به گزارش خبرنگار ایلنا،  دیوار بلند کاهگلی بلندی در بخش تاریخی کاشان قرار دارد که در گذشته دژ تسخیر ناپذیری بود که چندین بار اهالی منطقه را از حمله های مهاجمان و غارتگران حفظ کرده. این دیوار از بقایای حصار عهد سلجوقی و قلعه جلالی کاشان است که حالا از بالای آن می توان چشم اندازی از بافت تاریخی شهر کاشان را تماشا کرد.

دیوار قلعه جلالی کاشان با حدود ۹۰۰ سال قدمت از زمان سلجوقی تاکنون باقی مانده اما در حال حاضر بخشهایی از آن تبدیل به زمین‌های کشاورزی شده. این درحالی است که بر اساس اسناد موجود تا اواسط دوره قاجار به عنوان مرکز حکومتی کاشان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این اثر که در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است شامگاه ۱۵ آبان در مراسم رونمایی از بوستان نساجی کاشان که به مناسبت ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی برگزار شد، شاهد آتش بازی بود که ادوات آن روی بخش‌هایی از دیوار تاریخی بنا شده بود.

IMG_20231106_183350_109


با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایلنا درخصوص چرایی انتخاب این مکان تاریخی برای انجام آتش بازی، مسئولان حاضر، مجری مراسم را شهرداری عنوان کردند و در پاسخ به برخی اعتراضات گفته شد: پایه‌های نورافشان‌ها روی دیوار جا زده شده و نمی‌توان کاری کرد.

20231106_172253




انتهای پیام/

source

توسط