Wp Header Logo 3085.png

شفقنا- «یونس خضیر» شهروند 46 ساله عراقی است که در 25 سالگی در یکی از حملات آمریکا به یکی از محله های بغداد پاهایش را از دست داد.

به گزارش شفقنا، الجزیره نوشت: «خضیر دو دهه است که به امید دریافت غرامت و پاسخگویی ناقضان حقوق بشر به هر دری می زند اما تاکنون هیچ گونه غرامتی دریافت نکرده است.»

این شهروند عراقی بیست و یک سال پیش و در حالی که 25 سال داشت،  براثر یکی از بمب های ارتش آمریکا که بر سر مردم این کشور ریخته شدند، پاهایش را از دست داد.

او درباره این واقعه می گوید: «پاهایم را در نتیجه حمله ای از دست دادم که نیروهای آمریکایی با بمب ها در پنجم مارس 2003 انجام دادند.»

به گفته خود وی، ظهر در یکی از محله های محل سکونت خود در بغداد قدم می زد که ناگهان بمباران ارتش آمریکا شروع شد و پس از حمله دید که یکی از پاهایش قطع شده و پای دیگرش براثر این حمله تکه تکه شده است.

او پس از این حمله، برای درمان به بیمارستان منتقل شد اما به گفته او، بیمارستان های عراق در آن زمان خدمات خوبی ارائه نمی کردند.

پس از عمل جراحی روی پاهایش، وقتی به هوش آمد و خواست پاهایش را لمس کند،  نزدیکانش که او را که در بیمارستان همراهی می کردند، اجازه این کار را به او ندادند و گفتند که وضعیت پاهایش خوب است اما پس از مدتی پی برد که هر دو پایش قطع شده است.

خضیر در این باره می گوید: «در اوج جوانی بودم که پاهایم را از دست دادم. به خاطر  این حادثه، مشکلات روانی بزرگی برایم پیش آمد و تا مدت های مدید از خانه خارج نمی شدم.»

او قبل از از دست دادن پاهایش، فوتبالیست خوبی بود و همه اینها تاثیر زیادی روی روحیه اش گذاشت و هنوز هم که هنوزه این تاثیر وجوددارد.

خضیر می گوید: از سال 2003 تاکنون هیچ گونه غرامتی دریافت نکرده ام. خانه ای که در آن زندگی می کنم، ارث پدری من است که به همراه شش برادرم در آن زندگی می کنیم.

خضیر مجبور شد به شغل قدیمی خود که نجاری است ادامه دهد، هرچند که پس از از دست دادن پاهایش کار برایش بسیار سخت شده بود.

وی ادامه می دهد: «من فوتبال بازی می کردم و وقتی پاهایم را از دست دادم، از روی ویلچر شروع به تماشای فوتبال جوانان کردم و این چیزی است که بیشتر از همه مرا آزار می دهد.»

در بیستم مارس 2003 میلادی آمریکا با تشکیل یک ائتلاف بین المللی به بهانه های مختلف و  به هدف سرنگون کردن صدام حسین به عراق حمله کرد. آمریکا با بهانه های مختلفی از قبیل دستیابی صدام به سلاح های کشتار جمعی این حمله را آغاز کرد. علی رغم اینکه رژیم صدام سرنگون شد اما اشغالگری های آمریکا در عراق همچنان ادامه داشت و این کشور را ترک نکرد. از سال 2014 میلادی تاکنون آمریکا در عراق حضور نظامی دارد و این در حالی است که درخواست ها برای اخراج نیروهای آمریکایی روز به روز در حال افزایش است.

متن خبر در الجزیره

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com