Wp Header Logo 1782.png

شفقنارسانه- یک مدرس روزنامه نگاری می گوید: رسانه مستقل با رسانه دولتی فرق دارد. گاهی رسانه ای از بودجه جناح خاصی ارتزاق می کند و طبیعتاً در ایام انتخابات هم سعی می کند در جهت اهداف و برنامه های جناح خود گام بردارد ولی رسانه دولتی از بودجه عمومی است و نباید وارد سوگیری ها و جهت گیری های سیاسی می شد.

بیژن نفیسی، مدرس روزنامه نگاری در بیان ارزیابی عملکرد رسانه های دولتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به شفقنارسانه می گوید: رسانه های دولتی و حاکمیتی نتوانستند در ایام انتخابات اصل بی طرفی را به صورت کامل رعایت کنند و این عملکرد بر نگاه خوانندگان و دنبال کنندگان آن ها در آینده تاثیر می گذارد. به عبارتی وقتی در ایام انتخابات سوگیری و جهت گیری داشته باشیم و اصل بی طرفی را رعایت نکنیم، در ذهن خوانند این نوع عملکرد ما تعمیم پیدا می کند به طوری که گویی در همه رویدادها و موضوعات دیگر هم چنین رویکردی داریم.

با این اوصاف رسانه های دولتی از منظر حرفه ای در رویدادهای حساسی مثل انتخابات چگونه باید عمل کنند؟ نفیسی پاسخ می دهد: اصل بر این است که بدون درنظر گرفتن هیچکدام از کاندیداها و بدون تخریب و تمجید آن ها، بیشتر به اصل انتخابات و اهمیت مشارکت مردم در تصمیم گیری ها بپردازند و وارد دعواهای حزبی و جناحی نشوند.

ملاک های بی طرفی در رابطه با پوشش اخبار انتخابات کدام هستند؟ این مدرس روزنامه نگاری پاسخ می دهد: رسانه های دولتی(آنلاین، مکتوب و دیداری و شنیداری) باید بدانند که وقتی در ایام انتخابات به موضوعی می پردازند باید همه دیدگاه ها و نقطه نظرها را بررسی کنند تا کار آن ها جامعیت پیدا کند نه اینکه تنها به مواردی همسو با نگاه آن ها ورود کنند.

او ادامه می دهد: رسانه مستقل با رسانه دولتی فرق دارد. گاهی رسانه ای از بودجه جناح خاصی ارتزاق می کند و طبیعتاً در ایام انتخابات هم سعی می کند در جهت اهداف و برنامه های جناح خود گام بردارد ولی رسانه دولتی از بودجه عمومی است و نباید وارد سوگیری ها و جهت گیری های سیاسی شود.

نفیسی با اشاره به مناظره های برگزار شده در تلویزیون می گوید: با توجه به اینکه برنامه مناظره ها زنده بود و کاندیداها به صورت زنده صحبت می کردند، تا اندازه ای با اصول حرفه ای تناسب داشت با این حال در برخی از موارد دخالت های مجری جانبدارانه، غیر حرفه ای و به نفع کاندیدای خاصی بود.

با این اوصاف جهت گیری های سیاسی از سوی رسانه های دولتی در امر انتخابات، چه پیامدهایی خواهد داشت؟ او پاسخ می دهد: از جمله تاثیرات منفی این نوع عملکرد از دست دادن مرجعیت خبری آن رسانه خاص است به عبارتی مرجعیت اطلاع رسانی باید در داخل از کشور باشد نه اینکه رسانه دولتی و یا حاکمیتی با جانبداری و سوگیری آن را به رسانه های خارج از ایران سوق دهد. در نتیجه این عملکرد جامعه اعتمادش به رسانه کم می شود و این خیلی آسیب زا است. به عبارتی سال ها طول می کشد تا رسانه ای بتواند اعتماد مخاطب را به سمت خود جلب کند ولی با یک اقدام غیرحرفه ای آن را از دست می دهد.

نفیسی می گوید: به غیر از مسئله اقتصادی، روابط بین المللی و قدرت نظامی، یکی از ابزارهای قدرتمند هر حاکمیتی قدرت رسانه است. به عبارتی رسانه یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در جهان است. باید ارزش آن را حفظ کرد و بستری فراهم کرد تا رسانه ای تاثیرگذار در جهان باشد و بتواند در جهت منافع جامعه کارش را انجام دهد. چراکه وقتی اعتماد خدشه دار شود، رسانه مرجعیت خود را از دست می دهد و در زمان های حساس نمی تواند کاری انجام دهد و مخاطب فکر می کند که در آن رویداد هم اصل بی طرفی را رعایت نمی کند.

او تاکید می کند: با توجه به تنوع و تکثر رسانه ها مخاطبان سعی می کنند از منابع مختلف اطلاعات را به دست بیاورد. اینکه فکر کنیم با نگاه انحصاری به رسانه می توانیم موفق شویم، درست نیست. در نتیجه بهترین راه این است که مطالب را بر اساس واقعیت ها انعکاس دهیم و مخاطب را از منابع دیگر بی نیاز کنیم.

 

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com