Wp Header Logo 3023.png

کفه ترازو بورس به تعادل می‌رسد؟

اقتصاد۲۴- بورس تهران در سه هفته انتهایی شهریورماه شاهد تغییر روند معاملاتی و رشد قابل توجه شاخص هم‌وزن بوده است؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران عملکرد ضعیفی را به ثبت رساند.

بازار سهام از انتهای بهمن ماه ۱۴۰۲ با رشد نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن همراه بود و در میانه فروردین ماه امسال، این نسبت سقف ۳ برابری را شکست و وارد کانال جدیدی شد. روند صعودی این نسبت با وجود ریزش شاخص‌های سهامی در بیشتر روز‌های معاملاتی امسال، تا انتهای هفته اول شهریور ماه ادامه داشت.

حباب شاخص‌سازان بورس تهران تخلیه شد!

بازار سهام در هفته‌های گذشته این روند چندین ماهه را تا حدی اصلاح کرده است. شکل‌گیری این روند از جایی آغاز شد که حمایت دولت از شاخص‌سازان تنها در چندین سهم شاخص‌ساز شکل گرفت و شاخص کل بورس تهران به وسیله خرید صندوق‌های حمایتی و سیگنال دهی در چند نماد شاخص‌ساز رشد می‌کرد، ولی عمده نماد‌های بازار سهام و مخصوصا نماد‌های سبک بازار اوضاع متناسبی نداشتند.


بیشتر بخوانید: کدام صندوق‌های درآمد ثابت نوسان ماهانه با‌ثبات‌تری را تجربه کردند؟


کفه ترازو بورس به تعادل می‌رسد؟
این روند مصنوعی که تا انتهای هفته اول شهریور ماه نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن را به سطح بالای ۳.۲ برابری نیز رساند، از روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه وارد اصلاح شده است.

در این دوازده روز معاملاتی ۲۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده و شاهد افت تراز هزار و ۵۶۲ واحدی شاخص کل بورس تهران بودیم. با این حال تراز شاخص کل هم‌وزن بورس تهران رشد ۵.۱۳ درصدی داشته است و از سطح ۶۵۸ هزار واحدی تا محدوده ۶۹۰ هزار واحدی پیش رفته است.
نسبت شاخص کل به شاخص هم وزن نیز که از ابتدای سال تا روز شنبه ۱۰ شهریور ماه ۸.۵ درصد افزایش داشت؛ در همین دوازده روز معاملاتی ۵ درصد افت کرده است.

بورس تهران معاملات سهامی روز یکشنبه اول مهر ماه را در حالی آغاز خواهد کرد که دوازده روز معاملاتی قبلی را با عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل پشت سر گذاشته است.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com