Wp Header Logo 2920.png

شفقنا-پس از انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی (پیجر) مورد استفاده نیروهای حزب‌الله در روز سه‌شنبه گذشته که منجر به شهادت 12 نفر و زخمی شدن نزدیک به 3 هزار تن شد، شرکت‌های فناوری تایوانی در قلب تنش خطرناک بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان قرار گرفته‌اند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، این عملیات با توجه به روابط درهم تنیده و سرمایه‌گذاری‌های گسترده اسرائیل در شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات به احتمال هک و نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در شرکت‌های تایوانی و مجارستانی و سایر بنگاه‌های اقتصادی در سایر مناطق جهان دامن زده است و احتمالا پیامد منفی شدیدی برای بسیاری از کشورهایی که با تایوان تعامل اقتصادی دارند، دربر خواهد داشت و به اقتصاد تایوان که متکی به بخش فناوری و ریزتراشه‌هاست، آسیب سنگینی وارد خواهد کرد.

اگرچه شرکت تایوانی Gold Apollo که پیجرها نام تجاری آن را دارند، دخالت خود در این عملیات مرگبار را تکذیب کرد و اظهار داشت: شریک مجارستانی آن، پیجرها را ساخته است اما این موضوع بحران را از این شرکت و همچنین بخش فناوری آن دور نمی‌کند به طوری که گزارش‌های اسرائیلی حاکی از عمق همکاری مشترک با طرف تایوانی است.

Gold Apollo دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دستگاه‌ها توسط شرکت مشاوره بی‌ای‌سی، مستقر در بوداپست ساخته شده‌اند و به این شرکت مجوز استفاده از علامت تجاری خود را داده است و شریک مجارستانی نماینده این شرکت تایوانی است.

«هسو چین کوانگ»، رئیس شرکت Gold Apollo تصریح کرد: «پیجرها محصولات ما نیستند، ما از ابتدا تا انتها در تولید این محصولات دخالتی نداشتیم.»

وی افزود: «گلد آپولو نیز قربانی این حادثه است و قصد داریم از شرکتی که مجوز ما را گرفته شکایت کنیم، ما ممکن است شرکت بزرگی نباشیم، اما یک شرکت مسئولیت‌پذیر هستیم و این بسیار شرم‌آور است.»

وزارت امور اقتصادی تایوان نیز اعلام کرد که هیچ سندی برای صادرات مستقیم این دستگاه‌ها به لبنان وجود ندارد و به احتمال زیاد دستگاه‌ها پس از تولید دستخوش تغییراتی شده‌اند.

این وزارتخانه اضافه کرد: پیجرهای تولید شده توسط Gold Apollo در تایوان فقط کارکرد «دریافت پیام» دارد و ظرفیت باتری آنها معادل ظرفیت باتری AA معمولی است که نمی‌تواند منجر به کشته یا زخمی شدن ناشی از انفجار باطری شود.

وزارت امور اقتصادی تایوان اظهار داشت: پس از بررسی گزارش‌ها و عکس‌های رسانه‌ها، ما بر این باوریم که شک و تردیدهای زیادی وجود دارد که (مدل مورد استفاده) توسط این شرکت ساخته شده باشد، هیچ گزارشی مبنی بر صادرات مستقیم این شرکت به لبنان وجود ندارد.

وزارت امور اقتصادی تایوان تصریح کرد: از ابتدای سال 2022 تا آگوست 2024، گلد آپولو 260 هزار دستگاه پیجر از جمله بیش از 40 هزار دستگاه در فاصله ژانویه تا اوت سال جاری صادر کرده است که این دستگاه‌ها عمدتاً به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر شده و هیچ سابقه‌ای از صادرات مستقیم دستگاه «گلد آپولو» به لبنان وجود ندارد.

اگرچه این شرکت تایوانی و مقامات این کشور تلاش می کنند هرگونه ارتباط با دستگاه‌های ارتباطی رادیویی منفجره در لبنان را رد کنند اما این رویداد توجه ناخواسته‌ای را به تایوان و صنعت فناوری پیشرو آن جلب کرده است که مسئول تولید بخش عمده‌ای از نیمه هادی‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها است.

تحلیلگران در تایوان نسبت به عواقب این موضوع بر شرکت‌های کشورشان و شهرت بخش صنعت و فناوری اطلاعات تایوان ابراز نگرانی کردند.

70 درصد تولید داخلی

حدود دو سوم صادرات تایوان، که حدود 70 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، ابزارآلات الکترونیک از تراشه‌های پیشرفته برای گوشی‌های هوشمند گرفته تا قطعات کوچکی مانند پیچ‌های مورد استفاده در موتور خودروهاست، تایوان منشا شرکت TSMC است که حدود 90 درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان را تولید می‌کند که ستون فقرات اقتصاد صادرات تایوان را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر فناوری‌های مدرن، کارخانه‌های تایوانی فناوری‌های قدیمی‌تری مانند دستگاه‌های ردیاب را نیز تولید می‌کنند که بر تراشه‌های پیشرفته‌تر از تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند متکی هستند. مشخصه اقتصاد تایوان نیز فراوانی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​است، مانند Gold Apollo که در سال 1995 تأسیس شد و در دستگاه‌های ردیابی و دستگاه‌های کوچک ارتباط بی‌سیم مورد استفاده رستوران‌ها و هتل‌ها تخصص دارد.

در سال های اخیر، روابط اقتصادی بین اسرائیل و تایوان، به ویژه در بخش فناوری، عمیق‌تر شده است به طوری که اسرائیل در چندین شرکت تایوانی سرمایه‌گذاری کرده است. به گفته سازمان تحقیقاتی تایوانی موسسه گلوبال تایوان، در حال حاضر برنامه‌های مشترک مختلفی برای همکاری در زمینه تحقیق و توسعه صنعتی وجود دارد که توسط اداره فناوری صنعتی در تایوان و سازمان نوآوری اسرائیل وابسته به وزارت اقتصاد این رژیم تامین مالی می‌شود. دو طرف همچنین در بخش‌های کلیدی نظیر فناوری پاک، مخابرات، اینترنت، فناوری اطلاعات، نرم افزار سازمانی، علوم زیستی، نیمه هادی، فناوری نانو، فناوری دفاعی و صنعتی همکاری دارند.

چند ماه قبل از شروع جنگ در غزه، مجموعه احزاب ائتلاف دولتی اسرائیل به رهبری یورای لاهاو هرتزانو، عضو کنست، در 3 اوت 2023 سفری را به تایپه ترتیب دادند که به مدت یک هفته به طول انجامید و طی آن، دفاتر نمایندگی میان اسرائیل و تایوان پس از گذشت 30 سال از همکاری مشترک، افتتاح شد.

متن این گزارش در العربی الجدید

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com