Wp Header Logo 1008.png

‌به گزارش فردای اقتصاد، مقداد ولایی در نشستی با اشاره به کاهش فرصت های شغلی در تابستان امسال تصریح کرد: بر اساس گزارش فصلی جاب ویژن حقوق ۶ درصد نسبت به بهار امسال و ۳۳ درصد نسبت به تابستان سال گذشته رشد داشت. که با توجه به تورم ۳۴ درصدی مرکز آمار میزان رشد حقوق از تورم اعلام‌شده یک درصد عقب‌تر است که به نارضایتی کارمندان منجرخواهد شد.

وی در این نشست ضمن رونمایی از گزارش فصلی وضعیت بازار کار- تابستان ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: در این گزارش فرصت‌های شغلی، حقوق و شدت رقابت بعنوان سه شاخص اصلی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل جاب‌ویژن درباره میزان فرصت‌های شغلی موجود در تابستان ۱۴۰۳ در استان‌های مختلف کشور افزود: بر اساس این گزارش قم بیشترین رشد سالانه فرصت‌های شغلی  را به خود اختصاص داد.  

وی ادامه داد : بر اساس این گزارش فرصت های شغلی در استان البرز از کاهش قابل توجهی برخوردارشد به گونه ای که در تابستان امسال استان البرز کاهش ۲۷ درصدی فرصت‌های شغلی را تجربه کرده است.

ولایی قطعی‌های برق در تابستان و افول شرکت‌های صنعتی-تولیدی را از عوامل اصلی کاهش فرصت‌های شغلی در استان البرز برشمرد.  

وی در مورد شاخص شدت رقابت بین کارجویان برای تصاحب مشاغل در تابستان ۱۴۰۳ گفت: میزان رقابت در فصل تابستان نسبت به بهار امسال یک درصد نسبت به تابستان سال قبل هم ۳۸ درصد رشد کرده است.

به گفته مدیرعامل جاب‌ویژن، برغم رشد فرصت‌های شغلی در گروه‌های شغلی حوزه تکنولوژی و علوم داده اما در گروه‌های شغلی تولیدی با کاهش میزان فرصت‌های شغلی مواجه بوده‌ایم.

ولایی در باره شاخص حقوق و دستمزد نیز گفت: بر اساس گزارش فصلی جاب‌ویژن بیشترین میزان رشد حقوق در تابستان امسال در استان تهران اتفاق افتاده و کمترین میزان رشد حقوق هم در استان قم رخ داده است. در در زمینه شاخص شدت رقابت بین کارجویان در بازار کار هم بیشترین رشد در استان فارس اتفاق افتاده و این شاخص ۸۳ درصد رشد کرده است. کمترین میزان رشد در شاخص شدت رقابت هم در استان البرز دیده شده است.

وی ادامه داد: همچنین در گروه‌های شغلی مربوط به تکنولوژی میزان افزایش حقوق و دستمزد نیز بیشتر از سایر گروه‌ها شغلی بوده است.

مدیرعامل جاب‌ویژن به عملکرد این شرکت نیز اشاره کرد و افزود: این شرکت توانست طی پنج سال اخیر سهم بازارش را به بالای ۵۷ درصد برساند و و در میان پلتفرم‌های کاریابی ایران در رتبه نخست قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تعداد کارجویان جاب‌ویژن از ۳میلیون و ۵۰۰هزار نفر عبور کرده و در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار استخدام موفق از طریق جاب‌ویژن انجام شده است وهم اکنون‌ ۴۴هزار و ۷۸۸ موقعیت شغلی از ۴۸۸ شهر کشور فعال است به گونه ای که از کارگر ساده تا مدیر ارشد مالی موقعیت‌های شغلی در همه این سطوح در جاب‌ویژن فعال است.

به گفته ولایی، جاب‌ویژن اولین پلتفرمی بود که زمینه استخدام معلولین را فراهم کرد و تنها پلتفرم کاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی است. هم‌چنین تنها پلتفرمی است که داده‌های بازار کار را با هدف شفاف‌سازی وضعیت بازار کار کشور به‌صورت فصلی گزارش می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال جاب‌ویژن در کشور، گفت: مسایلی نظیرعدم شفافیت داده‌های بازار کار، حقوق‌های غیرمنصفانه، کمبود مهارت نیروی کار، تحصیلات غیرکاربردی  و همچنین مسایل مربوط به برخی گروه‌های خاص مثل زنان، کودکان کار و افراد ناتوان و کم‌توان از موانع اصلی رسیدن افراد به شغل مورد نظرشان می‌شود.

مدیر عامل جاب‌ویژن افزود: این شرکت درصدد است که گزارش مهاجرت را حتما با همکاری رصدخانه مهاجرت انجام دهد.  

به گفته وی، همچنین جاب‌ویژن تصمیم دارد که که گزارشی در مورد وضعیت اشتغال زنان منتشر کند که هم اکنون بخش عمده‌ای از این گزارش آماده شده و گزارش نهایی آن تا پایان سال ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com