منتشر شده در 21 آبان 1402 ساعت 12:00

<!– –>

نویسنده
امیرعباس طاهری

<!– –>

عکاس
علیرضا پاداش

هیوندای کرتا محصول وارداتی و کره ای است که در دور جدید واردات به ایران می آید. کرتا یکی از محصولات اقتصادی در سبد هیوندای به حساب می آید.

درباره هیوندای کرتا

از زمانی که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد یکی از گزینه های احتمالی برای عرضه در بازار ایران، هیوندای کرتا (Hyundai Creta) بود. نسل اول این کراس اوور در سال ۲۰۱۴ در چین عرضه شده و نسل دوم آن در سال ۲۰۱۹ راهی بازار های جهانی شد. هیوندای کرتا به لحاظ ابعاد بزرگتر از هیوندای ونیو و کوچکتر از هیوندای توسان است. کمپانی هیوندای نسخه دیگری نیز از این خودرو، با نام هیوندای آلکازار یا گرند کرتا تولید کرده است که به لحاظ ابعادی مشابه هیوندای کرتا بوده اما فاصله محوری آن بیشتر است. شاید برایتان جلب باشد که بدانید هیوندای کرتا در در بازار های مختلف نام های مختلفی دارد به طور مثال در چین این خودرو را با نام IX25 و در جمهوری دومینیکن با نام کانتوس می شناسند.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

هیوندای کرتا برای فروش در بازار های توسعه یافته مانند کره جنوبی، آمریکا، کانادا و… هدف گذاری نشده و بیشتر در بازارهای در حال توسعه نظیر چین، اندونزی، برزیل، هند و روسیه عرضه می شود. هیوندای کرتا به عنوان یک کراس اوور اقتصادی فروش بسیار بالایی را در کشور های مختلف داشته است به طور مثال این خودرو از سال ۲۰۱۷ پرفروش ترین کراس اوور روسیه بوده و همچنین عنوان پرفروش ترین کراس اوور کشور هند از سال۲۰۲۰ را در کارنامه خود دارد. در ادامه بیشتر به این کراس اوور وارداتی خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه

با اینکه هیوندای کرتا در بازار های جهانی یک محصول اقتصادی به حساب می آید اما به لحاظ طراحی ظاهری چنین حسی را به بیننده القا نمی کند و سبک طراحی آن بسیار مشابه دیگر محصولات هیوندای بوده و از سبک جدید طراحی خودرو ها، بهره می برد. در نمای جلو اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند سبک طراحی و گرافیک چراغ های روز این خودرو است که به صورت یکپارچه با جلو پنجره طراحی شده است. این سبک طراحی باعث شده تا هیوندای کرتا جلوه بسیار خوبی پیدا کند و شبیه برادر بزرگتر خود یعنی هیوندای توسان شود.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

این خودرو در نما های جانبی نیز طراحی خوبی را به نمایش می گذارد. استفاده از خطوط طراحی کشیده و دارای انحنا، باعث شده است تا طراحی خوبی را در این قسمت شاهد باشیم. نکته دیگری که در این قسمت ها بیشتر نمایان می شود، استفاده تریم دو رنگ است که این موضوع به جذابیت های این خودرو افزوده است. رینگ های آلومینیومی هیوندای کرتا نیز طراحی بسیار خوب و جذابی دارند و بیننده را به خود جذب می کنند.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

طراحی نمای عقب هیوندای کرتا، طراحی به نسبت عجیب و غریبی است و در کمتر خودرویی شاهد استفاده ار این سبک هستیم. مهم ترین و تاثیر گذار ترین بخش این طراحی مربوط به طراحی چراغ های عقب است. طراحی بخش عقب این خودرو از چراغ های دوگانه بهره می برد که یکی از آنها طراحی نواری و خطی شکل داشته و دیگری طراحی ذوزنقه ای شکل دارد.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

سپر عقب هیوندای کرتا دارای طراحی اسپرت است که بهره مندی این بخش از تریم دو رنگ به جذابیت های این خودرو افزوده است. در کل با اینکه کرتا جز محصولات اقتصادی شرکت هیوندای محسوب می شود اما این عامل باعث نشده است تا طراحان این خودرو در بخش طراحی چیزی کم بگذارند و در مجموع می توان گفت این خودرو انتظارات را از یک خودرو کره ای بر طرف می کند.

مشخصات فنی هیوندای کرتا

قلب تپنده هیوندای کرتا یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که قادر است نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۴ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل کند. این پیشرانه قادر است در مدت زمان ۱۲ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند که با توجه به وزن ۱۱۷۵ کیلوگرمی این خودرو، عدد قابل قبولی به حساب می آید. سیستم های تعلیق به کار رفته در کرتا ترکیبی از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق توییست بیم در محور عقب است. مصرف سوخت میانگین هیوندای کرتا به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر است که عدد بسیار مناسبی به حساب می آید.

برند هیوندای
مدل کرتا
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس CVT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۳۱۵ میلی متر
عرض ۱۷۹۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی متر
وزن ۱۱۷۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۶۰R17
شرکت عرضه کننده کرمان موتور – KTL
برند نشان مادر هیوندای
کشور سازنده کره جنوبی

طراحی کابین و امکانات

طراحی داخل کابین هیوندای کرتا، طراحی بسیار منطقی و هماهنگ با طراحی خارجی این خودرو بوده و در عین سادگی طراحی زیبایی را ارائه می دهد. یکی از نکات مثبت طراحی داخل کابین هیوندای کرتا هماهنگی تریم داخل کابین با تریم رنگی بدنه است که در کمتر خودرویی این موضوع دیده می شود. رودری های این خودرو به طور کامل از جنس پلاستیک خشک هستند و بر روی آن ها از متریال نرم استفاده نشده است اما استفاده از پلاستیک های طرح دار و تریم رنگی به کار رفته در این بخش سادگی را از این بخش دور می کند.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

در قسمت بالای داشبورد نیز از متریال پلاستیکی استفاده شده است. با اینکه این متریال کیفیت خوبی دارند اما متاسفانه بخش های زیادی از کابین را از همین متریال تشکیل شده اند البته باید توجه داشت که این خودرو در خارج از بازار ایران یک محصول اقتصادی به شمار می رود و نی توان انتظار بالایی از آن داشت. اما در بخش های میانی از متریال نرم استفاده شده که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. یکی از مهمترین اِلمان هایی که به زیبایی طراحی داخل کابین کمک کرده سبک طراحی مستطیلی شکل دریچه های سیستم تهویه است.

هیوندای کرتا ؛ مشخصات فنی + معرفی

در بخش وسط داشبورد می توان نمایشگر ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا را مشاهده کرد که قابلیت خوبی برای این خودرو به حساب می آید. در زیر این بخش کلید های مربوط به سیستم تهویه الکتریکی دستی این خودرو تعبیه شده که کیفیت قابل قبولی دارند. هیوندای کرتا از سبک جدید طراحی غربیلک فرمان خودرو های هیوندای بهره می برد که طراحی خوب و مناسبی است. خوشبختانه با این که کرتا محصولی اقتصادی است اما پشت آمپر این خودرو از نوع دیجیتالی که گرافیک و کیفیت خوبی دارند.

صندلی های این کراس اوور ارگونومی مناسبی دارند و در برگیرنده هستند اما به صورت دستی تنظیم می شوند. با توجه به اینکه هیوندای کرتا یک کراس اوور کامپکت محسوب می شود نمی توان انتظار فضای زیادی را برای بخش عقب داشت اما و با توجه به فاصله محوری آن ۲۶۱۰ میلی متری کرتا، این خودرو فضای عقب قابل قبولی را ارائه می دهند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی سقف پانوراما برقی – استارت دکمه ای – فرمان کمکی برقی – دنده پشت فرمان – جلو آمپر دیجیتال – تریم داخلی پارچه ای- نمایشگر لمسی – دوربین و سنسور پارک عقب – سنسور نور – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تهویه دستی – سنسور پایش باد تایرها – شارژر بی سیم تلفن همراه – آینه تاشو برقی

معایب و مزایا

مزایا کیفیت مونتاژ مناسب – برند معتبر – خدمات پس از فروش به نسبت خوب – دوام قابل قبول
معایب توان حرکتی نه چندان مناسب – امکانات رفاهی و ایمنی کم – عدم عرضه با نسخه قوی تر و فول آپشن

رقبای هیوندای کرتا

همانطور که گفته شد هیوندای کرتا در سبد محصولات اقتصادی هیوندای در بازار جهانی قرار می گیرد اما متاسفانه این خودرو در داخل بازار ایران، محصولی اقتصادی نیست. در حال حاضر این خودرو رقبای زیادی در بین محصولات وارداتی ندارد اما انتظار می رود این خودرو در آینده رقبای بیشتری داشته باشد. در حال حاضر کیا سونت و جتا VS5 اصلی ترین رقبای این خودرو هستند اما می توان به کراس اوور های چینی مونتاژی داخل بازار ایران نیز نمی نگاهی داشت چرا که این خودرو های قیمت پایین تری نسبت به این خودرو ها داشته و امکانات بیشتری نیز دارند.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

هیوندای کرتا دارای چه مشخصاتی است؟

قلب تپنده این خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که قادر است نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۴ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل کند.

هیوندای کرتا چه امکاناتی دارد؟

از جمله  امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای کرتا می توان به؛ ۲ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه الکتریکی دستی، صفحه نمایش ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سقف پانوراما، سامانه پایش فشار باد تایر ها، آینه تاشو برقی، دوربین دنده عقب با خطوط داینامیک، سنسور پارک عقب و… اشاره کرد.

source

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com