Wp Header Logo 1017.png

شفقنا- یک متخصص بیماری های گوارش درباره دلایل عدم استقبال از برخی رشته های تخصصی در پزشکی می گوید: مردم چند نفر پزشک مشهوری را می بینند که در شهر های بزرگی مثل تهران عمل های زیبایی انجام می دهند و درآمد آنچنانی دارند ولی 99 درصد پزشکان در شرایط سختی با درآمد های پایین زندگی می کنند، باید برای این قشر کاری کرد. چون خدمات پزشکی برای جامعه است به ویژه در سال های اول که پزشک تعهداتی دارد. اگر نمی توان حقوق بالایی به پزشکان داد حداقل مسکنی برایشان فراهم کنند و تسهیلاتی مثل وام خرید خودرو ارائه کنند تا طرف بتواند برود و بیاید، لازم نیست زندگی لاکچری داشته باشد.

دکتر محمد جعفر فره‌وش در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در پاسخ به این سوال که در سال های گذشته برخی از رشته های تخصصی علوم پزشکی با اقبال چندانی روبرو نشده و پزشکان عمومی کمتر به سراغشان می روند. علت چیست و چرا استقبال از برخی تخصص ها کم شده است؟ اظهار داشت: این موضوع بیشتر جنبه اقتصادی دارد. برخی رشته ها چون ویزیت و کارهای انجام شده در زیر مجموعه اش تعرفه های پایین دارد کمتر مورد اقبال است. در برخی از رشته ها تعهد های سنگینی گرفته می شود و زمان دو برابر است و 4 سال و 6 تا 8 سال باید در مناطق محروم با امکانات پایین فعالیت کنند که برای خانواده و فرزندان آن ها مشکلاتی به وجود می آورد.

وی افزود: حقوق های کمی به پزشکان می دهند و این پول ها کفاف زندگی را نمی دهد. برخی از پزشکیان عمومی 15،16 و 17 میلیون تومان حقوق می گیرند که بخش عمده اش صرف مسیر رفت و برگشت او و غذا و مسکن و اجاره اش می شود. این درآمد ها متناسب با مخارج فرد نیست. پزشک یک خانه کوچک و یک ماشین می خواهد و با این تعرفه های مراکز دولتی نمی تواند عمر خود را بگذراند. مساله بعدی سختی کار است برخی رشته ها آنقدر سخت است که متاسفانه شاهد بالا رفتن آمار خودکشی در میان پزشکیان هستیم زیرا انتظاراتی که آن ها داشتند و با امیدی درس خوانده و کنکور داده و سختی کشیده اند و کشیک داده و بی خوابی کشیده اند و از بسیاری از لذت ها و تفریحات عادی محروم شده اند اما امروز با شرایط متفاوتی مواجه شده اند.

99 درصد پزشکان در شرایط سختی با درآمد های پایین زندگی می کنند

وی تصریح کرد: مثلا باید دو برابر تعهد بدهند. در گذشته به این پزشکیان اجازه مطب می دادند و در کنار وظیفه دولتی امکاناتی برای بیشتر شدن درآمد به آن ها داده می شد ولی متاسفانه برای اکثریت فارغ التحصیلان پزشکی و پزشکان عمومی و حتی متخصصین این امکان پایین است و حتی اگر در اسنپ کار کنند درآمدشان بیشتر از این خواهد بود.
بالا بودن مسئولیت و یک اشتباه منجر می شود از آن ها شکایت شود، ساعات کار طولانی است. مردم چند نفر پزشک مشهوری را می بینند که در شهر های بزرگی مثل تهران عمل های زیبایی انجام می دهند و درآمد آنچنانی دارند ولی 99 درصد پزشکان در شرایط سختی با درآمد های پایین زندگی می کنند، باید برای این قشر کاری کرد. چون خدمات پزشکی برای جامعه است به ویژه در سال های اول که پزشک تعهداتی دارد. اگر نمی توان حقوق بالایی به پزشکان داد حداقل مسکنی برایشان فراهم کنند و تسهیلاتی مثل وام خرید خودرو ارائه کنند تا طرف بتواند برود و بیاید، لازم نیست زندگی لاکچری داشته باشد.

برخی رشته ها مثل طب اورژانس، تخصص اطفال و رشته های داخلی و جراحی ها بسیار سنگین است و درآمدزا هم نیست

دکتر فره وش در مورد اینکه برخی رشته ها مثل طب اورژانس، تخصص اطفال و رشته های داخلی و جراحی ها بسیار سنگین است و درآمدزا هم نیست گفت: این موضوع را در کنار زحمات، استرس، درد و رنج و همچنین ساعات کاری طولانی و کشیک های این شغل قرار بدهید. یک کارمند با فردی عادی که کاری دارد برخورد می کند. ولی پزشک با یک بیمار روبرو است که بعضا بد حال هستند و همراهانی مضطرب، نگران و بعضا عصبانی دارند. واقعا پزشکی امروز رشته ای سخت شده و رفاهی که در اقلیت می بینید برای همه پزشکیان وجود ندارد از این رو ترجیح می دهند وارد این رشته نشوند.

وی در خصوص اینکه پیامد چنین وضعیتی برای آینده جامعه چیست؟ گفت: متاسفانه پیش بینی خوبی ندارم، طبابت برای حفظ سلامتی جامعه است مثل پلیسی که امنیت را برقرار می کند. پزشکی بیشتر با سلامتی در ارتباط است پزشک باید در شرایطی قرار بگیرد که بتواند با دقت و صبر و حوصله طبابت کند. متاسفانه در ایران سونو و سیتی و… بسیار بیشتر از کشور های غربی انجام می شود این وضعیت به علت بیمه ها و پایین بودن تعرفه برخی خدمات است. شخص می تواند چند جا برود و سونو و سیتی بکند. دستگاه ها بسیار گران شده اند و اگر همان پول را دلار بخرند یا در بانک بگذارند برایشان سود بیشتری خواهد داشت تا اینکه آن وسیله را وارد کنند و تعرفه ها حتی کفاف تامین مواد اولیه شان را ندهد. درمان ها مدرن شده و این علم در مسیر پیشرفت است اگر نتوانیم به روز عمل کنیم، در آینده با چالش روبرو خواهیم شد.

همانطور که باید روی ترویج طب پیشگیری کار کنیم باید روی ابزار های جدید و تربیت نیرو های متخصص کار کنیم

باید طب خصوصی را حفظ کرد

این متخصص گوارش در خصوص اینکه آیا کمبود متخصص کودک و نوزاد یا جراحان قلب یکی از تبعات عدم به روزرسانی نیروی انسانی پزشکی است؟ اظهار داشت: با توجه به تغییر لایف استایل و شیوه زندگی و گسترش چاقی به سمتی بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها می رویم، همانطور که باید روی ترویج طب پیشگیری کار کنیم باید روی ابزار های جدید و تربیت نیرو های متخصص کار کنیم. ایران از نظر پزشکی یکی از بی نظیر ترین مکان ها در دنیا است. پزشکان ما طبابت ما و پرستاران ما در دنیا منحصر به فرد است هنوز هم از بسیاری از مناطق دنیا من جمله از آمریکا، اروپا و کشور های عربی می آیند تا کاری انجام بدهند و بروند. پزشکی ایران همواره برجستگی ها و ویژگی های ممتازی من جمله مهارت های فردی را دارد. در چنین شرایطی باید طب خصوصی را حفظ کرد. نظام های سوسیالیستی در دنیا سیستم های موفقی نبودند. باید آموزش ها براساس هوش افراد تقسیم بندی شود کسانی که وارد برخی رشته ها می شوند باید از حداقل دانش و لیاقت برخوردار باشند باید همه این ها را لحاظ کرد تا هویت خوبی را که در جهان داریم حفظ کنیم.

وی در مورد اینکه آیا کمبود متخصص معضلی جهانی است؟ گفت: نه ممکن است در کشور هایی مثل کشور های افریقایی که در کلیت وضعیت خوبی ندارند این مشکل وجود داشته باشد ولی در ایران و کشور های هم سطح ما نباید در هیچ شاخه علم پزشکی کمبود متخصص وجود داشته باشد. ممکن است در یکی دو رشته هزینه بر مثل پیوند کبد و جراحی پیشرفته قلب با چنین مشکلاتی روبرو باشیم ولی باید این مهارت ها به افراد جدید منتقل شود وبتوانیم افرادی شبیه به خودمان را پرورش بدهیم و این مسیر را حفظ کنیم. بیشترین مشکل از ناحیه اقتصاد است اگر مشکلات اقتصادی را حل کنیم می توانیم این مشکلات را بر طرف کنیم.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com