Wp Header Logo 3549.png

به گزارش پرشین خودرو، رنو لوگان یا L۹۰ یا همان تندر۹۰ سال ها به عنوان خودرویی بادوام و باکیفیت در میان مردم شناخته می شد؛ پس از خروج L۹۰ از خطوط تولید، جای این خودرو در بازار کشور خالی بود تا این که پارس خودرو دست به کار شد و نسخه ایرانیزه شده این خودرو را در قالب پروژه ای به نام P۹۰ معرفی کرد.

این خودرو بر روی همان پلتفرم L۹۰ بنا شده و سعی شده با تغییراتی در طراحی و امکانات، خودرویی به روزتر و زیباتر جلوه کند. شاید جالب باشد بدانید که خودروهایی نظیر تندر۹۰، پارس تندر، تندرپلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی، همگی بر روی همین پلتفرم توسعه یافته‌اند، پس می توان نتیجه گرفت که این پلتفرم قابلیت تولید چند کلاس خودرو مختلف را دارد.

ال90 ایرانی

مشخصات فنی
در بحث فنی دیگر موتور K۴M روی این خودرو نصب نمی شود و به جای آن نسخه بهبود یافته و به روزتر موتور TU۵ یعنی ME۱۶ وظیفه تولید قدرت را در ال۹۰ ایرانی بر عهده دارد. این موتور ۱۵۸۷ سی سی ۱۶ سوپاپ در بهترین حالت، توانایی تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. تمامی این نیرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این موتور به سیستم های به روزی همچون سیستم زمان بندی متغیر میل سوپاپ هوا (VVT) و اویل پمپ دی متغیر مجهز شده است. در مقایسه با موتور K۴M، این موتور شش اسب بخار قدرت و ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید می کند.

یکی از نکات مثبت این موتور، استفاده از آن در خودروهای دیگر همچون سایپاشاهین است که سبب می شود تا بابت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی به وجود نیاید.

سیستم تعلیق پروژه P۹۰ در جلو مستقل مک فرسون و در عقب، نیمه مستقل میل پیچشی است که در بیشتر خودروهای اقتصادی این ترکیب سیستم تعلیق نصب شده است.

ال90 ایرانی

امکانات ایمنی و رفاهی

با نگاهی به فهرست امکانات خودرو ال۹۰ ایرانی، مواردی همچون دو کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری، دی لایت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، مالتی مدیا هفت اینچی با دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، سنسور نور و باران، آنتن کوسه ای، تنظیم آیینه برقی، شیشه های دودی عقب، تنظیم صندلی راننده در شش جهت با گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، فرمان برقی D-TYPE با دکمه های کنترلی سیستم صوتی، تریم داخلی دو رنگ، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو و چراغ های همراهی تا درب منزل مشاهده می شود که به نسبت L۹۰ پیشرفت چشمگیری داشته است.

ال90 ایرانی

استاندارد ۸۵ گانه

با توجه به ضرورت رعایت استاندارد ۸۵ گانه توسط شرکت ها، خودروهای تولیدی باید از تجهیزاتی که از آن ها به عنوان امکانات ایمنی یاد می شود، بهره مند شوند. از جمله این امکانات می توان به دی‌ لایت، سنسور نور، سامانه راهنمای تعویض دنده(GSI)، سیستم کنترل فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد که موجب افزایش ایمنی این خودرو می شود.

ال 90 ایرانی

طراحی متفاوت

محصول پلت فرم P۹۰ نسبت به ساندرو و تندر۹۰، حداقل در چهره ظاهری، بسیار تفاوت کرده و در کل، هویت مجزایی نسبت به لوگان دارد. نمای جلو خودرو با جلوپنجره شش ضلعی و ورودی های هوای در اطراف سپر، یک چهره جدید به خود گرفته که تلاش های طراحان برای ایجاد حالت تهاجمی را به نمایش می گذارد. در نمای عقب هم چراغ های جدیدی دیده می شود که تا روی درب صندوق کشیده شده است؛ در حالی که چهره جانبی خودرو به جز رینگ های متفاوت و آینه های راهنمادار، هیچ تغییر خاصی نسبت به L۹۰ ندارد.

در داخل خودرو فضا بسیار شبیه رنو ساندرو است و البته با تغییراتی که موجب شده تا در نگاه اول برای سرنشینان خودرویی متفاوت باشد. کلاستر نیمه دیجیتالی، مالتی مدیا لمسی با دوربین دنده عقب، تغییر غربیلک فرمان، انتقال بوق از روی دسته راهنما به وسط فرمان و تغییراتی در کنسول وسط، از جمله بهبودهایی است که اتفاق افتاده تا این خودرو از L۹۰ متفاوت تر باشد.

در نهایت، همه این تغییرات سبب شده تا در کنار پلتفرم و سازه مستحکم، خودرویی با ظاهر به روزتر و امکاناتی به مراتب تکمیل تر برای خانواده های ایرانی طراحی و ساخته شود.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com