Wp Header Logo 3070.png

همزمان با تاکید کمیسیون اصل نود بر لزوم پیش بینی بودجه برای اجرای الگوی کشت، وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد تا آن اندازه که منابع مالی در اختیار باشد، اجرای این طرح پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از انتشار گزارش کمیسیون اصل نود درباره رسیدگی به شکایات پیرامون تدوین و اجرای سندجامع الگوی کشت که روز سه شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳ توسط علی کشوری در صحن مجلس قرائت شد، نوری فزلجه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد این طرح ملی تاجایی که منابع مالی مورد نیاز در اختیار باشد پیش خواهد رفت و تاکنون نیز بخش‌هایی از آن اجرا شده است.

تصریح وزیر جهاد بر ارتباط مستقیم اجرای طرح با بودجه اختصاص داده شده در حالی است که در گزارش کمیسیون اصل نود نیز تاکید شده است که سازمان برنامه و بودجه می‌بایست اعتبارات مورد نیاز را در قالب ردیف اعتباری مشخص در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند.

الگوی کشت، ضرورت مورد تاکید همه کارشناسان و مدیران اجرایی بخش کشاورزی در ۵۰ سال اخیر است که پس از بار‌ها تاخیر و بی برنامگی، سرانجام در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱ رونمایی شد، اما کمیسیون اصل نود و همچنین برخی از کارشناسان معتقدند که این طرح مهم، از مرحله تدوین تا اجرا ایرادات اساسی داشته است.

به گفته بازرگان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، آنچه که در مهر ۱۴۰۱ به عنوان یک سند جامع ملی ابلاغ شد، یک دستورالعمل استانی بود.

علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل نود نیز در صحن علنی مجلس اظهار داشت: با وجود تکالیف قانونی مذکور و تخصیص اعتباراتی در قالب بودجه‌های سنواتی، موضوع تدوین و پیاده سازی الگوی کشت در کشور، به دلایلی از جمله عدم اصلاح زیرساخت‌های تولید، ضعف در اطلاعات پایه‌ای بخش کشاورزی، عدم توسعه نظام‌های بهره برداری، رابطه مبادله نابرابر، نظام‌مند نبودن توزیع محصولات و غلبۀ فرهنگ مصرف نادرست، به نتیجۀ مطلوب نرسیده و عمدتاً در حد توصیه باقی مانده است. 
کشوری افزود: وزارت جهاد کشاورزی در مهرماه سال ۱۴۰۱، از «سند کشت محصولات استان ها» برای سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ رونمایی کرد؛ ولی این سند از همان بدو امر، با ایرادات اساسی مواجه بوده و نتوانست در تحقق اهداف موردنظر راهگشا باشد و هنوز هم اقدام جدی و اساسی برای اصلاح ریل‌گذاری‌های نادرست و تکمیل برخی مؤلفه‌های مناسب دیده نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در تدوین و پیاده‌سازی سند الگوی کشت مطلوب، کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها مشهود است.

انتقاد کمیسیون اصل نود از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی درباره الگوی کشت و تصریح بر اینکه این امر عمدتا در حد توصیه باقی مانده است، در حالی مطرح می‌شود که خیام نکویی، رئیس سازمان تات، گفتمان سازی را بخش عمده‌ای از توفیق در اجرای طرح می‌داند و می‌گوید: ما ۳۰ تا ۴۰ درصد در اجرای الگوی کشت توفیق داشتیم. چون حدود ۲۰ درصد از اصل طرح؛ گفتمان سازی بوده است.

به هر روی انتشار کمیسیون اصل نود، دقیقا در دومین سالگرد برپایی جشن ابلاغ الگوی کشت نشان می‌دهد که ناظران و نمایندگان مردم از آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده، رضایت ندارند.

source

ecokhabari.com

توسط ecokhabari.com