Wp Header Logo 3016.png

شفقنارسانه- این روزها اخبار جنگ و تحولات منطقه در صدر اخبار قرار دارد و طبیعتا رسانه بنا به رسالتی که دارد مشغول انتشار تصاویر و اخبار مربوط به جنگ است. اما آنچه در این میان مهم به نظر می رسد دریافت این دسته از اخبار توسط مخاطبانی به نام کودکان است که حتما باید پروتکل های خاصی را برای محافظت از آنها در برابر این اخبار در نظر بگیریم. کاوه قادری روانشناس تاکید می کند:اگر چه نمی شود اخبار مرتبط با جنگ را کاملا دور از دسترس نگه داشت و بالاخره کودکان کم و بیش مواجه هایی با آن خواهند داشت، اما بسیار مهم است که والدین و رسانه برخی از موضوعات را رعایت کنند.

کاوه قادری روانشناس بالینی درباره میزان آسیب پذیری کودکان در برابر اخبار جنگ به شفقنا رسانه می گوید: به طور کلی در بیشتر موضوعات مرتبط با  سازگاریِ روان با موقعیت های اجتماعی و چالش های زندگی، معمولا کودکان در معرض آسیب پذیری بیشتری هستند. هر چقدر میزان تروماتیک و خشن بودن این موضوعات بالاتر برود، طبیعتا آسیب پذیری کودکان در برابر آنها بیشتر خواهد شد.

او ادامه می دهد: جنگ از آن دسته موضوعاتی است که برای کودکان چالش های شناختی، احساسی  و هیجانی زیادی ممکن است ایجاد کند. البته در اینجا سن کودک و رشد شناختی و هیجانی بسیار مهم است. اما آسیب پذیرترین کودکان در این باره زیر ۱۵ سال هستند به ویژه کودکان زیر 8 سال. دلیل این موضوع می تواند این نکته باشد که این کودکان برداشت درست و واقع بینانه ای از آن چیزی که در حال گذر است، ندارند و برمبنای دنیای نمادین و واقعیت های عینی که در ذهن شان هست،واقعیت را تفسیر می کنند.

قادری با اشاره به تبعات اخبار جنگ بر کودکان بیان می کند: در نتیجه کودکان هیچ برداشت دقیقی از امکان پایان جنگ، نزدیک بودن جنگ به آنها و موضوعات شبیه به آن ندارند و این باعث می شود یک نوع پیش بینی ناپذیری و احساس ترس زیاد در این افراد غلبه کند، به ویژه کودکانی که در خانواده هایی زندگی می کنند که به شکل افسار گریخته ای در معرض این اخبار قرار می گیرند یا بدون هیچ محافظتی در برابر صحبت های مربوط به جنگ و به شکل ناخواسته قرار می گیرند.

او هشدار می دهد: این موقعیت ممکن است خود را به شکل کابوس های شبانه، اضطراب جدایی و بیقراری شدید و ترس از تنهایی و ترس از تاریکی خود را در کودکان نشان دهد یا با دل‌مشغولی هایی از این دست که کودکان درباره جنگ از والدین بپرسند که به نظر متناسب با سنشان نیست.

این روانشناس ادامه می دهد: از موضوعات چالش برانگیز برای کودکان تماشای تصاویر زخمی  و کشته شدگان در اخبار است به ویژه کودکان زخمی. ممکن است کودک از طریق همانند سازی با این کودکان یک احساس وحشت و تنهایی و اضطراب بر او غلبه کند. در نتیجه نکته مهم و حیاتی در اینجا این است که علاوه بر اینکه ما یک سری پروتکل های خاص درحوزه رسانه برای محافظت از تمام شهروندان در برابر اخبار جنگ داریم، باید پروتکل های بسیار ویژه ای برای کودکان داشته باشیم .

قادری تاکید می کند: اگر چه نمی شود اخبار مرتبط با جنگ را کاملا دور از دسترس نگه داشت و بالاخره کودکان کم و بیش مواجه هایی با آن خواهند داشت، اما بسیار مهم است که والدین و رسانه برخی از موضوعات را رعایت کنند. نکته اول اینکه معمولا برنامه هایی که درباره جنگ است و احتمال نشان دادن تصاویر دلخراش را دارند،  باید طبق استاندارهای جهانی و پروتکل های حرفه ای و اخلاقی،  هشدارهای لازم را از قبل بدهند که گروه های آسیب پذیر مانند کودکان در برابر چنین تصاویری به صورت ناخواسته قرار نگیرند.

این روانشناس توصیه می کند: نکته دوم برنامه های آموزشی است که خود رسانه می تواند برای والدین در خصوص محافظت از کودکان و پاسخ به سوالات احتمالی کودکان پخش و تهیه نماید. نکته دیگر کنترل کردن دریافتی سایر رسانه هاست مثل گوشی موبایل. اگر والدین در معرض اخبار جنگ هستند و گوشی را در دسترس کودک قرار بدهند، ممکن است خواسته یا ناخواسته کودک با این اخبار مواجه شود، در نتیجه حتی‌‌الامکان چک کردن اخبار جنگ به شکل کنترل شده باشد و والدین مطمئن باشند ، کودک این اخبار و تصاویر را نمی بیند.

او در پایان می گوید: والدین این نکته را هم بدانند که اگر کودکان سوال یا دل مشغولی در این باره داشتند متناسب با سن کودک، بدون ایجاد فضای وحشت، به کودک آموزش داده شود که “این یک شرایط ناخوشایند است و تحت کنترل ما نیست” و این اطمینان خاطر را به کودکان بدهند که مراقب آنها هستند و نیازی نیست کودک نگران چنین موضوعاتی باشد. البته اگر والدین نشانه های بیشتری در کودک دیدند، حتما از روانشناسان کودک کمک بگیرند.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com