Wp Header Logo 3463.png

شفقنا- آیت‌الله علوی بروجردی با دعا برای اصلاح اوضاع مسلمانان و تقویت فهم و ادراک آنان بیان کرد: تا زمانی که مسلمانان به تعالیم اصیل دین بازنگردند و درک صحیح از حق و باطل نداشته باشند، همچنان در مسیر انحراف و شکست باقی خواهند ماند.

به گزارش شفقنا، آیت‌الله علوی بروجردی در جلسه درس امروز خود (چهارشنبه، 2 آبان ۱۴۰۳) در ادامه شرح نهج‌البلاغه، بر لزوم شناخت عمیق حق و باطل توسط مؤمن تأکید و بیان کرد: از جمله صفات متقین این است که «وَ لَا يَدْخُلُ فِي الْبَاطِلِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الْحَقِّ»، مؤمن نباید در باطل وارد شود و از حق خارج گردد، این امر مستلزم شناخت دقیق و به‌روز از حق و باطل است و مؤمن باید نسبت به همه حوادثی که در اطرافش می گذرد آگاه بوده و قدرت فهم و توانایی تحلیل حوادث و قضایا را داشته باشد.

وی بیان داشت: شناخت ناقص و عدم تحلیل صحیح می‌تواند به انحراف مؤمن از مسیر حق منجر شود.

آیت‌الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: بسیاری از وقایع، در ابتدا چهره‌ای حق‌نما دارند، اما در واقع مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف باطل هستند، مؤمن باید آگاهی بالایی داشته باشد تا قدرت تشخیص داشته باشد و تنها به گذشته ننگرد. مومن باید درک درستی از آنچه که در حال رخ دادن است داشته باشد، این امر برای عدم ورود در مسیر باطل بسیار حیاتی است.

وی به نمونه‌های تاریخی اشاره کرد و با بیان داستان‌هایی از وقایع کربلا، از جمله تفاوت رفتار زهیر بن قین و عبیدالله بن حر جعفی در مقابل امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: زهیر با اینکه عمری را در مسیر باطل قرار داشت، پس از ملاقات با امام حسین علیه السلام با انتخاب درست و به موقع به مسیر حق بازگشت و عاقبت به خیر شد، در مقابل، عبیدالله بن حرّ جعفی با انتخاب بی‌طرفی و عدم آگاهی به موقع از حقیقت، در مسیر باطل قرار گرفت و نتیجه آن پشیمانی از این تصمیم بود هر چند دیگر فایده ای نداشت.

وی تأکید کرد: تشخیص به موقع و درست برای مؤمن امری حیاتی است چرا که بی‌توجهی و سستی در تصمیم‌گیری، می تواند منجر به پشیمانی و روی‌گردانی از حق شود.

آیت‌الله علوی بروجردی همچنین به مشکلات امروز جهان اسلام پرداخت و با اشاره به ضعف مسلمانان در فهم و شناخت درست از شرایط، گفت: ما در طول تاریخ قربانی عدم فهم درست و تحلیل‌های ناقص شده‌ایم و هنوز هم این مشکل وجود دارد. یهودیان که جمعیتشان به حدود 15 میلیون نفر می‌رسد، توانسته‌اند با تمرکز بر علم، صنعت و قدرت رسانه، جهان را تحت کنترل خود در آورند؛ تا جایی که صهیونیست ها با این همه ظلم و کشتار بیگناهان و کودکان و زنان در غزه و لبنان از محکومیت بین المللی و حتی کشورهای مسلمان مصون مانده اند، حتی برخی کشورهای مسلمان نیز این جنایت ها را محکوم نکرده اند! این واقعیت امروز ماست! مسلمانان، با وجود جمعیت میلیاردی، نتوانسته‌اند از منابع و توانایی‌های خود به درستی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: کشورهای مسلمان دارای ثروت های طبیعی فراوانی هستند اما قدرت بهره برداری از آنها را نداشته و محتاج تکنولوژی غرب هستند و این وابستگی به غرب باعث از دست دادن تمام سرمایه و هویت آنها شده است، مؤمن باید در همه حال اهل تشخیص باشد و بداند که هرگونه وابستگی به تکنولوژی‌ها و قدرت‌های خارجی، نوعی ورود به باطل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به استعدادهای برتر تأکید کرد و افزود: باید به استعدادهای برتر در جوامع اسلامی و به ویژه در ایران بها داده شود، باید این استعدادها را تشویق کنیم تا رشد کنند، نه اینکه به دلیل عدم توجه کافی مجبور به مهاجرت شوند! ما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی خصوصا در صنایعی مانند خودرو سازی و مواردی از این قبیل داریم که این‌ها نشانه‌هایی از غفلت ما از حقایق و تعالیم دین است، باید بدانیم که هر چند «ان العزة لله و لرسوله»، ولی این عزت به سادگی به دست نمی آید بلکه باید تلاش و کوشش کرد.

آیت الله علوی بروجردی در پایان با دعا برای اصلاح اوضاع مسلمانان و تقویت فهم و ادراک آنان، اظهار داشت: تا زمانی که مسلمانان به تعالیم اصیل دین بازنگردند و درک صحیح از حق و باطل نداشته باشند، همچنان در مسیر انحراف و شکست باقی خواهند ماند.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com