای خوبی از مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این طرح نمی‌شنویم حال این‌که مجلس با کار کارشناسی آن را تصویب کرده و لازم است شأن مجلس حفظ شود.ابراهیم رضایی نماینده دشتستان نیز در 17 مهرماه گفته که ده‌ها هزار نیروی پیمانکاری در دستگاه‌های مختلف اجرایی منتظر تعیین تکلیف و اجرای مصوبه مجلس در ساماندهی کارکنان دولت هستند. چرا آقایان معطل می‌کنند؟ از آقای رئیس‌جمهور که شعار حمایت از محرومین و مستضعفین می‌دهند و از رئیس محترم مجلس به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر اعضای مجمع انتظار داریم که از حقوق کارگران دفاع کنند و به این ظلم بزرگ و به این تبعیض بزرگ پایان بدهند.امیرحسین ثابتی  نماینده تهران نیز امروز در تذکری با تأکید بر تعیین تکلیف نیروهای شرکتی گفت که هنوز نیروهای شرکتی بلاتکلیف هستند، قانون خوبی در مجلس یازدهم در این زمینه تصویب شد، مجمع تشخیص اشکالاتی بر آن وارد کرده است. حرف من این است، عزیزانی که در مجمع تشخیص رأی منفی داده‌اند شفاف مشخص شود چه کسانی هستند.

ثابتی ادامه داد که اطلاعاتی کسب کرده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور، آقای باهنر و انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور جزو مخالفان اصلی به سرانجام رسیدن نیروهای شرکتی بوده‌اند، اگر غلط است این حرف من را تکذیب کنید. اگر درست است چرا با آن مخالفت می‌کنید.وی اظهار کرد که در جایی که حق میلیون‌ها نفر مطرح می‌شود این ظلم است در خفا سخنانی می‌گویند که مشخص نیست موضع شما چیست؟ آقای پزشکیان موضع خود را در این ماجرا مشخص کنید، دو نفر از معاونان شما مخالف سامان‌دهی نیروهای شرکتی هستند اگر می‌خواهید مشکلات معیشتی مردم حل شود این مهم را در دستور کار قرار دهید. حقوق میلیون‌ها نفر به این مسئله گره‌خورده است، از رئیس مجلس درخواست داریم از این موضوع کوتاه نیاید و مسئله را پیگیری کند، اگر لازم است به مجلس بیاورید تا حق این عزیزان پایمال نشود.

وعده پزشکیان و قالیباف برای حل مشکل طرح ساماندهی کارکنان دولتهم اکنون طرح ساماندهی کارکنان دولت روی میز مجمع تشخیص است.ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی دراین باره به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت که با آقای قالیباف صحبت‌هایی کردیم و قول دادند که این مشکل را در مجمع تشخیص حل کند. چون در کمیسیون اقتصادی مجمع رد شده باید در صحن مجمع رأی گیری شود. وی ادامه داد که با آقای رئیس‌جمهور هم که جلسه که داشتیم و صحبت کردیم آقای رئیس‌جمهور قول دادن که مساعدت کنند. بالاخره مجلس برای این موضوع زحمات زیادی کشیده است و شورای نگهبان هم ایراد شرعی و قانون اساسی به این طرح نگرفته است.داداشی بیان کرد که به نظر من ایراداتی که دوستان مجمع می‌گیرند در واقع ایراداتی نیست که بخواهند جلوی مصوبه را بگیرند.





منبع :


فارس






source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com