Wp Header Logo 2265.png

شفقنا- گاردین نوشت: رمزگشایی از دسیسه‌های مبهم سیاست نخبگان، کاری است که ناظران غربی چین با آن آشنا هستند. اما با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده، این تحلیلگران در چین هستند که در تلاش برای گمانه زنی و پیش بینی آنچه کامالا هریس و دونالد ترامپ را در قبال بزرگترین رقیب ژئوپلیتیکی ایالات متحده متمایز می کند، تلاش می کنند.

به گزارش شفقنا گاردین نوشت: برای پکن، علیرغم تشویق ها و هیاهوهای کمپین هریس، حال و هوای او تا حد زیادی شبیه ترامپ است.

وانگ یی‌وی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه رنمین در پکن، می‌گوید: هریس به سیاست‌های بایدن در مورد چین ادامه خواهد داد. سیاست های بایدن چیست؟ وانگ می گوید که او یک ترامپیست بدون ترامپ است.

هریس برای از بین بردن این باور که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، موضع او در قبال چین تا حد زیادی مشابه موضع بایدن خواهد بود، کاری انجام نداده است. در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات ها در 22 آگوست، تنها یک بار از چین نام برده شد: او قول داد که اطمینان حاصل کند که «آمریکا، نه چین، برنده رقابت قرن بیست و یکم است».

هریس سابقه کمی در سیاست خارجی دارد که بتوان درباره آن قضاوت کرد. اما در یک سخنرانی سیاست اقتصادی در 16 آگوست، او بر هدف خود برای «توسعه طبقه متوسط ​​ما» تأکید کرد، چشم‌اندازی که بایدن برای توجیه وضع تعرفه‌های بالا بر واردات چین و گسترش جنگ تجاری دونالد ترامپ از آن استفاده کرد.

پکن اساساً تفاوت زیادی بین کاخ سفید تحت کنترل دموکرات ها یا جمهوری خواهان نمی بیند. در واقع، جنگ طلبی در مورد چین به یکی از معدود موضوعات دو حزبی در سیاست ایالات متحده تبدیل شده است.

وانگ جیسی، هو ران و ژائو جیان‌وی، مفسران برجسته سیاست خارجی در مقاله‌ای اخیر برای فارین افرز نوشتند که «استراتژیست‌های چینی باور ندارند که سیاست ایالات متحده در قبال چین ممکن است در دهه آینده تغییر مسیر دهد… آنها فرض می‌کنند که هر کسی که در نوامبر 2024 انتخاب شود، به اولویت رقابت استراتژیک و حتی مهار رویکرد واشنگتن در قبال پکن ادامه خواهد داد. نویسندگان پیش‌بینی کردند که اگرچه سیاست‌گذاری هریس احتمالاً «سازمان‌دهی‌شده و قابل پیش‌بینی‌تر» از سیاست ترامپ خواهد بود، اما هر دو از نظر استراتژیک سازگار خواهند بود.

جود بلانشت، کارشناس چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نیز می‌گوید که روابط ایالات متحده و چین بدون توجه به اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد، تیره خواهد ماند. بلانشت گفت: «روابط ایالات متحده و چین صرف نظر از اینکه چه کسی در ژانویه آینده ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد روند منفی دارد، اما ترامپ دور دوم احتمالاً به دلیل یک جنگ تجاری تقریباً مطمئن، اصطکاک اقتصادی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

حتی در عرصه هایی که قبلاً همکاری ایالات متحده و چین مثمر ثمر بود، مانند سیاست‌های اقلیمی، نگرانی‌هایی وجود دارد که چنین مبادلاتی با ریسک بالا همراه باشد. در یک جلسه توجیهی اخیر، کیت لوگان، معاون مدیر آب و هوا در موسسه سیاست جامعه آسیا، خاطرنشان کرد که چین «به نظر می رسد تاکید بیشتری بر همکاری های محلی دارد»: گفتگوهای استانی یا ایالتی به جای مذاکرات بین واشنگتن و پکن. این تا حدودی ناشی از این نگرانی است که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، دیپلماسی آب و هوایی در سطح ملی به خطر می افتد.

منبع: گاردین

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com