شفقنا – استاد مطهری در کتاب انسان کامل به تفاوت های بین «شناخت» و «ایمان» می پردازد.
به گزارش شفقنا استاد مطهری دلایل خود برای نشان دادن تفاوت بین شناخت وایمان اینگونه بیان میکند:
علمای مسلمین میگویند: دلیل آنکه ایمانِ اسلام فقط شناخت نیست- آنچنان که فلاسفه ادعا میکنند- این است که قرآن بهترین نمونههای کافر را از بهترین شناسندهها آورده است؛ عالیترین شناسندهها را معرفی کرده که خدا را در حد اعلی میشناسد، پیغمبرها را در حد اعلی میشناسد، حجتهای خدا را در حد اعلی میشناسد و معاد را هم در حد اعلی میشناسد، اما کافر است و مسلمان نیست. او کیست؟ شیطان! آیا شیطان، خدا را درک میکند و خداشناس است یا ضد خدا و ماتریالیست است و خدا را قبول ندارد؟ شیطان خیلی بیشتر از ما و شما خدا را میشناسد، چندین هزارسال هم خدا را عبادت کرده است. قرآن به ما میگوید: به ملائکه ایمان بیاورید. آیا شیطان ملائکه را میشناسد یا نه؟ سالها بلکه هزارها سال با ملائکه هم صف بوده و در یک کلاس کار میکردهاند. از من و شما، جبرئیل را بهتر میشناسد. پیغمبران را چطور؟ آیا پیغمبران را میشناسد و میداند که اینها پیغمبرند یا نه؟ همه را از ما بهتر میشناسد. معاد را چطور؟ خودش همیشه با خدا راجع به قیامت صحبت میکند، معاد را هم کاملًا میشناسد. ولی در عین حال چرا قرآن شیطان را کافر میخواند؟ میفرماید: وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ[1]. اگر ایمان- آنچنان که فلاسفه گفتهاند- فقط شناخت میبود، شیطان باید اولین مؤمن باشد. ولی شیطان، مؤمن نیست چون او شناسنده جاحد است؛ یعنی میشناسد ولی در عین حال عناد و مخالفت میورزد، در مقابل حقیقتی
که میشناسد تسلیم نیست؛ گرایش به آن حقیقت ندارد، علاقه به آن حقیقت ندارد، حرکت به سوی آن حقیقت ندارد. بنابراین ایمان، فقط شناخت نیست. پس اینکه بسیاری از حکمای ما در تفسیر این سوره مبارکه که میفرماید:
وَ التّینِ وَ الزَّیتونِ. وَ طورِ سینینَ. وَ هذَا الْبَلَدِ الْامینِ. لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فی احْسَنِ تَقْویمٍ. ثُمَّ رَدَدْناهُ اسْفَلَ سافِلینَ. الَّا الَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ[1].
میگویند الَّا الَّذینَ امَنوا یعنی حکمت نظری و عَمِلُوا الصّالِحاتِ یعنی حکمت عملی، صحیح نیست. چیزی بالاتر از حکمت نظری در الَّا الَّذینَ امَنوا وجود دارد. حکمت نظری جزء آن است، پایه آن است اما تمام ایمان، حکمت و دریافت و علم و معرفت و شناخت نیست. چیزی بالاتر از شناخت، در ایمان وجود دارد.
انتخاب شفقنا از کتاب استاد مطهری، انسان کامل، ص136
source