Wp Header Logo 2231.png

شفقنا- به گزارش الجزیره، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی امروز سه شنبه در سفری به قاهره با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری عربستان و مصر و همچنین گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای مرتبط با اوضاع لبنان و نوار غزه وارد قاهره شد.

خبرگزاری عربستان سعودی (واس)  گزارش داد که ولیعهد عربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر راه‌های تقویت روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک را بررسی خواهند کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که مصر با بحران اقتصادی بزرگی مواجه است. امری که اهمیت سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای حمایت از اقتصاد این کشور را افزایش می‌دهد. آخرین سفر رسمی ولیعهد عربستان به مصر در سال 2022 بود.

این بازدید در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در مورد دور جدید سرمایه‌گذاری‌های جدید عربستان در مصر انجام می‌شود، مصر  اخیراً سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی زیادی از خارج دریافت کرده است. از این جمله می‌توان به  قراردادی به ارزش 35 میلیارد دلار با شرکت اماراتی آ دی کیو، یکی از صندوق های مالی دولتی ابوظبی اشاره کرد.

آمارهای مالی نشان می‌دهد که قیمت اوراق قرضه دولتی مصر به دلار پس از اعلام این بازدید شاهد افزایش بود. قیمت اوراق قرضه بلندمدت سررسید سال 2059 با 1.73 سنت افزایش به 77.8 سنت در برابر دلار رسید که نشان‌دهنده اعتماد بازارها به توانایی این سرمایه گذاری‌ها برای حمایت از اقتصاد مصر است

از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عربستان سعودی کمک‌های مالی قابل توجهی را به مصر ارائه کرده است. اما در سال‌های اخیر عربستان شروع به تغییر در راهبرد خود کرده است. راهبرد جدید افزایش سرمایه‌گذاری به جای ارائه کمک‌های مالی مستقیم است.

بر اساس اظهارات مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر در سپتامبر گذشته، عربستان سعودی قصد دارد 5 میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کند. این میزان جدا از سپرده‌هایی است که این کشور به بانک مرکزی مصر سپرده است.

مصر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ  از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. عربستان سعودی سرمایه‌گذاری خود را توسعه گردشگری در سواحل دریای سرخ و در جنوب شبه جزیره سینا تمرکز کرده است، دو منطقه‌ای که به دلیل موقعیت متمایز خود در نزدیکی عربستان سعودی مورد توجه ویژه این کشور قرار دارد.

این سرمایه‌گذاری‌ها در زمان حساسی برای مصر صورت می‌گیرد. این کشور اکنون با تورم بی‌سابقه، بدهی بالا و کاهش شدید ارزش پول ملی خود مواجه است.

بر اساس داده‌های «ترید وب»، ارزش اوراق قرضه دلاری مصر پس از اعلام این بازدید به طور قابل توجهی افزایش یافت و اوراق قرضه بلندمدت بیشترین سود را ثبت کردند. ارزش اوراق قرضه سررسید سال 2059 با 1.71 سنت افزایش به 77.78 سنت بر دلار رسیده است.

متن این خبر در الجزیره

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com