Wp Header Logo 379.png

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از وقوع یک طوفان، سیل، آتش‌سوزی یا سایر بلایای طبیعی، یک آمارگیری بزرگ برای مشخص شدن تعداد افراد مجروح و کشته شده، ساختمان‌های آسیب دیده و ویران شده زمین سوخته، آبگرفته یا آلوده شده آغاز می‌شود. خسارت هر خانه بیمه شده، جاده و پل ارزیابی می‌شود. هنگامی که وضعیت اضطراری کاهش می‌یابد، شرکت‌های بیمه مطالبات خود را تسویه می‌کنند و دولت فدرال کمک‌های مالی خود را پرداخت می‌کند، انتظار می‌رود که جوامع بازسازی شوند. اما حسابداری بخش مهمی از عواقب بعدی را از دست می‌دهد. بدتر شدن بلایا باعث می‌شود که بحران‌های بهداشت روانی نامرئی در پی خود باقی بماند.

تعداد انگشت شماری از مطالعات به دنبال تعیین پیامدهای سلامت روان بلایایی هستند که در گذشته نزدیک مانند طوفان اندرو در سال 1992، طوفان کاترینا در سال 2005 و طوفان ایرما در سال 2017 رخ داده‌اند. نتایج حاکی از یک روند هشداردهنده است. استرس و آسیب ناشی از از دست دادن یکی از عزیزان، دیدن خانه‌ای ویران شده، پیامدهای سلامت روانی طنین انداز دارد که ماه‌ها، حتی سال‌ها، پس از اولین تأثیر فاجعه ادامه دارد و می‌تواند شامل اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، استرس پس از سانحه و گاهی اوقات افکار خودکشی و خودکشی به دنبال فجایع باشد.

تأثیرات رویدادهای شدید آب‌وهوایی

به نقل از grist، مطالعه‌ای که در اواسط ژانویه در مجله استرس تروماتیک منتشر شد، داده‌های نظرسنجی بیش از 90 هزار دانش‌آموز مدارس دولتی را در سراسر پورتوریکو در ماه‌های پس از سقوط طوفان ماریا در سپتامبر 2017 تجزیه و تحلیل کرد. ماریا، یک طوفانی بود که باعث تخریب گسترده در شمال شد. دریای کارائیب، نزدیک به 3000 نفر را در پورتوریکو کشت و باعث خاموشی‌های گسترده شد که بخش‌های بزرگی از جزیره را برای ماه‌ها بدون برق و آب آشامیدنی رها کرد که بازتابی از دهه‌ها عدم سرمایه‌گذاری و سوء مدیریت زیرساخت‌های جزیره است.

حدود 30 درصد از دانش‌آموزانی که 5 تا 9 ماه پس از ورود طوفان به خشکی مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که احساس می‌کنند جانشان در معرض خطر طوفان قرار گرفته است، 46 درصد گفتند که خانه‌هایشان به طور قابل توجهی آسیب دیده است و 17 درصد گفتند که زخمی شده‌اند یا یکی از اعضای خانواده‌شان مجروح شده است.

تقریباً 7 درصد از جوانان مورد بررسی حدود 6300 دانش آموز پس از طوفان دچار علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD شدند. برای این زیرمجموعه، پیامدهای روانی زندگی از طریق ماریا و پیامدهای آن بسیار شدید بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که جوانان پس از تجربه استرس آسیب زا، که پیشروی PTSD است، بیشتر به الکل به عنوان مکانیزم مقابله روی می‌آورند. مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد این فرضیه را مطرح کرد که کودکان ساکن لوئیزیانا که در سال 2005 در معرض طوفان کاترینا و نشت نفت Deepwater Horizon در سال 2010 قرار گرفتند، در نوجوانی نسبت به جمعیت عمومی در جنوب شرقی لوئیزیانا، میزان اضطراب، افسردگی و مصرف الکل بالاتری دارند. محققان به یک ارتباط پی بردند: هر چه استرس تروماتیک در حین و پس از فاجعه شدیدتر باشد، احتمال اینکه فرد مصرف مواد را گزارش کند بیشتر می‌شود.

آلخاندرو ال. وازکز، استاد دانشگاه تنسی، می‌گوید: «یک وجه مشترکی که در تحقیقات دیگر یافت شده است. وجود دارد. اما یک سوال بزرگ باقی می‌ماند.مکانیسم اینکه چرا کودکان در این شرایط از مواد استفاده می‌کنند، کمتر مشخص است.» وازکز می‌خواست بفهمد کدام علائم خاص استرس آسیب زا با مصرف الکل و مواد در دانش آموزانی که پس از طوفان ماریا از علائم PTSD رنج می‌بردند، مرتبط است. او دریافت که طغیان خشم و رفتار تحریک‌پذیر، دو علامت اصلی PTSD، به شدت با مصرف مواد گزارش‌شده توسط خود ارتباط دارد.

این مطالعه نشان داد که کودکانی که یک مراقب، دوست یا معلم حمایت کننده داشتند، کمتر به الکل و مصرف مواد روی می‌آورند.

وازکز در ادامه بیان کرد: تحقیقات بیشتری برای کشف دقیق چگونگی کمک به جوانان برای زنده ماندن از پیامدهای ذهنی طوفان‌ها و سایر رویدادهای شدید آب و هوایی مورد نیاز است، به خصوص که تغییرات آب و هوایی شدیدتر می‌شود. در مناطق کم ارتفاعی مانند پورتوریکو که آسیب‌پذیرتر هستند، طوفان‌های شدید با ویرانی بیشتر ادامه خواهد داشت.»

محققان می‌گویند که کودکان و نوجوانانی که در معرض بلایای آب‌وهوایی قرار می‌گیرند، باید از حمایت‌های لازم برای مقابله با مشکلات سلامت روان برخوردار باشند. این حمایت‌ها می‌تواند شامل خدمات مشاوره، گروه‌های حمایتی و آموزش مقابله با استرس باشد.









source

ecokhabari

توسط ecokhabari